Romania n-a fost niciodata o putere navala. N-a dat batalii pe mare. N-a fost angajata in conflicte care sa aiba ca loc de desfasurare largul. A avut, insa, mai mereu, o flota care a stationat mai mult prin porturi, din lipsa de combustibil. Ce-a fost mai de Doamne-ajuta au confiscat rusii, dupa razboi. Ce-a ramas a fost carpit si s-a vegheat mai degraba sa nu se scufunde decat sa performeze si, la urma-urmelor, pe unde ar fi putut sa performeze? Marea Neagra a fost si a ramas un "lac rusesc". Americanii n-au voie, conform unor protocoale internationale, sa treaca prin Bosfor. Noi si bulgarii, ca membri NATO, nu prea contam. E insa Turcia, care, cel putin teoretic, ar putea opune un soi de rezistenta flotei impartite intre rusi si ucraineni, de la Sevastopol.Atunci, de ce-am avut nevoie de aceste doua fregate, pe care englezii tocmai le scosesera din uz, din cauza vechimii? Daca am fi facut ca chilienii, care le-ar fi achizitionat ca sa le foloseasca ca tinte, in exercitii de tragere pe mare, mai avea un haz. Dar asa?Povestea inzestrarii armatei e un capitol care, mai devreme sau mai tarziu, va trebui sa fie citit cu atentie. Pentru ca acolo se ascund cateva dintre cele mai mari "tunuri" date pe banii statului. Pretextul general valabil a fost compatibilitatea cu NATO. In numele acestei compatibilitati s-a facut contractul "Motorola", care il mai taraste si acum prin tribunale pe generalul Stanculescu. In numele aceleiasi compatibilitati, s-au cumparat avioanele Hercules, de la americani, vechi de aproape jumatate de secol. E drept ca isi mai fac treaba, ducandu-i in Irak si in Afganistan, pe presedinte si pe ministrul Apararii. Dar fregatele astea, ce rost au avut?Iata ca anchetatorii britanici par sa fi gasit raspuns la intrebare: comisionul. O bagatela de 7 milioane de lire pentru care, ca sa intre in niste buzunare, in curs de identificare, s-au scos din buget 116. De banii astia ne-am ales cu doua nave vechi, proaspat vopsite si cu rugina ascunsa sub grund, care s-au tarat din Portsmouth pana la Constanta pentru a muri in liniste aici.Si, poate, pentru a inlocui droaia de nave vandute, de batranete, ca fier vechi la turci.O afacere dubioasa, ca multe altele dintre cele facute in aceste vremuri tulburi, de persoane dubioase.
|