Darul de Moș Nicolae pe care Banca Națională l-a oferit românilor,
este un cadou otrăvit.
Într-o țară în care inflația și-așa e abia ținută în
frâu, apariția unei bancnote de o asemenea valoare nu face altceva
decât să confirme cursul - deocamdată ireversibil - al degradării economice.
Cu cât banii aflați pe piață sunt mai mulți, cu atât valoarea
lor e mai unică - iată un adevăr pentru care nu trebuie să fii absolvent
de ASE ca să-l pricepi.
De aceea, declarațiile guvernatorului Isărescu și ale ministrului Tănăsescu,
susținuți de un cor de artiști din subordine, cum că apariția milionului
nu generează inflația, e o gogoașă.
Cum să nu genereze?
Zona financiară e una dintre cele mai sensibile, în care factorul
psihologic joacă un rol important.
Alimentată de condițiile obiective ale economiei, psihologia publică
va lucra pe această temă și nu va trece mult până când consecințele
intrării pe piață a noii bancnote se vor vedea cu ochiul liber.
Milionul, care era încă o valoare "intangibilă", devine
deodată mai accesibil și mai puțin impresionant.
Teancul de bancnote cu care oameni se vor întoarce de la casierie
în ziua de leafă va fi și el mai mic și, insuficienței lor nominale
li se va adăuga și o insatisfacție emoțională.
Viteza cu care vor ieși din buzunare milionale pentru cumpărăturile
și serviciile de primă necesitate va spori o stare de nemulțumire evidentă
la nivelul de jos al societății.
Pe de altă parte, producătorii nu vor ezita să rotunjească prețurile
spre nivelul bancnotelor.
N-am prea înțeles care a fost rațiunea introducerii bancnotei de un
milion, în plină discuție pe marginea "leului greu".
O explicație ar putea sta în nevoia sporită de numerar din perioada
sărbătorilor de iarnă.
Poate, însă, această nevoie să justifice cheltuielile legate
de producția efectivă a noii bancnote?
Cât despre costurile colaterale, ce să mai vorbim.
|