La premiera "Senatorului melcilor", regele Cioabă s-a suit pe scenă pentru a protesta împotriva "imaginii" pe care filmul lui Daneliuc o proiecta asupra etniei țigănești. Un gest, la urma-urmei, de înțeles, pentru că nimănui nu-i face plăcere să se vadă într-o oglindă pe care o consideră strâmbă. Regele Cioabă ignoră însă faptul că avea de-a face cu o creație artistică ce-și poate permite anumite libertăți în relația sa cu realitatea, sau cu ceea ce se consideră a fi realitatea. Gestul său, patetic și comic totodată, mă duce cu gândul la o obsesie mai generală, care pe noi, românii, ne frământă mai mult decât pe conlocuitorii noștri romi, și care generează gesturi la fel de patetice și comice, într-o variantă în care noi înțelegem imaginea ca pe o cămașă curată pe care ne-o punem doar duminica, atunci când avem musafiri. Uitând că imaginea reprezintă totalitatea ipostazelor în care ne aflăm, de dimineață până seară, aceea în care cei din jur ne observă si ne evaluează.
Or, faptul că suntem atât de preocupați de aparențe nu face altceva decât să confirme lipsa noastră de disponibilitate față de esențe. Țiganii dlui Cioabă nu sunt mai răi pentru că filmul lui Daneliuc îi prezintă astfel, ci pur și simplu pentru că așa sunt - unii dintre ei - și nici Consiliul Europei nu-i va face mai buni, cum nu ne poate face nici pe noi. Unica șansă este să învățăm a fi ceea ce ne dorim cu atâta ardoare. Adică oameni civilizați, aspirând să trăiască într-o lume civilizată. |