După 13 ani de economie așa-zis de piața și după o privatizare cvasi-totală, turismul românesc de litoral pică cu succes cel mai important examen al său. Într-un sezon în care s-au făcut pregătiri mai mari ca oricând și în care investițiile au atins sume considerabile, gradul de ocupare în vârf abia depășește o jumătate din capacitate! Nemaiînțelegând nimic, managerii particulari și autoritățile locale se dau cu capul de pereți. Ei știu și văd că turiștii nu sunt nici pe departe atât de mulți pe cât ar rezulta din statisticile pe care le folosește fostul ministru al Turismului. Sunt puțini și speriați, cu excepția celor puțini care toacă cu nonșalanță pe litoral bani pentru care n-au prea asudat în țară. Nici măcar mâna de ajutor a televiziunilor care par să se fi mutat la mare cu cățel și purcel nu prea le este de folos pentru că în afară de faptul că ocupă niște locații, dând senzația de aglomerație, altceva nu realizează. Poate doar enervarea patronilor și a personalului cu fițele de vedete ale figuranților. Litoralul românesc trăiește o dramă: aceea de a fi prea scump pentru turiștii români și prea neinteresant pentru cei străini. Este greu să mai găsești vreun motiv pentru care neamțul, de pildă, să prefere Mamaia, oricărei alte stațiuni din Turcia, Grecia și chiar Bulgaria. Pe vremuri veneau grămadă pentru că statul două săptămâni la Mamaia îi costa mai puțin decât acasă, bașca faptul că în fața puținelor mărci din buzunarele lor autohtonii făceau sluj. Acuma nu mai fac sluj nici măcar în fața euro-ului, iar sejurul costă considerabil mai mult decât indemnizația europeană de șomaj. Despre cea românească să nu mai vorbim. Drama litoralului românesc este, în ultimă instanță, aceea că a făcut pasul de la un serviciu social la o prestație turistică fără a-l însoți de o manieră adecvată de a gândi schimbările. Ca pe vremuri, au - n-au turiști, hotelierii majorează tarifele la 15 iulie. Au făcut-o și anul ăsta. Rezultatul? O cameră goală de 300.000 lei a devenit o cameră goală de 1.500.000 lei. De crescut a crescut doar paguba. Și va costa în continuare atât timp cât nu vor înțelege că turismul este un lucru al dracului de delicat. |