Vinerea trecută, la Romexpo, în eleganta sală Titulescu a avut loc festivitatea de deschidere a celei de a doua ediții a competiției dotate cu trofeul „Mașina Anului". Organizată de către Asociația Presei Automobilistice din România, competiția a avut în vedere nu atât calitățile intrinseci ale modelelor puse în vânzare pe piața românească de către dealerii marilor firme, cât adaptabilitatea acestora la exigențele acestei piețe - prin preț, fiabilitate, asistență tehnică. La prima vedere, „plaja" din care au avut de ales cei 13 membri ai juriului, printre care m-am numărat, părea destul de eterogenă: vehicule luxoase, precum ROVER 75, mono-volume multifuncționale, ca OPEL ZAFIRA, „4x4” ca Honda HRV sau mașinuțe de „buzunar", gen TOYOTA YARIS.
Dar, după cum realitatea pieței o arată, deși segmentele nu sunt toate bine configurate, pentru fiecare model există o țintă. Este, de altfel, ceea ce a și relevat, în scurtul său discurs, invitatul de onoare al festivității, ziaristul britanic Roy Hutton: ideea de competiție implică pluralismul opțiunilor! Or, iată că, pe o piață automobilistică practic inexistentă (cea mai mare performanță a unei reprezentanțe este de a vinde o mie de autovehicule într-un an - cum a reușit PORSCHE ROMÂNIA), s-au creat deja premisele selecției și ale ierarhiilor, ceea ce face ca domeniul să-și aproprie o serie de criterii și reguli absolut necesare pentru o evoluție corectă.
Testele efectuate cu șapte modele dintre cele înscrise în competiție au dat câștig de cauză modelului FIAT PUNTO. Ziariștii au apreciat alura modernă, noutățile tehnice, consumul rezonabil și prețul accesibil ale acestei mărci prin care concernul de la Torino și-a aniversat, anul acesta, secolul de existentă. Pe locul doi s-a clasat OPEL ZAFIRA, iar pe al treilea - marea noutate a grupului VW: Skoda Fabia, cea care promite să fie cel mai serios competitor al modelelor existente de mic litraj. Chiar dacă industria producătoare românească trece prin transformări dureroase, chiar dacă reprezentanțele se plâng de scăderea vânzărilor, lumea automobilului românesc a avut măcar acest prilej de satisfacție: avem o Mașină a Anului. Așteptăm și... anul mașinii.