Obsesia complotului ºi a feluritelor "mâini criminale" vine dintr-o ereditate totalitarã în care era comod sã se arunce asupra unor factori exteriori propriile eºecuri. Aºa s-a întâmplat ºi în cazul accidentului de cale feratã de la Dragoº Vodã unde, dupã buimãceala iniþialã, a apãrut soluþia salvatoare: o mânã criminalã a slãbit buIoanele cãii de rulare si de aici accidentul. Privitã mai atent, povestea aduce cu atentatul la adresa dlui Surdu, cãruia, la fel, cineva i-a umblat la ºuruburile direcþiei, fãrã a obþine însã rezultatul dorit. De data aceasta justificarea pare sã vizeze douã þinte: prima ar fi sã se înlãture acuzaþiile de proastã întreþinere ºi de neverificare la timp a cãii de rulare, situaþie bine cunoscutã ºi justificatã (dacã asta e o justificare) de orientarea majoritãþii fondurilor bãneºti spre plata de salarii ºi sporuri de tot felul, reclamate în cascadã de cãtre aceleaºi sindicate care acum dau în vileag starea tehnicã necorespunzãtoare a cãilor ferate. A doua ar fi o anumitã idee, ca transporturile sã-ºi creeze propria lor politie^ºi-propriile sisteme de investigaþie, menite sã previnã sabotajeJar^Vom avea astfel parte, probabil, de un nou serviciu de informaþi^ alãturi de prea multele deja existente, care sã caute cu spor mâinile criminale care fac sã explodeze avioanele în zbor, sã deraieze trenurile în mers, sã sarã de pe fir troleibuzele ºi sã intre bicicliºtii în pietoni. în felul acesta vor rãmâne bine-mersi, nederanjate, neglijenþa, incorectitudinea, superficialitatea. Pentru cã acestea bineînþeles, nu pot fi bãnuite cã ar putea provoca asemenea consecinþe. |