Cu toată nota categorică din aunțul făcut de premierul Tăriceanu, cum că decizia sa de demisie este irevocabilă, drumul alegerilor anticipate nu pare a fi chiar atât de neted. În primul rând pentru că, neexistând un precedent, sunt posibile numeroase bâjbâieli și încercări sancționabile, în ultimă instanță, de aceeași Curte Constituțională.Ce se va întâmpla în continuare? Scenariile cele mai vechiculate sunt cele referitoare la prezentarea a două propuneri de guvern care să fie respinse de plenul Parlamentului. Deci, după anunțul oficial al demisiei, dl Tăriceanu ar urma să se prezinte cu o altă formulă de guvern (eventual remaniată în proporție de vreo 10 la sută). Odată respinsă formula, tot dl Tăriceanu ar trebui să mai înlocuiască vreo două-trei nume și să vină înapoi unde plenul, disciplinat, va proceda așa cum sună dispozițiile în vigoare.
Abia de aici înainte se deschide drumul noilor alegeri cu tot ceea ce implică ele - campanie electorală, depuneri de liste, contestații și așa mai departe.
Elementul cel mai neliniștitor pentru Coaliție îl reprezintă, însă, chiar votul din Parlament. Dacă parlementarii proprii, speriați de perspectiva de a-și pierde posturile, vor vota în favoarea guvernului și nu împotriva lui? Iar PSD cu PRM, cu independenții și cu o serie de disidenți vor crea o majoritate favorabilă noului Guvern?După părerea mea este foarte posibil ca pe fondul unei rezistențe tot mai îndârjite din partea perdanților din tabăra proprie, Alianța să se mai gândescă, și la a doua prezentare, să vină cu o surpriză: un Blaga, de pildă, pe post de premier, și un guvern în marea lui majoritate curățat de lestul care-l face acum atât de greoi și de inoperant.
Și să se suporte 'șocul asumat' al unei validări de ultimă oră! Acest lucru este cu atât mai posibil cu cât reacțiile Uniunii Europene, referitoare la capacitatea noastră de a respecta calendarul integrării vor fi mai puternice și vor face să prevaleze interesul european în fața celui politic intern.
|