Ne-am lãmurit ºi cu autostrada Comarnic-Braºov: costurile ei au fost considerate prea mari de cãtre instituþiile bancare la care a apelat, pentru credit, consorþiul Vinci-Aktor, câºtigãtorul ultimei licitaþii. Aºa încât franco-elenilor nu le-a mai rãmas decât sã decline onoarea ce le-a fost acordatã prin concurs. Ministrul Berceanu, „beneficiarul” acestor întâmplãri, zice cã i s-au cerut niºte lucruri care-l fãceau apt pentru portul cãtuºelor, variantã pe care, evident, nu putea sã o aibã în vedere.
Ce înseamnã asta? Cã autostrada ce urma sã rezolve cel mai aglomerat traseu naþional devine un vis mult prea îndepãrtat. Ca sã mai fie valabil, proiectul ar trebui organizatã o nouã licitaþie, câºtigãtorii ar trebui sã gãseascã finanþatori ºi executarea efectivã ar putea lua vreo 5 ani. În cea mai optimistã variantã, am putea cãlãtori rapid ºi comod spre Braºov cam prin 2017. Cei care vor mai trãi pânã atunci.
Primul lucru care se desprinde din aceastã decizie este cã cei care au fãcut evaluãrile de costuri pe care noi le-am acceptat cu suspectã uºurinþã au sãrit peste cal. Atât de mult încât bãncile – al cãror realism ºi prudenþã au cauze cât se poate de … lumeºti, le-au considerat imposibil de abordat - (spectrul crizei rãmâne prezent). Bref: „acest proiect constituie o elucubraþie financiarã, una dintre multele cu care ne-am obiºnuit în acest domeniu în care costurile cresc ca Fãt Frumos din poveºti – într-un an cât la alþii în zece!
Dacã ar fi sã avem o consolare, ca sã-i spun aºa – aceasta constã în iminenþa (deºi nu se ºtie precis când) dãrii în funcþiune a tronsonului de autostradã Bucureºti-Ploieºti, în mod evident cel mai puþin necesar, dar ºi unul care reuºeºte performanþa unicã de a fi mai lung decât drumul naþional (DN1) pe care-l dubleazã deocamdatã inutil.
Cum nici dinspre Transilvania nu vin veºti mai bune – acolo Bechtelul neplãtit recurgând la disponibilizãri ºi la abandonãrii de lucrãri – putem fi liniºtiþi: conectarea noastrã rutierã la o Europã din care facem parte scriptic, mai are de aºteptat. Avem, în schimb, satisfacþia de a-l ºti pe dl ministru Berceanu în siguranþã, fãrã de-acum tradiþionalele cãtuºe ale celor care se ocupã cu drumurile.