După mai bine de două decenii de promovare oficială a femeii - în varianta sa sobră, cu coc, ca să nu iasa vorbe - ne-am trezit, brusc, într-un vid de interes și de preocupare față de ceea ce e în stare să facă femeia de tip nou: adica de tip capitalist. Cele mai "dezinteresate" au fost, se pare, chiar femeile. Deși aprig implicate în suporteratul politic (vezi "fetele de la Apaca"), femeile au dovedit puțin interes pentru acțiunea politică. În primele trei parlamente le-am găsit, pe ici - pe colo, din rațiuni mai mult de culoare. Obsesia precedentelor istorice a făcut chiar ca, la cel mai înalt nivel în stat, președintele să opereze de unul singur protocoalele, pentru a nu fi, cumva, asemuit cu predecesorul său. Femeile au fost, în schimb, extrem de active în afaceri. S-au lansat aici cu un curaj care-l depășea adeseori pe acela al bărbaților. Au preluat frânele unor societăți eficiente. Au văzut mai clar încotro bate piața și au ocupat poziții importante. Au început să devină, ele însele VIP-uri, și modele într-o lume ce ducea lipsă cronică de tipare moderne. Una dintre aceste "femei de tip nou" este Monica Tatoiu, director general al branch-ului românesc al gigantului suedez al cosmeticelor Oriflame. Monica Tatoiu este o fire dinamică, categorică în opțiuni și animată de un mare neastâmpăr creator. Este profund implicată în viața societății, suferă pentru orice eșec al Reformei și se bucură pentru orice succes din Tranziție. Crede cu tărie că marile firme internaționale trebuie să se implice în viața comunităților în care activează. Și să determine mutații și progrese. Așa s-a făcut că doar în ultimele luni, Oriflame a organizat o sărbătoare populară dedicată nehotărâților, pe care a dorit să-i convingă să meargă la vot, și o profund originală partidă de pescuit pe Dâmbovița cu 500 de concurenți. Mâine are loc Crosul Femeii Oriflame, pus sub deviza "O sșnsă egală pentru femei". Dacă e să ne gândim că viața de fiecare zi a femeii - mamă, soție, gospodină, salariată - este un cros dur pe culoarul obligațiilor, ar trebui să ne întrebăm dacă "șansa egală" n-ar trebui acordată bărbaților! S-ar putea, să avem, în replică, și un Cros al bărbaților Oriflame! |