Doamna Anca Boagiu nu e un ministru dezinteresat, cum au fost Orban și Berceanu, cărora nu le păsa de omul de pe (auto)stradă, fiind preocupați doar de aspectele tehnice. Dânsa e prima care se apleacă asupra grijilior și nevoilor acestuia – ceea ce constituie o caracteristică a partidului din care face parte – și o face într-un mod cât se poate de aplicat. Aflând că prima zăpadă s-a soldat cu o grămadă de accidente, și-a consultat colaboratorii: de ce? Pentru că nu se folosesc cauciucuri de iarnă! – i-au răspuns aceștia. Păi să se folosească! – a decis dânsa, dar a revenit asupra deciziei când și-a dat seama că nici o firmă agreată de minister nu avea capacitatea de a oferi pieței cantitatea de anvelope necesară într-un timp atât de scurt. Și a zis: vă lăsăm iarna asta, dar de la anul va fi obligatoriu să vă echipați mașinile cu așa ceva!
Și uite că nu s-a încheiat iarna și ministerul Transporturilor a pus pe site-ul său, spre dezbatere publică, textul viitoarei reglementări. Să-l vadă tot automobilistul și să-și dea cu părerea.
Asupra unui singur lucru nu se vor putea pronunța beneficiarii: suma pe care ar încasa-o statul – prin TVA – de pe urma ei. Peste 500 milioane de euro. Dacă ai mintea mai sprintenă, îți dai seama că de aici începe și tot aici se termină grija față de om. Nu de la cauciucuri. Practic, respectarea acestei prevederi înseamnă o cheltuială considerabilă pentru omul posesor de mașină: peste 1000 de euro dintr-un foc! Probabil că un sfert din parcul auto e compus din automobile care valorează mai puțin. Apoi: cauciucurile de iarnă sunt necesare circulației pe drumuri înzăpezite. Pe o șosea normală nu sunt de nici un folos. Îmi permit să cred că, mai degrabă, o reglementare care să prevadă interdicția circulației autovehiculelor neechipate cu cauciucuri de iarnă în condițiile în care situația drumurilor o cere este mai rezonabilă. În mod normal, taxa de drum și alte taxe pe care le plătesc automobiliștii au ca scop întreținerea carosabilului în condiții optime. Atunci pentru ce să mai dăm o suprataxă? - prin echivalentul cauciucurilor de iarnă. Ba, mai mult, cred că poate rămâne valabilă prevederea (de bun simț) că, în cazul în care un șofer este sancționat dacă produce accidente sau blocări ale drumului datorită nefolosirii cauciucurilor corespunzătoare va fi sancționat pentru absența din dotare a cauciucurilor de iarnă poate să rămână valabilă. Pentru că, altminteri, îmi seamănă cu o eventuală obligativitate a pietonilor de a fi încălțați cu un anumit tip de ghete antiderapante, care să evite accidentele (și cheltuielile medicale aferente) precum și blocarea trotuarelor în caz de căzături. Sau – ca să revin la perimetrul propriu-zis – cu introducerea obligativității pneurilor de vară în timpul verii. De ce nu? De ce să nu se ia amenzi de la cei care vor încălca și o astfel de regulă?
Până la urmă faci o constatare banală: că, nemaiștiind cum să pună mâna pe niște bani, guvernul ăsta inventează tot felul de taxe noi, sub masca grijii față de om. O grijă tot este, până la urmă: pentru „omul” care face un astfel de business și pentru care reglementarea reprezintă o adevărată mină de aur! Și nu sunt deloc sigur că ideea n-a plecat chiar de la niște „clienți politici” de-ai ministerului. |