Este cel de-al 19-lea Paºti care se sãrbãtoreºte oficial în România, dupã jumãtatea de secol de semi ilegalitate în care s-a aflat, laolatã cu toate celelete, una dintre cele mai importante sãrbãtori creºtine. Dacã la începuturile regimului comunist preoþii erau trimiºi în lagãre iar credincioºii hãituiþi pentru participarea lor la slujbe, treptat credinþa religioasã a fost consideratã ca o chestiune þinând de tradiþie ºi toleratã ca atare. Vrând-nevrând, pânã ºi cei mai zeloºi atei ajungeau sã apeleze la seviciile preotului ºi ale bisericii, când le mureau pãrinþii sau când li se nãºteau progenituri. Nu ºtiu dacã existã statistici de acest gen, dar mi s-ar pãrea interesant sã aflãm câþi dintre românii nãscuþi înainte de Decembrie 1989 au fost botezaþi ºi câþi nu. Am avea atunci o imagine mai corectã a raportului dintre represiune ºi toleranþã. Este cert însã cã, oricât de sus s-ar fi aflat în ierarhia comunistã, în intimitate oamenii nu renunþau la tradiþie ºi pe masa lor se gãseau în ajunul Paºtelui ouãle roºii (aici, la culoare, se vedea, probabil, o anumitã compatibilitate cu doctrina) ºi cozonacul.Au fost perioade, cele de relaxare politicã de dupã evenimentele de la Praga, când mersul la slujba de ÃŽnviere devenise o practicã generalã, când cu sau fãrã credinþã, oamenii se înghesuiau sã ia luminã.ÃŽncercãrile de contracarare a acestui curent au fost destul de lipsite de zel, deºi „slujbe” paralele se organizau cu concerte ºi cenacluri menite sã readucã tineretul pe drumul cel bun, scãpându-l din ghearele obscurantismului. Artiºti de renume s-au pus în slujba acestui demers pe care nu l-au repudiat ºi nici nu ºi-au turnat cuvenita cenuºã în cap.
Cert este cã ateismul românesc a fost mai degrabã unul de faþadã, de principiu. Credinþa, strãns legatã de considerentele sale ce þineau de tradiþii, a continuat sã reziste ºi în cele mai grele momente. Bisericile n-au ºomat, iar pentru cele care au cãzut sub lamele buldozerelor s-au gãsit scuze ºi motivaþii obiective.
Cum spuneam, de 18 ani suntem liberi sã ne manifestãm aºa cum credem de cuviinþã în acest moment plin de semnificaþii al creºtinismului. Sunt românii mai religioºi dupã aceºti 18 ani de practicã? Cred ei mai mult ºi mai puternic în forþa ºi graþia divinã? Îi face, mãcar o zi pe an, credinþa mai buni, mai toleranþi, mai înþelegãtori cu cei din jurul lor?
Mi-e teamã cã nu. Mi-e teamã cã atunci când aceste gesturi presupuneau un risc sau erau animate de o atutudine de frondã, credinþa era mai sincerã sau mai puternicã. ªi rugãciunile erau, poate, altele. ªi aºteptãrile...