"Euromonitor" a luat inițiativa de a aborda frontal una dintre cele mai delicate probleme contemporane: traficul ilicit cu produse din tutun. Altfel spus, contrabanda cu țigări, care este o constantă a mai tuturor zonelor geografice. O justifică valoarea mare într-un volum mic și diferențele de preț enorme pe care le creează suprataxarea. Ca și la petrol, în prețul țigărilor intră fel de fel de taxe și de accize care au menirea, pe de-o parte, să mai stăvilească - dacă se poate - fumatul, care este nociv sănătății - iar de pe alta să convertească în zona necesităților sociale o parte a acestui "impozit pe viciu". Au răspuns invitației organizatorilor atât oficialități de prim rang - ministrul Justiției, șeful Poliției Române, comisarul Gărzii Financiare - și reprezentanții principalelor companii producătoare de țigarete. Altminteri, "partea vătămată", pentru că doar ei plătesc taxe și accize, și tot ei sunt afectați de concurența neloială a traficanților. Luările de poziție din conferință au contrat tabloul actual al contrabandei. O contrabandă care, în anii de după Revoluție a înflorit spectaculos. Nu pot să nu-mi amintesc că, prin '93, am lansat cea mai susținută acțiune publicistică pe această temă: "Drumul Kentului - Țigareta". Am dezvăluit atunci incredibilele conexiuni dintre traficanți și autorități. Depozitele armatei de la Clinceni deveniseră gazde a mii de baxuri de țigări cu care traficanții achitau (?!) armamentul achiziționat pentru a fi exportat în zone "fierbinți". Până și fostul șef al Gărzii Financiare, celebrul general Florică a fost implicat până-n gât în relații neortodoxe cu mafioții tutunului. Evident că, între timp, lucrurile s-au mai schimbat. Dar nu într-atât încât să putem spune că traficul, în România, nu mai este unul semnificativ. Ba, mai mult, recent a fost promulgată o lege care permite vânzarea țigărilor în duty-free-urile de la frontierele terestre, lucru care reprezintă una dintre sursele principale ale contrabandei. Semn că cei interesați au suficientă forță pentru a impune o anumită reglementare. Concluziile conferinței vor fi înaintate factorilor responsabili. Care, dacă sunt într-adevăr responsabili, nu vor putea să nu țină cont de ele. De necesitatea lor pentru ca România să nu mai figureze pe harta gri a traficului internațional. |