Nu pot să recurg decât la tânguiosul titlu al emisiunii lui Mircea Toma în fața spectacolului stupefiant pe care-l oferă presa devenită ea însăși subiect de presă într-o manieră în care confrații de pe alte meleaguri ar putea rămâne muți de uimire.Cu orgoliile sale de navă amiral a presei românești, rămase de pe vremea în care tirajul său umilea concurența (dar asta se întâmpla prin '93-'94); 'Evenimentul zilei' își scrie propria sa telenovelă, în stradă. Și o scrie într-un mod confuz și trist. Protestând vehement față de însăși ideea de economie de piață, ai cărei apostoli jurnaliștii săi s-au considerat a fi fără prea multă justificare. Ce se întâmplă - sau s-a întâmplat - în fond la Evenimentul Zilei?După 'revoluția' gazetărească din '92 a lui Cristoiu a reușit să penetreze piața lecturii autohtone cu un tabloid a la roumaine, în care coabitau celebra găină cu pui vii și comentariile politice vitriolante ale fondatorului. Evenimentul a cunoscut impresionante suișuri și coborâșuri de tiraj, odată cu influența exercitată asupra cititorilor săi. În '97 s-a produs primul 'puci', care l-a înlăturat - cu sprijin de la Cotroceni - pe Cristoiu de la conducerea ziarului, pentru că acesta devenise incomod și pentru noua putere. Atunci el n-a scris comentarii demascatoare la adresa lui Cârciog , n-a făcut conferințe de presă și nici n-a protestat în fața ambasadei Rusiei. Și-a luat cărțile în traistă și a plecat spre alte orizonturi, înțelegând cu amărăciunea de rigoare - care sunt regulile pieței. Adică exact lucrul pe care nu l-au înțeles cei din echipa de acum. Conferințele lor de presă și demonstrațiile din fața ambasadei Elveției (va interveni, oare, guvernul elvețian?) sau a delegației Comisiei Europene (ce părere are Barroso despre ce se îmtâmplă la București?) ar putea fi cel puțin comice dacă n-ar fi penibile. Pentru că a acuza grupul elvețian de legături oculte cu Puterea(culmea, cu una care tocmai a căzut) denotă o necunoaștere flagrantă a mecanismelor manageriale ale unuia dintre cele mai puternice trusturi de presă din Europa. Ringier schimbă oameni și la Zurich, dar aceștia nu ies în stradă și nu reclamă la cancelaria federală aceste decizii. Pentru că acolo există o solidă cultură a afacerilor. Ceea ce la noi, lipsește după 15 ani de buchiseală și de tânjeală. Presa este o afacere ca oricare alta. Are o expunere mai amplă, dar mecanismele ei sunt aceleași. Nerecunoașterea lor nu face decât să marcheze o puternică nostalgie după formulele totalitare, în care deciziile se luau de la secția de presă a CC-ului, care-i și putea urechea pe cei care se opuneau liniei partidului. Relația dintre politica redacțională și cea comercială este una delicată, cu numeroase întrepătrunderi și nu puține contradicții. A încerca să le pui în parametrii unor așa zise criterii democratice este cel puțin o naivitate. O naivitate, din păcate, reală. PS: Stupefiant și apelul CRP care cere patronatului să aplice o anumită linie redacțională. Sunt curios cum ar lua o astfel de recomandare chiar semnatarii apelului, în propria lor ogradă. |