În urmã cu 5 ani, la momentul Madrid al cursei pentru NATO, bãtãlia mediaticã a fost câºtigatã fãrã drept de apel de cãtre PRO TV. Faptul cã nu ne-am "calificat" în primul val, nu micºoreazã cu nimic meritele postului din Tache Protopopescu care a desfãºurat o ofensivã plinã de creativitate, organizând o caravanã a presei care a colindat principalele capitale europene unde a încercat sã sensibilizeze autoritãþile în favoarea susþinerii aderãrii României. A fost un tur de forþã cãruia celelalte posturi de televiziune nici mãcar n-au mai încercat sã-i opunã altceva decât rutina zilnicã. Astãzi, când bãtãlia pentru NATO a fost cîºtigatã, panorama media - în special cea a audiovizualului - este net diferitã. Concurenþa, incomparabil mai strânsã, a fãcut ca nu mai puþin de 4 posturi sã lupte pentru un loc cât mai bun sub soarele audienþei, într-o conjuncturã politicã care a focalizat interesul general mai mult ca oricând. Iar câºtigãtoarea acestei noi bãtãlii este, fãrã îndoialã TVR. Postul naþional pare sã fi ieºit cu totul din letargia în care se scufundase în ultimii ani, letargie tulburatã doar de micile rãzboaie interne dintre echipele cu opþiuni politice explicite. Odatã cu instalarea unei noi conduceri ºi a noului Consiliu de Administraþie, lucrurile par sã se fi aºternut pe un fãgaº de lucru ºi rezultatele se vãd. Campania NATO-Praga a început sã fie pregãtitã încã din urmã cu douã luni, iar studioul de înregistrare ºi carul digital de transmisie de la Ambasada României din Praga au constituit duºuri reci pentru echipele celorlalte televiziuni, în momentul în care s-au apucat de treabã. Atât transmisiile de la Praga, cât ºi cele din timpul vizitei preºedintelui Bush au arãtat telespectatorilor o altã faþã a televiziunii publice: profesionistã, pe fazã, plinã de inventivitate ºi apelând la surse competente, miºcându-se bine într-un teritoriu plin de capcane ºi de riscuri. Nu vreau sã minimalizez efortul celorlalte posturi competitoare care au încercat, la rândul lor, sã dea tot ce aveau mai bun. Dar a fost, fãrã dubii, "momentul TVR". Chiar dacã acest lucru nu se va reflecta pe loc, în indicii de audienþã, câºtigul e mare sub aspectul investiþiei de încredere pe care Nicolau, Pojoni, Sârb ºi ceilalþi au fãcut-o cu un curaj ce nu mai pãrea sã fie printre atu-urile instituþiei care a alimentat cu profesioniºti, de-a lungul acestor ani, majoritatea canalelor comerciale. Mult discutata ºi mult hulita televiziune naþionalã, miza atâtor bãtãlii de culise, este pe cale sã-ºi regãseascã nu doar statutul dar - ce era mai important ºi autoritatea profesionalã. Bãtãlia pentru NATO a fost ºi propria ei bãtãlie. |