Definiția de dicționar a corupției ("decadență, depravare, desfrâu") a rămas mai aproape de sensul percepției comune decât aceea juridică (fapte ilicite ale funcționarilor publici). Se vorbește, de mai bine de zece ani, despre acest subiect mai mult despre oricare altul, fapt care face ca, în cele din urmă, corupția să înglobeze majoritatea neregulilor care irită opinia publică: delapidarea, traficul de influență, însușirea de foloase necuvenite, abuzul în serviciu, mita și darea de mită - categorii care au, fiecare, locul lor bine fixat în Codul Penal. De aceea, poate, nici una dintre ofensivele "anticorupție", declanșate periodic de autorități nu a avut impactul așteptat, ele nereușind niciodată să acopere nici varietatea de fapte și nici intensitatea cu care ele se manifestă. Dar, principala caracteristică a corupției pare să rămână nebăgată în seamă: faptul că actele de corupție sunt, vrând-nevrând, apanajul celor care reprezintă Puterea. Corupția este flagelul care amenință în primul rând și mai ales, aparatul de stat și modul în care acesta reglementează procesele curente. Proporțional, ea se manifestă cu intensitate sporită la nivele superioare de decizie: exact acelea care își propun de fiecare dată să acționeze împotriva corupției! Cea mai comică și flagrantă situație a survenit, din acest punct de vedere, în cursul trecutei guvernări, când s-a organizat celebra CNAICCO: din "sucursalele" județene ale acestui super-consiliu făceau parte toți cei care puteau fi suspectați de a se afla la baza unor acțiuni ilicite: șefi de poliție, de vamă, de judecătorii, de administrații financiare etc. Or, nu era de așteptat ca aceștia să acționeze împotriva propriilor lor interese sau ale acoliților lor! De aici și completa ineficiență a instituției care și-a dat duhul în penibil. Mi-e teamă că, în același fel, noul Parchet Național Anticorupție riscă să meargă pe același drum. Pentru că această combatere, sau limitare, sau cum vreți să-i spuneți, nu poate veni din partea Puterii. Ea poate veni doar de la instituțiile abilitate prin Constituție, care ar trebui doar să fie scoase în afara oricăror influențe și presiuni politice, pentru a-și putea face treaba. Altfel, vom avea doar lansări festive, vorbe și o tevatură plină de ineficiență. |