Un cotidian descoperã America: unii dintre parlamentarii noºtri pot figura într-un "clasament Forbes" autohton, numãrându-se printre cei mai bogaþi oameni din România. Bogãþia ºi România sunt douã noþiuni care, pânã mai ieri, aveau o conotaþie antagonicã. Nimeni nu era ºi nu putea fi bogat într-un sistem care vedea în bogãþie o culpã socialã profundã. Venind dintr-un egalitarism pãgubos, în care diferenþele de avuþie erau date de privilegii ºi nu de posesiuni, suntem încã reticenþi faþã de noþiune. Bogaþi ne par, astãzi, cei care-ºi plaseazã cu ostentaþie bunãstarea în valori de "piaþã": vile somptuoase, jeep-uri masive ºi amante spectaculoase. Aceºtia, însã, sunt, în linii mari, voyeuriºtii. Cei care nu se simt bine dacã nu se exhibã în public. În spatele lor existã o sumã întreagã de oameni cu stare, a cãror agonisealã depãºeºte, de multe ori, capacitatea comunã de a imagina, sau vizualiza averea. Printre aceºtia se regãsesc nu puþini parlamentari, dintre cei pe care-i cita ziarul. În politicã existã douã categorii de bogãtaºi: cei care au venit din afaceri ºi au utilizat politica drept mijloc de sporire a averii; ºi cei care au început în politicã rupþi în fund ºi au ajuns sã stea astãzi cãlare pe multe milioane de dolari. ªi într-un caz ºi în altul avem de-a face cu situaþii la limita sau dincolo de moralã. A uza de relaþiile ºi influenþa politicã pentru a dobândi sau a-þi spori averea este ultimul lucru pe care cei care i-au trimis în înaltul for le aºteaptã de la reprezentanþii lor. Cred, însã, cã numãrul aleºilor care-ºi respectã statutul este minim ºi cã aceºtia sunt priviþi de cãtre colegii "descurcãreþi" ca niºte handicapaþi. Într-atât de intratã în mentalul politic este ideea profitului cu orice preþ, în orice situaþie, încât semnale ca cel lansat de ziarul menþionat nu fac altceva decât sã le aducã celor parveniþi o undã de respect: ia uite, dom'le, ce bãieþi deºtepþi! Momentul în care ceva se va modifica în percepþia publicã va fi acela în care electoratul va înceta sã mai trimitã în parlament "bãieþi deºtepþi" ºi se va orienta spre cei cinstiþi. Nu neapãrat ºi sãraci... |