Nu întotdeauna lucrurile sunt aºa cum par a fi. Cei care compãtimesc în aceste momente postul PRO TV pentru pierderile în serie de resurse umane pe care le suferã de vreo douã luni încoace, cântându-i chiar prohodul, pierd din vedere câteva lucruri esenþiale. PRO TV este produsul cel mai explosiv care s-a manifestat pe piaþa româneascã a audiovizualului, reuºind ca la scurt timp de la lansare sã se instaleze în fruntea plutonului audienþei. PRO TV a venit cu un limbaj de televiziune modern ºi alert, cu producþii de film de ultimã orã ºi cu o agresivitate promoþionalã pe care domeniul nu o mai cunoscuse. Dar, mai ales, PRO TV ºi-a creat propriile vedete, nerecurgând la acest capitol la recuzita prãfuitã a TVR-ului, impunându-le în scurt timp ca pe autentice repere valorice ale genului. În timp ce PRO TV a demarat în forþã, cu o serioasã infuzie de dolari americani, ANTENA 1 a avut un start mai domol, în lei, nemanifestând mari aspiraþii pânã când nu a simþit gustul audienþei, cu prilejul campaniei electorale din '96, când a reuºit, neaºteptat, sã intre în top. De atunci, principalul obiectiv al ANTENEI a fost sã concureze, copiindu-l ori de câte ori s-a putut, PRO TV-ul. Cu timpul, cele douã posturi au reuºit sã dea aparenþa unui tandem "în oglindã", concurenþa devenind tot mai îndârjitã, pe mãsurã ce tortul publicitãþii devenea tot mai neîndestulãtor pentru fauna tot mai numeroasã a posturilor de televiziune. Politica de resurse umane a PRO - vedete (foarte) bine plãtite, pentru a avea ce pierde - a determinat o modificare ºi în cea a ANTENEI - tradiþional zgârcitã ºi prudentã, dupã filosofia fondatorului sãu - unde managerii au început sã bage tot mai adânc mâna în buzunar pentru a beneficia de programe ºi vedete cu audienþã. În focul bãtãliei, ANTENA a renunþat la primul sãu atu - un "Observator" mai puþin vioi, dar mai cuprinzãtor ºi mai divers decât alertele "ºtiri" ale PRO-ului - acceptând lupta cu armele adversarului. Asta a fãcut ca în ciuda unor succese de conjuncturã sã rãmânã sistematic pe poziþia a doua, PRO TV pãstrându-ºi supremaþia chiar ºi atunci când, din motive financiare, ºi-a redus considerabil producþiile proprii publicistice, concentrându-se pe cele douã atu-uri fundamentale ale sale: ºtirile ºi filmele! Ultimul sezon a marcat o acutizare a competiþiei, concomitent cu câteva transferãri spectaculoase de la PRO TV la ANTENA 1: Mândruþã, Berecleanu, Andrei Gheorghe, chiar ºi Ioaniþoaia, au pãrãsit corabia PRO îmbarcându-se pe vaporul Voiculescului. Un moment dificil pentru Sârbu, încolþit auditorial de ºefii sãi de la CME, tot mai reticenþi faþã de cheltuielile sale exorbitante ºi de iminenþa plãþii datoriilor la stat? Înclin sã cred cã nu. Mai degrabã este vorba despre o diversiune, demnã de intuiþia ºi de inteligenþa boss-ului din Protopopescu, pe care-l bãnuiesc de a fi orchestrat el însuºi acest exod, care-l elibereazã de obligaþii financiare excesive faþã de o serie de vedete cu termen de valabilitate expirat, care, oricum, nu-i mai pot fi de folos. Cred cã în acest fel Sârbu pregãteºte terenul pentru o nouã serie de vedete, incomparabil mai ieftine ºi mai motivate, pe fondul unei structuri de programe simplificate, care se dovedeºte însã deosebit de eficientã ºi care-i asigurã în continuare o poziþie privilegiatã. |