Istoria postrevoluþionarã a învãþãmântului românesc marcheazã o suitã aproape neîntreruptã de cedãri ale corpului profesoral în faþa comoditãþii - sau a lipsei de mizã - masei de discipoli. De la grevele foamei pentru sutimile lipsã la admiterea în facultãþi ºi pânã la aceastã proaspãtã revendicare referitoare la prezenþa matematicii între materiile de bacalaureat, se poate scrie o cronicã a decãderii neîntre- rupte a ºcolii. Nu sunt un nostalgic, dar cred cã sistemul de învãþãmânt românesc a fost unul dintre puþinele repere de calitate, într-un conglomerat infestat de demersul ideologizant. ªcoala era ºcoalã, profesorii erau parcã mai profesori ºi chiar ºi anul de învãþãmânt avea o logicã pe care n-o mai desluºesc în actuala bulucealã de vacanþe ºi semestre. Cea mai gravã cedare pe care a manifestat-o ministrul învãþãmântului mi se pare aceea de a fi exclus istoria dintre materiile obligatorii de bacalaureat. Generaþii de elevi vor pãºi în viaþã fãrã a cunoaºte chestiuni elementare ce þin de spiritualitatea ºi devenirea noastrã naþionalã. Faptul cã ne aliniem în acest fel tiparului de ignoranþã din ºrcolile occidentale mi se pare fãrã rost. Avem o istorie de 2000 de ani, cu virajele ºi momentele ei complexe, nu una de 200 de ani, precum americanii. La noi, tradiþia joacã un rol incomparabil mai mare decât pe alte meleaguri ºi prezentul însuºi nu va putea fi înþeles fãrã o privire atentã asupra trecutului. Chestiunea matematicii este oarecum diferitã. Circa 90% dintre absolvenþii de liceu nu au de-a face în viaþã cu noþiunile de matematicã acumulate în aceastã fazã. în epoca computerelor super performante, abilitatea cotidianã se opreºte la nivelul adunãrii, scãderii ºi tablei înmulþirii. Matematica ar trebui sã grupeze clase speciale de copii cu dotare naturalã în acest sens, pentru cã aceastã materie este, în mod sigur, o chestiune de aptitudini. Problema ar fi trebuit deja sã ocupe atenþia instituþiei de specialitate, concomitent cu drastica scãdere a cererii spre învãþãmântul superior de profil. Oricum, cred cã problema matematicii nu se poate rezolva în stradã, cum pare sã se întâmple în acest moment.