Pe vremea lui Ceaușescu, prețul benzinei în România era printre cele mai scăzute din Europa. Scumpirile periodice se făceau cu maximă precauție și ele erau însoțite de complicate argumentări din care reieșea că, deși eram producători de țiței, rezervele noastre fuseseră secătuite de regimul burgehzo-moșieresc și de sovromuri. Oricum, consumul intern era redus, atât datorită numărului de mașini aflate în circulație, dar și datorită măsurilor colaterale iscate după criza petrolului. Românii circulau, pe atunci o săptămână din două, iar rația care ar fi trebuit să acopere nevoile lunare a fost stabilită științific de către partid la vreo 2-3 rezervoare pe lună. Economia se făcea prin limitarea libertății de mișcare - una dintre puținele de care beneficiam pe atunci. După revoluție a început cursa scumpirii carburanților. Guvernele succesive, incapabile să colecteze taxe și impozite pe alte căi, s-au concentrat asupra pompelor de benzină. Principala explicație a fost că prețul benzinei în România era mult sub nivelul de pe piața europeană, cel puțin. Eram atenționați că, încet-încet, va trebui să ajungem la acest nivel, chiar dacă veniturile întârziau să se alinieze, la rândul lor. Explicațiile științifice ale scumpirilor luau în calcul raportul dintre leu și dolar. Se scumpea dolarul, se scumpea și benzina. Orice fluctuație pe piața valutei liber convertibile se simțea imediat și în rezervoarele românilor. Când n-a mai crescut dolarul, a fost rândul euro-ului. Finanțiștii noștri s-au întrecut în demonstrații care să justifice cât de necesare erau aceste ajustări. Iată că, între timp, litrul de benzină din România nu numai că a atins prețul fatidic de un dolar - ceea ce părea un vis îndepărtat - dar l-a și sărit. Atât de avântat încât a încălecat și euro. Avem, la această oră, cea mai scumpă benzină din Europa și nu știm dacă este un record cu care ar trebui să ne mândrim. Acest preț se va infiltra perfid în mai toate prețurile, așa cum a făcut-o de obicei. Ultima chestie cu care ne-au blagoslovit guvernanții este că de vină pentru ultimul salt - de aproape o mie de lei pe litru - ar fi de vină ... Katrina. Orice pretext e bun când vrei să dovedești ceva ce n-ai cum altfel. În ceea ce ne privește, e simplu: confruntat cu un sever deficit bugetar generat de eșecul cotei unice de impozit, Guvernul n-ar încotro și recurge la soluția cea mai la îndemână: benzina. Nu contează cât costă ea de fapt, contează doar cât de mult poate fi umflat acest preț din care doar o fracțiune mai corespunde valorii sale reale: restul este comoditate și incompetență. De fapt, este unul dintre birurile pe care le plătim fără a ne întreba de ce e nevoie să finanțăm noi amatorismul politic al celor pe care - culmea - tot noi i-am votat. |