Pentru acel care dorește să facă o comparație cu trecutele cicluri electorale, memoria documentelor îi oferă un tablou care particularizează fiecare ediție, conferindu-i un caracter irepetabil. Este, probabil, meritul acestei forme de inteligență colectivă concretizată în realitatea votului care face ca numărătoarea să nu înregistreze doar o stare de fapt, ci și o anumită tendință.În 1990, starea de fapt a fost reprezentată de votul masiv pentru ceea ce produsese - într-un mod oarecum contradictoriu - revoluția și ceea ce marca o speranță generală - aceea de schimbare. Fără nici o reținere se poate spune că a fost un vot pentru schimbarea cea mai pertinentă, variantele produse de opoziția neo-clasică nereușind, încă, să convingă. Tot rezultatul unei schimbări a fost și votul din 1992, atunci confruntându-se tendințele din interiorul frontului - pe de o parte 'progresiștii' din FSN, purtând în spinare povara efectelor sociale ale liberalizării prețurilor și a unei tranziții neclare, iar pe de alta 'conservatorii' din FDSN, care optaseră pentru un ritm mai suportabil al acestei schimbări. Ceea ce practica politologică a post-revoluționarismului a definit că schimbare de fond a venit abia în 1996, când pe fondul unei uzuri prelungite în exercițiul unei guvernări care nu reușea să depășească faza stagnării, mesajul Opoziției a început să prindă contur, iar nevoia de redefinire a căilor de urmat a dat câștig unei Opoziții al cărei unic merit era nu de a fi avut o viziune mai clară asupra metodelor, ci de a fi reușit să se coaguleze într-o coaliție, eterogenă, dar câștigătoare.Votul neobișnuit de amplu din 1996 a fost urmat de o decepție pe măsură. Guvernarea la care s-au instalat, pe bază de algoritm, nu mai puțin de vreo opt formațiuni cu idei și soluții executive, a produs cel mai mare disconfort social de până atunci. Aproape că nu a mai fost nevoie ca Opoziția de atunci să mai facă vreun efort electoral pentru a reveni, în 2000, la putere. Singura surpriză pe care a oferit-o scrutinul de atunci a fost apariția, într-o proporție neașteptată, a 'celei de-a treia căi', cea populistă și radicală a partidului lui Vadim Tudor, metamorfozat ulterior în cel mai puternic membru al unei Opoziții duble și ireconciliabile. Schimbarea care adie în peisajul electoral al lui 2004 este de altă natură. Este pentru prima dată când sondajele nu indică o distanțare față de forța politică aflată în exercițiu, lucru ce nu s-a întâmplat în celelalte țări din tabăra 'integrată', unde artizanii eforturilor de aderare la comunitatea europeană au fost aruncați în opoziție. PSD își păstrează, în condițiile unei dispute acerbe, revitalizată de neașteptatul succes în locale al partidelor din cadrul Alianței, poziția de lider. Schimbarea pe care o așteaptă de această dată electoratul este una care se referă mai degrabă la echipe și la oameni, decât la partide și nu ne rămâne decât să așteptăm 28 noiembrie ca să vedem dacă această supoziție este corectă. |