Ziarul personal Octavian Andronic
20 Sep 2021 - 19:33
Home Punctul pe Y ANDOgrafia zilei Foto EXPO

Ultimele postări pentru: 
> Punctul pe Y
> ANDOgrafia zilei
(dată curentă)

EXPOZIȚII 

ANDO - 100% Centenar

 



Nou !!! 

Inedit 

Gura lumii 

Meandrele concretului 

Nu umblăm cu fofârlica. Vom lua și de colo și de colo.

-- Mircea Geoană, despre contractele cu AIRBUS și BOEING

Sectiune diverse... 
Adauga o opinie

Cautare ZP 


Punctul pe Y

marți 12 septembrie 2006 Nr: 1812

Costurile dezintegrarii autoritatii

de Octavian Andronic

Pana in 1989, serviciul de Circulatie al Militiei indeplinea o dubla functie: pe de o parte, cei care lucrau acolo se dadeau de ceasul mortii sa evite de a avea in responsabilitate prea multe evenimente rutiere, pentru ca asta era criteriul dupa care erau judecati, avansati sau retrogradati. Chiar daca accidentul in sine reprezinta o fatalitate, exista in mod cert diverse grade de raspundere ce revin unor factori obiectivi. Pe baza acestora, militia facea eforturi notabile de a “educa” (oricat de neplacut suna termenul) participantii la trafic, incepand cu lectiile de civilizatie rutiera din scoli si terminand cu sedintele duminicale de prelucrare la care erau chemati cei care calcau pe bec. Cea de-a doua sarcina la care trebuia sa raspunda militia-circulatie era aceea de a-i descuraja pe automobilisti sa circule prea mult si sa incurce coloanele oficiale si siguranta fiilor poporului. Militienii de la circulatie erau obligati sa intreprinda abuzuri in chestiuni care nu mai aveau nici o legatura cu siguranta circulatiei si este de acum notoriu faptul ca una dintre presiunile constante care se exercitau asupra populatiei viza tocmai putina libertate de care se mai bucura pe atunci: aceea de a se misca, cat de cat, fara constrangeri. Circulatia alternativa, cotele de benzina, interdictiile pe timp de iarna au fost doar cateva dintre sicanele nationale pe care politicul le exercita prin intermediul militiei.Nu este de mirare ca dupa revolutie, noua institutie a re-simtit acut ereditatea aceasta nefericita, autoritatea sa dimi-nuandu-se considerabil pana la, de multe ori, a fi ignorata. Consecinta acestei libertati: cresterea spectaculoasa a costurilor sociale a unei circulatii tot mai haotice si tot mai putin supusa vreunei autoritati. Numarul mortilor si ranitilor a explodat pur si simplu, alimentat, pe de alta parte, de lipsa de experienta in manuirea unor masini din ce in ce mai puternice. Absenta regulilor si a criteriilor a dus la constituirea unei veritabile paturi de super-participanti la trafic, pentru care soseaua a devenit proprietate privata, iar reglementarile au ramas valabile doar pentru fraierii cu Dacii. Din recuzita politiei rutiere a disparut aproape definitiv factorul educativ. Nu mai exista manuale, nu mai exista obligativitatea colaborarii cu inspectoratele scolare, nu mai exista preocupare pentru prevenire. In aceste conditii, nu este de mirare ca circulatia face tot mai multe victime si ca tragediile rutiere se tin lant la inalte cote de eficienta mortala. Toate acestea costa: nu doar vieti, ci si multi bani, pe care societatea ii plateste, tribut inutil pe altarul haosului si a lipsei de autoritate.Accidentele din ultima saptamana reprezinta, poate, cel mai grav avertisment ca mergem pe un drum prost si intr-o directie gresita.

 

Arhiva calendaristica Punctul pe Y:
2011: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2010: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2009: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2008: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2007: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2006: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2005: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2004: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2003: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2002: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2001: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
2000: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie octombrie noiembrie decembrie
1999: august septembrie octombrie noiembrie decembrie
1995: ianuarie februarie martie aprilie mai iunie iulie august septembrie
1994: octombrie noiembrie decembrie