Salariaþii de lux ai statului îºi vãd înainte de ale lor. Caravana profitorilor a trecut, câinii presei au lãtrat, guvernul (cel nou) s-a revoltat ºi a promis cã va lua mãsuri, dar totul a rãmas aºa cum era.
ÃŽn câteva dintre instituþiile care au fost în vizor s-au operat miºcãri cosmetice: ºefii cu lefuri mari au fost trecuþi pe posturi mai mici, dar leafa le-a rãmas neatinsã. De ce? Pentru cã cineva a fost prevãzãtor ºi atunci când li s-au întocmit contractele s-a introdus o clauzã perfidã: indiferent pe ce altã altã funcþie va fi mutat respectivul, rãmâne cu aceeaºi leafã! Adicã, dom’ director, dacã devine om de serviciu, tot 300 de milioane încaseazã! Cum a fost posibil acest lucru? N-o ºtiu decât forurile superioare ale acestor instituþii care au acceptat ca în fiecare ogradã sã funcþioneze o legislaþie proprie.
Statul se dovedeºte nu numai un slab manager, ci ºi un legiuitor mizerabil care nu e în stare sã-ºi apere interesele. S-a dezvoltat, în timp, un mecanism pe care beneficiarii sãi l-au dezvoltat, care face ca instituþii ale statului, care funcþioneazã cu bani de la stat – pe care statul îi ia din buzunarele noastre, sã adopte o politicã privatã în tot ceea ce înseamnã beneficiul propriu al celor care le administreazã. Cel mai frecvent slogan utilizat de apãrãtorii dreptului la venituri neruºinate este acela cã, în special multe autoritãþi, dar ºi numeroase agenþii, nu sunt susþinute cu bani de la buget, ce se autofinanþeazã. Adicã percep diferite taxe de la utilizatori ºi beneficiari, din care îºi fac fondurile pe care, de regulã, în proporþie de 90 la sutã, le folosesc pentru salarii. Sunt banii noºtri, noi îi producem! – clameazã aceºtia, ignorând faptul cã unica raþiune pentru care pot sã producã aceºti bani e cã statul le-a dat aceastã atribuþie. Unora, de la administraþia nu ºtiu care, de înalþat zmeie, de pildã, vã dau dreptul, eu stat, sã încasaþi câte un milion de la fiecare persoanã fizicã sau juridicã ce vrea sã înalþe un zmeu pe cerul patriei. Dintr-o datã, aceºtia se considerã împroprietãriþi cu cerul patriei, deºi ei existã doar prin efectul taxelor ºi impozitelor cãtre stat, plãtite de fiecare cetãþean, fie cã este sau nu preocupat de înalþarea zmeielor.
Frumuseþea în aceastã poveste este cã bugetele proprii nu sunt alcãtuite în funcþie de venituri, ci veniturile sunt calculate în funcþie de ceea ce cred ei cã au nevoie: întâi îºi stabilesc lefurile fabuloase, le adunã cu celelate cheltuieli ºi ce rezultã dã baza de calcul pentru fiecare operaþiune de înãlþare de zmeu. Mai precis, aceasta costã atât cât au ei chef sã ia în ziua de salariu.
Mai existã un aspect: acelaºi stat generos sau iresponsabil, acceptã ca majoritatea entitãþilor economice din subordinea sa sã funcþioneze, practic, doar la eficienþa necesarã acoperirii cheltuielilor salariale. Când vine vorba de investiþii, de proiecte, aceºtia vin cu cãciula în mânã la stat. Ideea de eficienþã, de capitalizare, de proiecþie în viitor nici nu mai existã. Tot acest mecanism a fost rodat ºi protejat de partenerii direcþi: sindicatele! Administraþiile abuzive merg mânã în mânã cu sindicatele parazitare pentru a-ºi proteja sistemul ºi de a face presiunile de rigoare asupra statului-patron pentru a le consolida.
Sã nu ºtie Guvernul aceste lucruri? Ba bine cã nu. Mai deunãzi, un ministru le-a ºi expus, public, într-un talk-show, în care, însã, ºi-a exprimat pesimismul faþã de posibilitãþile de a remedia ceva. E o luptã grea! – a constatat – tot el, cu tristeþe. Pãi dacã e grea, dom’ ministru, duceþi-vã acasã ºi odihniþi-vã ºi lãsaþi pe alþii sã se batã. Poate cã vor reuºi ceva.