Într-un recent interviu, creatorul FNI, Sorin Ovidiu Vântu, vorbeºte despre cum a funcþionat acest fond ºi în ce fel a beneficiat de pe urma lui, chiar - sau mai ales - atunci când nu i-a mai fost proprietar. Domnul Vântu punea degetul pe rana acestei poveºti: e drept, am câºtigat câteva sute de miliarde "jucând" la acest fond. Adicã dispunând bani ºi ridicându-i. A fost acest lucru ilegal? A atras cineva atenþia cã n-ar fi corect. N-a atras nimeni - nici Banca Naþionalã, nici CNVM-ul ºi nici mãcar Parlamentul, care este ºeful amândurora. Da, dar credeþi cã a fost moral ce-aþi fãcut? - întreabã reporterul. Domnule, zice dl Vântu, în afaceri nu se pune problema moralei. Se pune problema legalitãþii. Am încãlcat vreo lege? N-am încãlcat! Atunci ce-aveþi cu mine? Argumentul d-lui Vntu este imbatabil. Cine are scrupule morale sã se faca popã sau învãþãtor. Nu om de afaceri. Pentru cã lumea afacerilor este diferitã de celelalte. De regulã, atunci când cineva câºtigã, altcineva pierde. Este o chestie ce tine de aritmeticã. Ideea afacerilor "reciproc avantajoase" era o gogoriþã prin care comuniºtii încercau sã-ºi acopere abaterile de la moralã. De zece ani ne chinuim sã întþlegem mecanismul afacerilor ºi ne izbim cu regularitate de propriile noastre limite ideologice. De propriile sechele ºi de demagogia care ne-a împuiat capetele. Lumea afacerilor este o lume aparte. Are regulile ºi principiile ei, care nu corespund, în linii mari cu cele ale eticii. Din punct de vedere etic bogãþia este un viciu. Pentru cã ea implicã o repartiþie injustã a bunurilor. Dar cu toþii dorim, în fundul sufletului nostru, sã devenim bogaþi. Unii chiar dorim ºi atunci stârnesc antipatia ºi suspiciunile celor care n-au reuºit. Va trebui, probabil, sã treacã o generaþie - douã pânã când vor putea fi înþelese ºi acceptate regulile economiei de piaþã, climatul de concurenþã (adeseori nemiloasã), paranoia manageriatului de succes. Pânã atunci vom continua sã credem cã statul trebuie sã se despãgubeascã pentru investiþiile riscante, mai degrabã decât sã creeze ºi sã aplice un sistem de reguli care sã mai domoleascã apetitul celor care -vorba lui Preda - vãd viaþa ca o pradã.