Dacă nu s-ar fi produs tragicul accident de la Mogoșoaia din urmă cu 22 de ani, Marin Preda și-ar fi serbat, în această săptămână, cea de-a 80-a vară prinsă în buchetul vieții. Ar fi primit un mesaj de felicitare din partea Academiei Române, poate și o vizită din partea președintelui Iliescu - iubitor de cultură și de oameni de cultură, cum i s-a dus buhul - și cam atât. Pentru că în cel de-al 12-lea an de grație al Tranziției artiștii nu mai sunt la modă. Cu atât mai puțin în plină vară, când toată lumea e în concediu și când vedetele sunt pe litoral, cântând, vorbind sau tăcând, în funcție de cât sunt de aproape de polul puterii, de la Neptun. Poate că soarta nu a fost chiar atât de crudă cu marele scriitor. Poate că l-a "ajutat" să-și ia zborul spre Parnas în plină glorie, scutindu-l de experiența amară a unei culturi de piață în care, pe rafturile puținelor librării rămase, se duce o luptă inegală între clasici și contemporanii rețelelor computerizate. Nu știu cum ar fi făcut față Monșer - poreclă derivată din apelativul său favorit - acestui sistem, chiar dacă în mentalitatea sa dăinuia dinspre strămoșii săi din Siliștea-Gumești, principiul pieței. Mi-amintesc faptul că, în calitatea mea de redactor de ziar, i-am solicitat în mai multe rânduri, un interviu. "Ți-l dau, monșer, dar trebuie să mă plătești. O mie de lei!" Ăsta era tariful său de interviu, într-o vreme când leafa mea de redactor era ceva mai mică. Iar ca să ceri bani de la contabilitatea Editurii ar fi însemnat o blasfemie: cum adică, să-l mai și plătești? Cu toate astea, fidel principiului său, Monșer a izbutit să smulgă câte o mie de la câteva publicații mai înțelegătoare, anticipând astfel, magistral, un curent care astăzi face ravagii printre vedetele muzicii și ale televiziunii. Nu văd cine ar mai plăti, astăzi, o mie de lei pentru un interviu luat unui scriitor. Nici chiar dacă, întâmplător, l-ar chema Marin Preda... |