Seara, în împrejurimile Hanovrei sunt 14-15 grade. La Bucureºti sunt 36. Aici, fierbinte e doar atmosfera dezbaterii pe care grupul de ziariºti prezent la Seminarul de presã organizat la Pavilionul României de la EXPO 2000 o continuã, în cadrul informal de la hotelul APART din Sehnde. O discuþie care încearcã sã desluºeascã pe ce cãi va evolua presa româneascã în urmãtorii ani, cum se va adapta ea tranformãrilor economice ºi sociale; cum se vor împãrþi apele între stilul tabloid ºi cel "sobru"; când se va opri declinul tirajelor ºi care sunt cauzele faptului cã de zece ani încoace cifra totalã a exemplarelor de cotidian n-a încetat sã scadã, aflându-se acum pe la vreo 750.000; cum se va putea curãþa mediul de presã de excrescenþele lipsei de deontologie, de ºantajele aducãtoare de publicitate "murdarã", de atacurile la persoanã ºi la interes. Aici, la peste 2000 de kilometri de casã, lucrurile se vãd, parcã, mai clar ºi rãspunsurile vin mai repede. Poate ºi pentru cã disponibilitatea la dialog e mai mare atunci când nu funcþioneazã presiunea ziarului "la zi" ºi telefoanele. Telefoanele care sunã doar ca sã ne spunã cã seara, la Bucureºti, sunt 36 de grade. Suntem, într-adevãr, interesaþi ºi preocupaþi de ce se va întâmpla cu noi ºi cu meseria noastrã. Suntem preocupaþi sã stopãm declinul tirajelor ºi creºterea preþului ziarelor (azi, de peste 3000 de ori mai mare decât în '89). Apropo: sãptãmâna viitoare încep negocierile pentru privatizarea RODIPET. Boalã lungã. Evoluþia scrisului nostru va cunoaºte o cotiturã radicalã atunci când emoþionalitatea va fi amendatã juridic. Atunci, separaþia "puterilor", între informaþie ºi comentariu, ne va introduce în rândul lumii, pentru cã drepturile gazetarului, pentru care luptãm cu atâta hotãrâre, vor trebui dublate de respectul obligaþiilor profesionale ºi legale ale acestuia. Vorbitorii sunt de acord cã în câþiva ani peisajul presei cotidiene se va modifica radical. Cã numarul tabloidelor va scãdea, dar ca tirajele celor rãmase vor creºte. Cã influenþa acestora va scãdea proporþional cu redimensionarea afacerii ºi cã decizia va aparþine publicaþiilor obiective ºi capabile de analize corecte. Care analize vor fi posibile prin naºterea unei noi categorii de ziariºti, cu studii terminate la zi ºi cu experienþã în domenii variate. Cã publicitatea va þine cont nu doar de numãrul de exemplare, ci ºi de adresabilitate. ªi aºa mai departe. La Sehnde s-a pus, odatã în plus, la cale, prezentul ºi viitorul informaþiei. ªi al celor care o slujesc. |