Un zbor pânã la San Francisco, pe cealaltã coastã a Americii, este o experienþã din care ieºi – indiferent de clasa aerianã la care þi-ai rezervat biletul – cam ºifonat. Pânã când aeronavele de tipul A380 vor fi dominante pe traseele transoceanice, cãlãtorii vor continua sã se înghesuie în „bou-vagoanele” aeriene în care profitul companiei îþi rezervã minim de spaþiu vital. Se vorbeºte deja, mult, de accidentele vasculare în serie pe care le provoacã condiþiile de zbor, dar pânã când vor fi iniþiate niºte reguli mai sãnãtoase, va mai trece timp, iar cãlãtorii vor continua sã îndure înghesuiala celor „zece pe un rând” ºi calvarul genunchilor zdrobiþi de fotoliul din faþã.
Cui nu-i place, sã stea acasã! Am luat, însã, lungul drum, de 11 ore – de la Amsterdam – în piept, pentru a rãspunde invitaþiei de a participa la cel mai mare târg de turism: POW WOW 2011! O veritabilã „convenþie” a turismului american, organizatã de una dintre cele mai puternice ONG-uri – US Travel – ce gestioneazã un important capitol din PIB. Sunt prezente aici, la San Francisco, în enormul Convention Center Moscone, peste 1000 de organizaþii interne de turism care prezintã oferta anului urmãtor – estimatã la 3,5 miliarde de dolari – unui numãr de circa 1500 de cumpãrãtori de astfel de servicii din 70 de þãri ale lumii. Inutil sã reamintesc faptul cã Statele Unite sunt cea mai mare – ºi mai diversã – piaþã turisticã iar eforturile întregii industrii de profil – mari companii hoteliere, aviatice, de vacanþe ºi distracþii – converg spre aducerea în þarã a unui numãr cât mai mare de turiºti. Veritabila „land of choice”, America îþi permite sã alegi între turismul hibernal al Alaskãi ºi cel tropical al Floridei, trecând prin toate formele variatei industrii a entertainementului.
Cele 5 zile ale convenþiei sunt dedicate, în primul rând, tranzacþiilor ºi negocierilor. Târgul de turism de aici nu înseamnã cântece ºi mititei, cu periniþe în care se angreneazã responsabili guvernamentali. Înseamnã oferte clare ºi contracte ferme. În imensa salã de la Moscone Convention Center se desfãºoarã un veritabil maraton al întâlnirilor pre-programate pe calculator, de câte 20 minute fiecare, 6 ore pe zi. Este un veritabil stup ce zumzãie de activitate, iar cine crede cã a venit aici la odihnã se înºealã: douã întâlniri ratate înseamnã eliminarea definitivã de la participarea la urmãtoarele ediþii. Distracþia are ºi ea perimetrul sãu: în fiecare searã, cei 5000 de delegaþi participã la câte o mare petrecere. Cea de asearã (duminicã) a avut loc pe celebra insulã Alcatraz, în perimetrul fostei închisori de maximã siguranþã, devenitã obiectiv turistic de maxim interes.
Cum spuneam, US Travel se ocupã aici de tot. Inclusiv de presiunile fãcute asupra guvernului american, pentru reducerea birocraþiei legate de accesul în þarã, în condiþiile reglementãrilor antiteroriste, sau de elaborarea unor mãsuri stimulative pentru piaþa muncii – industria turismului fiind unul dintre marii angajatori. De aceea, executivul american nici nu-ºi bate capul sã facã un minister al Turismului. Unul doar ar încurca lucrurile. |