Avem iarăși criză la Externe: sătul de critici – dar și de propriile gafe - Cioroianu și-a dat demisia. I-a dat și o satisfacție președintelui Băsescu, cel care s-a opus de la început numirii sale, acuzându-i lipsa de experiență.
Tăriceanu însă s-a încapațânat și a făcut chiar o remaniere ca să-l poată numi. Pe 1 Aprilie, în ajunul Summit-ului NATO, Cioroianu a împlinit un an de la preluarea Externelor. Câteva zile mai târziu a renunțat de bună voie, sub presiunea evenimentelor și a criticilor.
Cioroianu a fost cel de-al 9-lea ministru de la Externe. O sumară cercetare statistică ne arată că dintre cei 9, doar patru au fost diplomați de carieră: Sergiu Celac, Teodor Meleșcanu, Mircea Geoană și Răzvan-Mihai Ungureanu. Cioroianu a făcut parte din categoria intelectualilor cu veleități politice. Ceea ce-l face unic în această galerie nu este atât lipsa experienței dpilomatice, cât lipsa experienței de lucru cu un colectiv. Cioroianu n-a mai fost niciodată șef peste alții. Un alt exemplar din categoria sa, Pleșu, a mai avut măcar exercițiul mandatului de la Cultură. Năstase și Severin fuseseră miniștri sau conducători de instituții. Roman avea experiența a două guverne... O altă concluzie o constituie faptul că doar 4 și-au derulat mandatul integral: Celac, pe durata guvernului provizoriu, Adrian Năstase, pe durata primului guvern rezultat din alegeri, Meleșcanu și Geoană pe parcursul unui mandat complet. O situație aparte a deținut acest portofoliu pe parcursul celor două guvernări de centru dreapta, cel al Convenției Democrate și al Alianței DA, când s-au succedat nu mai puțin de 5 miniștri. O altă concluzie interesantă este că dintre ocupanții acestei funcții trei au devenit ulterior șefi de partide – Meleșcanu la APR, Năstase la PSD și Geoană tot la PSD. Doar Petre Roman a pierdut șefia. Dealtfel, funcția a fost considerată întotdeauna ca o trambulină spre noi demnități. Pe când era prim-ministru, Adrian Năstase a caracterizat condiția ministrului de Externe (vizându-l pe Geoană) ca pe una extrem de comodă: faci vizite în străinătate, iar apoi te întorci acasă și dai declarații la presă. N-ai trabă cu frecușul de fiecare zi al guvernului din care faci parte!
Iată însă ca n-a fost cazul, nici pentru Ungureanu și nici pentru Cioroianu. Dacă primul a avut șansa unei reveniri, în funcție de complicatul algoritm al disputelor de la vârful puterii, pentru Cioroianu nu se prefigurează așa ceva. Partidul său își trăiește ultimele luni la putere, iar poziția sa în PNL este departe de a fi una solidă. Una peste alta cred că opțiunea lui Tăriceanu și propria sa îndârjire în a ocupa acest post i-au făcut mult rău.
Ce se va întâmpla în continuare? Viitorul ministru va avea un mandat „scurt”, de cel mult 9 luni, suficient pentru a face un copil, dar prea puțin pentru a reconstrui un minister pe care experiențele ultimilor doi titulari l-au văduvit de autoritate și de experiență. Linia a doua este plină de anonimi, așa încât o decizie de numire „tehnică” va trebui să căutată pe la ambasade. Dar, probabil ca cea mai nimerită soluție ar fi Mihnea Constantinescu, actualul șef de cabinet al lui Tăriceanu, un birocrat cu experiență și cu ponderare, care l-au făcut util mai tuturor guvernelor, de la Petre Roman până la Adrian Năstase. Iar misiunea sa va fi în primul rând aceea de a găsi soluția unei conviețuiri pe termen scurt cu celălalt pol de putere, de la Cotroceni.