În audiovizualul românesc se întâmplă multe minuni. De la crearea autorității de reglementare - CNA - s-au produs mutații aproape de neconceput cu vreo zece ani în urmă. Atunci, monopolul televiziunii de stat tocmai se spărgea, prin apariția primelor posturi private. Acestea au fost, într-o ordine aproximativă, Tele 7abc, Antena 1 și PRO TV. Părea maxim de ce poate da 'rezervorul' de cadru al TVR-ului, pentru că din punct de vedere tehnic lucrurile se puteau rezolva incomparabil mai ușor. Diversificarea ofertei venea pe fondul unei dezvoltări explozive a televiziunii prin cablu. Operatorii nu mai pridideau să-și întindă cablurile peste tot, acoperirea devenind un țel care părea să ignore eficiența. În scurt timp, România a devenit una dintre cele mai 'cablate' țări din Europa, cu un procent de circa 80%, acoperind în egală măsură zonele urbane și rurale. Odată înlăturată această piedică în calea dezvoltării prestației video, posibilă până atunci doar până acolo unde 'băteau' costisitoarele relee ale statului, a început bătaia pe frecvențe, pe un loc mai în față în lista de canale și pe o poziție mai accesibilă mânuitorului de telecomandă. Reglementările abordate atunci de CNA - în vigoare și astăzi - vizau un peisaj în care canalele românești existente, puține, beneficiau de un anume privilegiu. Pierdut odată cu înmulțirea acestora și cu intrarea în competiția cu canalele consacrate străine. Mulțimea de operatori de cablu s-a rărit prin tranzacții succesive care au condus spre împărțirea țării între câteva mari companii, tot mai 'străine'. Ultima tranzacție spectaculoasă a fost preluarea Astral-ului de către americanii de la UPC. În această fază au început problemele noilor canale românești. Ele n-au mai găsit loc în grilă. Sau au trebuit să facă eforturi disperate pentru un loc sub soarele audiovizualului. Copleșit de noua sa funcție de gardian public, al bunelor moravuri, CNA-ul și-a uitat îndatoririle - între care și aceea de a da șanse egale noilor veniți și de a obliga operatorii să retransmită posturi cu traducere sau subtitrare românească. Un post ca SENSO TV, care a debutat în urmă cu un an într-o excelentă formulă de canal de cultură și civilizație, este acum în pragul falimentului. Boicotat mai întâi de UPC și scos din grilă până la finele unui proces juridic de durată, iar apoi de un management impropriu, buimăcit de lipsa de audiență, își datorează situația în special autorității de reglementare, încremenită pe pozițiile de la înființare și incapabilă să țină pasul cu evoluția întregului sistem, acum practic scăpat de sub control. Este evident, un nonsens, și cred că revine Parlamentului sarcina de a readuce instituția cu picioarele pe pământ și de a elabora noi reglementări care să prevină acțiunile de monopol sau de boicot ale producției naționale, chiar în contextul liberalizării acestor servicii într-o Europă fără granițe. Dacă la nivel continental este posibilă o stimulare a producției de televiziune europene, dezavantajată în fața tăvălugului american, nu văd de ce n-ar fi posibilă o susținere mai hotărâtă a posturilor românești, în competiția cu celelalte.
|