Dacã am credita alegerile europarlamentare ca fiind reprezentative pentru actuala structurã a electoratului, prima întrebare care-mi vine în minte este urmãtoarea: de ce au participat la referendumul pentru „uninominalul lui Bãsescu”, doar un sfert dintre cei cu drept ºi convingeri de vot? Dacã ne luãm dupã scorul adãugat al celor douã formaþiuni de suflet – PD ºi PLD – procentajul celor pe care doar acestea ar fi trebuit sã-i aducã la urne este de vreo 40%. N-a fost, însã, nici pe departe aºa.
Primul motiv îl constituie personalizarea excesivã a referendumului. El a fost aproape umanim acreditat ca „al lui Bãsescu”, nu ca al „românilor” lui. Aceºtia s-au vãzut implicaþi într-o disputã care le este strãinã ºi care nu le oferã nicio satisfacþie. Referendumul a devenit unul dintre armele de bãtãlie politicã dintre Bãsescu ºi Tãriceanu. ÃŽntrebarea n-a mai fost dacã uninominalul ãsta e bun sau rãu, ci cui îi serveºte ºi pe cine afecteazã utilizarea lui. ÃŽn mod repetat preºedintele a militat nu pentru aducerea „românilor” la urne, ca sã hotârascã ei, cu capul lor, ci aducerea lor ca sã-i voteze lui uninominalul. Modelul acesta de vot a adus izbitor cu cel utilizat de sistemul comunist, unde erai adus la urne ca sã votezi pe cine trebuia (nici nu exista alternativã). Or, din capul locului electoratul de astãzi a respins acest procedeu.
Un alt posibil rãspuns constã în aceea cã o parte a electoratului – puþin numeroasã, e drept – a înþeles despre ce este vorba. Cã între varianta lui Bãsescu ºi cea a Guvernului nu sunt diferenþe majore, cã e vorba, practic, despre acelaºi model ºi cã, în aceste condiþii, tot acest circ, cu cheltuieli ºi desfãºurare de forþe, era profund inutil. ªi, ca atare, a refuzat sã-l valideze ca metodologie.
Dar, marea problemã pe care a avut-o de înfruntat acum preºedintele, este preþul pe care trebuie sã-l plãteascã pentru politica sa de permanentã hãrþuire a guvernului ºi a adversarilor politici în general. Traian Bãsescu practicã un soi de haiducie de tipul „singur împotriva tuturor”, care este valabilã într-un anumit context istoric. Nu însã ºi în cel actual, când societatea democraticã are, dispune de resorturile necesare reglãrii unor fenomene nocive. Sigur, clasa politicã nu este cea mai calificatã ºi mai curatã. Dar pe asta o avem. Este produsul societãþii, la fel ca ºi Traian Bãsescu. Ea nu poate fi curãþatã ºi înnoitã la comandã, pe bazã de impresie personalã. Or tocmai ãsta este procedeul pe care preºedintele îl recomandã ºi prin care se recomandã. O asemenea manierã nu poate fi decât falimentarã, iar „românii”, invocaþi cu supramãsurã, nu mai par dispuºi, dupã trei ani de nereuºite, sã-l crediteze pe Bãsescu într-o disputã care apare tot mai limpede a fi între „ceilalþi” ºi „oamenii mei”. De aici eºecul referendumului care nu a rãspuns la întrebarea „vreþi sau nu vot uninominal”, ci la aceea mai complexã: „vreþi sau nu, în continuare, un preºedinte arþãgos ºi ineficient”.