Una dintre modalitãþile prin care societatea comunistã asigura „egalitatea în drepturi a tuturor celor care muncesc" a fost ºi aceea a numerelor de înmatriculare ale maºinilor. Automobilul a fost, probabil, una dintre rarele forme de libertate (sau de iluzie a libertãþii) prin care cetãþeanul putea sã scape controlul total al regimului ºi, de aceea, asupra acestui domeniu s-au îndreptat cele mai numeroase ºi mai aberante restricþii sau forme de control. ÃŽn acelaºi timp, pe aceastã cale s-a efectuat ºi o ierarhizare a persoanelor, dupã binecunoscuta formulã a celor egali ºi a altora, mai egali decât ceilalþi. Aºa a apãrut „teoria numerelor", conform cãreia ºtabii cei mai de prin C.C. aveau maºinile înmatriculate la grupa „unu-B-cu trei cifre" (ceva de genul 1-B-101), cei mijlocii ºi mici „unu-B-cu patru cifre", securiºtii ºi miliþienii „doi-B-cu trei sau patru cifre" ºi aºa mai departe. Aºa se face cã cetãþeanul dornic de a mai scãpa de ºicanele miliþienilor nu-ºi dorea altceva decât sã aibã un „numãr mic", ºi pentru asta era gata sã-ºi vândã sufletul diavolului. Ce pile, ce intervenþii, ce Kent-uri ºi sticle de whisky se puneau în miºcare pentru o înmatriculare mai acãtãrii, echivalentã cu un paºaport pentru liniºtea posesorului! ÃŽn masa de fraieri, ºmecherii reuºeau sã penetreze castele ºi sã sfideze vecinii cu numãrul lor mic! Din '89 s-a recurs la un sistem de numerotare care sã anuleze posibilitatea unor ierarhii ilicite, dar tentanþia numerelor de favoare n-a dispãrut, ºi nici reflexul poliþistului, fost miliþian, de a se uita mai întâi la numãr ºi apoi la om. Pe vremea lui Hrebenciuc se dãdeau în vânt ºmecherii pentru un numãr de „SGG" (secretariatul general al guvernului). Este încã la mare preþ „PRR-ul", (Preºedinþia României) ºi alte câteva combinaþii folosite de ministere cu influenþã. Dar fenomenul pãtrunde spre esenþã: n-aveþi habar câþi bani poate da un mafiot pe un Volkswagen Vento, în care sã-1 creadã lumea cã e un poliþist, sau pe un Opel Vectra, ca sã se dea de la S.P.P. sau din altã parte mai specialã. Nostalgia ºi tentaþia evidenþierii sau........................................................va dãinui.................