Zborul cu avionul a fost, până nu demult, un eveniment și un privilegiu pentru puțini români. Până în 1989, zburau oficialii care se bucurau de încredere și cei câțiva români care obțineau în mod aproape nesperat aprobarea să emigreze. După ’89 cercul s-a mai lărgit și de el au făcut abuz, în primul rând cei din noua nomenclatură, eliberați ‘democratic’ de sarcina de a mai da socoteală de câte ori zboară peste hotare și cu ce motive. Apoi au început să zboare oamenii de afaceri și particularii cu felurite interese. În România, părea nu demult, intrarea și ieșirea pe principala poartă aeriană avea în ea ceva trist și umilitor. Năravurile moștenite de la dictatură – obrăznicia, aroganța și abuzul – au persistat vreme îndelungată. Instinctiv, te făceai mic în fața ofițerului poliției de frontieră sau a vameșului. Întotdeauna putea să ți se întâmple ceva care să te transforme în vinovat fără ca tu să ai știință de asta. Decolai cu un sentiment de ușurare și aterizai cu o strângere de inimă. Totodată, zborul era un eveniment, la care luau parte familia și cunoscuții. Aventura era povestită și răspovestită, cu documentele corespunzătoare. Pentru primii noștri emigranți, zborul era aproape interzis. Atâția fuseseră întorși din drum, sau ținuți zile în șir prin aeroporturi, că le pierise cheful de a mai risca. Preferau să meargă zile în șir cu mașina sau cu trenul, decât să încerce aventura zborului. Pentru ei Europa continua să fie nu la ore, ci la zile distanță. Un continent prea îndepărtat. Pe care-l îndepărtau și mai mult prețurile practice de companiile aeriene, prea sigure pe ele și prea fără concurență. Apariția fenomenului ‘low-coast’ a bulversat însă lucrurile. Dintr-o dată s-a văzut cât erau de umflate tarifele și cât de fraieri erau luați pasagerii. Inventatorii călătoriei cu avionul la preț scăzut au democratizat zborul. L-au făcut accesibil oricărui om dornic să călătorească. Au micșorat lumea și continentele. Au pus în mișcare masa de oameni altădată statice și au revigorat întregi sectoare economice. Singurii care au avut de pierdut – dacă se poate spune așa – au fost operatorii tradiționali. Ei au trebuit să se trezească din beția autosuficienței și să simtă fiorul rece al falimentului. Au fost nevoiți și ei să se adapteze, după ce și-au dat seama că nu pot opri acest curs. Sunt aproape trei ani de când românii au descoperit low-coast-ul. De când au realizat că lumea este și la dispoziția lor și că țara poate fi mai aproape decât credeau. Apariția primului operator național și intrarea pe piața românească a celor internaționali au făcut națiunea română mai mobilă și mai disponibilă la nou și la modernizare. Democratizarea zborului a făcut și ca orașe de provincie să devină noduri aeriene, cu destinații directe spre toate colțurile Europei, dar mai ales spre acelea unde românii au început să prindă alte rădăcini. Fenomenul e în plină desfășurare și el oferă șanse noi, la care n-am fi putut visa. |