Revenind în țară după aproape două săptămâni de peregrinări prin aeroporturile Europei și ale Lumii Noi, am dat nas în nas cu realitatea românească de dinaintea aderării la Uniunea Europeană. O realitate concretă, pe care n-o poate cosmetiza nimic și cu care îi întâmpinăm și pe cei care nu ne cunosc obiceiurile.Mai întâi, cursa de seară, aproape de miezul nopții venită de la Londra, n-a fost trasă la terminalul nou prin care pasagerii ar fi putut să ajungă direct la recepția bagajelor. Nu. Probabil pentru că personalul rampelor mobile plecase deja acasă, aeronava a fost trasă pe undeva pe la mijlocul platoului, cei aproape 200 de pasageri au fost înghesuiți în autobuze, de unde s-au bulucit mai întâi pe o scară îngustă și abruptă, cu bagajele după ei, iar, mai apoi pe o scară rulantă care nu funcționa din aceleași motive de mai sus: personalul care trebuia să o pună în mișcare se afla și el în brațele celor dragi sau ale lui Morfeu, după caz. La trecerea de frontieră erau doar doi ofițeri, motiv pentru care s-au format imediat două cozi lungi care au dus dincolo de miezul nopții momentul călcării pe teritoriu românesc. A urmat o nouă și lungă așteptare: aceea a bagajelor. Pentru că avionul fusese tras unde era tras, acestea erau aduse cu țârâita de singurul echipaj disponibil la acea oră cu cărucioarele motorizate. O parte dintre călători au dorit să folosească acest răgaz în scopul rezolvării unor necesități urgente, ceea ce a condus la formarea unor noi cozi impresionante în fața celor două toalete care erau disponibile pentru călătorii de la sosiri (atât a considerat proiectantul!) doar câte două cabine de WC. Cine era obosit și nu-i sosise încă bagajul nu avea decât să contemple cele 3 scaune din sala de așteptare pe care erau tolăniți, epuizați de eforturile de peste zi, trei manipulanți de cărucioare care evaluau, din ochi, calitatea acestui transport.Aș fi încercat să semnalez aceste câteva observații chiar din seara respectivă dacă aș fi avut cui. Dar n-am avut. Administrația aeroportuară își dormea somnul binemeritat pentru capacitatea de a fi adus aeroportul 'Otopeni' la standardele lui 'Henri Coandă' (apropo: un nume mai greu de pronunțat pentru operatorii străini se putea găsi cu greu!). Adică aceleași de pe vremea lui Ceaușescu: nepăsare, aroganță, dispreț față de beneficiari și multă, multă indiferență. Este exact încărcătura cu care administrația aeroportuară și șefii acesteia din ministerul de resort consideră că suntem datori să intrăm în Europa. O Europă cu care nu ne putem măsura și compara la nici unul dintre capitole. La o oră când toate celelalte mari aeroporturi de pe continent duduie sub presiunea traficului, al nostru - Otopeniul - își doarme somnul nesimțirii celor care-l administrează.
|