Pe șoseaua București-Ploiești, pe la Potigrafu, de pe dreapta, mari panouri publicitare ni-i înfățișează pe domnii Remus Opriș, Ion Mureșan și încă vreo doi, în rol de Moși Crăciun, promițându-ne daruri bogate daca îi vom alege pe ei și CDR 2000. Nu contează că de mai bine de o lună chestiunea a fost tranșată și că CDR 2000 inclusiv domnii Opriș&Co nu ne mai pot face cadouri decât ca persoane particulare, extraparlamentare. Marile panouri veghează în continuare ca nici un șofer să nu parcurgă acest drum fără a lua cunoștință de oferta lor. Lasă ca nu doar pe șosea se întampla chestii de-astea. Capitala țării ca și alte capitale de judete continuă să fie împânzită de figurile zâmbitoare ale candidaților la președinție, care ne asigură, în continuare, că ei pot, că-și fac cruce doar cu dreapta, că sunt aproape de oameni și că n-au altceva în minte decât țărișoara lor, România, și prosperitatea ei. Sună, deja comic această demonstrație fără obiect, a unor ambiții trecute la pasivul istoriei. Acolo unde memoria colectivă depozitează, de-a valma, figurile prefăcute ale unor celebrități de-o toamnă sau de-o sesiune parlamentară, neînstare de a exprima mai mult decât propriile lor nevoi de chiverniseală. Suntem deja într-un moment în care ne vom întreba cine au fost unii dintre cei care s-au perindat cu sârg pe ecranele televizoarelor, bătându-se cu pumnul în piept și privindu-ne adânc în ochi. Ce s-a întâmplat cu ei? Unde au dispărut? Ce mai fac și pe cine mai păcălesc? Sau le-a venit mintea la cap și vindecați de flama celebrității s-au retras pe la gospodăriile lor, făcând ceea ce știu să facă? Este în aceste treceri în rezerva istoriei o lecție a democrației. Care spune că nici o sancțiune nu poate fi mai drastică decât uitarea sau ignorarea. Cohorte de persoane pe care turbulențele istoriei le-au scos la suprafață, reintră rând pe rând pe făgașul evenimentelor din care doar valoarea și devotamentul pot lăsa urme cu adevărat durabile. În câteva săptămâni, poate luni, administrația publică va reuși să răzuiască stâlpii și pereții de afișe, iar societățile de out-door își vor împrospăta mesajele. Curățenia orașului va însemna, implicit, și curățarea minților noastre de povara inutilă a celebrităților de-o toamnă. |