"Euromonitor" a luat iniþiativa de a aborda frontal una dintre cele mai delicate probleme contemporane: traficul ilicit cu produse din tutun. Altfel spus, contrabanda cu þigãri, care este o constantã a mai tuturor zonelor geografice. O justificã valoarea mare într-un volum mic ºi diferenþele de preþ enorme pe care le creeazã suprataxarea. Ca ºi la petrol, în preþul þigãrilor intrã fel de fel de taxe ºi de accize care au menirea, pe de-o parte, sã mai stãvileascã - dacã se poate - fumatul, care este nociv sãnãtãþii - iar de pe alta sã converteascã în zona necesitãþilor sociale o parte a acestui "impozit pe viciu". Au rãspuns invitaþiei organizatorilor atât oficialitãþi de prim rang - ministrul Justiþiei, ºeful Poliþiei Române, comisarul Gãrzii Financiare - ºi reprezentanþii principalelor companii producãtoare de þigarete. Altminteri, "partea vãtãmatã", pentru cã doar ei plãtesc taxe ºi accize, ºi tot ei sunt afectaþi de concurenþa neloialã a traficanþilor. Luãrile de poziþie din conferinþã au contrat tabloul actual al contrabandei. O contrabandã care, în anii de dupã Revoluþie a înflorit spectaculos. Nu pot sã nu-mi amintesc cã, prin '93, am lansat cea mai susþinutã acþiune publicisticã pe aceastã temã: "Drumul Kentului - Þigareta". Am dezvãluit atunci incredibilele conexiuni dintre traficanþi ºi autoritãþi. Depozitele armatei de la Clinceni deveniserã gazde a mii de baxuri de þigãri cu care traficanþii achitau (?!) armamentul achiziþionat pentru a fi exportat în zone "fierbinþi". Pânã ºi fostul ºef al Gãrzii Financiare, celebrul general Floricã a fost implicat pânã-n gât în relaþii neortodoxe cu mafioþii tutunului. Evident cã, între timp, lucrurile s-au mai schimbat. Dar nu într-atât încât sã putem spune cã traficul, în România, nu mai este unul semnificativ. Ba, mai mult, recent a fost promulgatã o lege care permite vânzarea þigãrilor în duty-free-urile de la frontierele terestre, lucru care reprezintã una dintre sursele principale ale contrabandei. Semn cã cei interesaþi au suficientã forþã pentru a impune o anumitã reglementare. Concluziile conferinþei vor fi înaintate factorilor responsabili. Care, dacã sunt într-adevãr responsabili, nu vor putea sã nu þinã cont de ele. De necesitatea lor pentru ca România sã nu mai figureze pe harta gri a traficului internaþional. |