Am traversat, iatã, hotarul dintre ani. Nu ºi pe cel dintre milenii, cum mulþi au crezut, din cauza unei confuzii mai mult sau mai puþin voite, susþinute, în primul rând, din raþiuni comerciale.
Pentru noi, ultimul an al deceniului, secolului ºi mileniului se dovedeºte, din mai multe puncte de vedere hotãrâtor. Nu este vorba doar de aceastã rãscruce convenþionalã în timp. Este vorba despre ce se va întâmpla cu noi, pe ce cale o vom apuca ºi în ce direcþie ne vom îndrepta în mileniul care urmeazã. Intrãm în anul 2000 cu un guvern nou ºi cu toate vechile metehne. Probabil – ºi de dorit - ultimul guvern de pânã la viitoarele alegeri. Anul 2000 ar trebui sã fie unul electoral, prin excelenþã. ÃŽn iunie se încheie mandatul structurilor locale. Probabil în toamnã, pe la sfârºitul lui septembrie, vom schimba primarii. Cu alþii mai buni, dacã se poate. Va fi, în acelaºi timp, ºi un important test pentru legislative ºi prezidenþiale. Mandatul actualului Parlament ºi al preºedintelui se încheie în noiembrie. Poate cã nu ne vom angaja într-un nou scrutin, în pragul sãrbãtorilor de iarnã. Existã ºi probabilitatea (posibilitatea) ca acesta sã fie deplasat în urmãtorul mileniu, prin martie. Dupã cum, dacã lucrurile se precipitã, este foarte posibil sã aibã loc pânã atunci. ªi într-un caz ºi în altul, presiunea electoralã va fi majorã ºi ea se va manifesta acut, în toate domeniile. Arcul Puterii va încerca sã dreagã ce mai e de dres ºi va face presiuni pentru ca ajutoarele ºi investiþiile strãine sã salveze partida. Opoziþia nu se va lãsa nici ea. Va încerca sã-ºi consolideze poziþia din sondaje speculând fiecare eroare ºi neiertând nici o stângãcie. Localele vor prilejui prima confruntare majorã, pentru cã devine extrem de important cine va organiza legislativele ºi prezidenþialele. ªi cum pronosticurile sunt riscante în aceastã fazã, situaþia este fluidã ºi poziþiile se pot rearanja. „Cheia" întregii ecuaþii stã în eficienþa cu care va putea sã lucreze noul Cabinet, în modul în care premierul Isãrescu va reuºi sã navigheze între polii de putere din Coaliþie, pentru a-ºi putea impune propriile soluþii. ªi propriii oameni, pentru cã mi-e greu sã cred cã va putea duce la bun sfârºit misia sa de asanare fiscalã, fãrã a-ºi plasa în structuri oameni din afara algoritmului. Anul care a venit nu dã semne de redresare spectaculoasã a situaþiei românilor. El promite însã cã creeze bazele, premisele unei ieºiri din lunga cãlãtorie prin tunel. La ieºirea din care ne aºteaptã, dacã nu o luminiþã, mãcar niscai „muguri”, la capãtul... pomului în care ne aflãm.