Doi tineri, arestați și condamnați pe viață după ce au comis 26 de furturi și tâlhării și au ucis cu cruzime doi taximetriști, și-au încununat cariera de criminali cu o acțiune în forță comisă în arestul IPJ Neamț, unde au pus la cale o evadare spectaculoasă, luând ostatici sub amenințarea cuțitelor, doi subofițeri. În cursul acțiunii nebunești, unul dintre ostatici a fost tăiat la gât, iar polițiștii au deschis focul, omorându-l pe unul dintre asasini. Secvența pare desprinsă dintr-unul din multele filme de acțiune cu bulină verde sau triunghi roșu care rulează non-stop pe ecranele numeroaselor posturi de televiziune românești. Pentru criminaliștii români, luările de ostatici, coletele explozive și amenințările cu bombă constituie noutăți de ultimă oră. Ele nu fac parte din fondul ereditar al răufăcătorilor de pe aceste meleaguri. O parte au fost importate odată cu bandiții și teroriștii crescuți și educați în țări cu tradiție în materie. O altă parte s-au inițiat și exprimentat prin locurile prin care au ajuns fără vize și asigurări, spre groaza localnicilor. Mai sunt, însă, și cei care au învățat să fure, să chinuie - și să ucidă de la televizor! Baciu și Andrei exact asta au declarat anchetatorilor: tot ce-au făcut au văzut în filmele de la televizor. Cât de bine s-au instruit ține și de calitatea lor intelectuală, de foști studenți. Cei doi amatori de diplome universitare - dintre care unul a împărtășit, spectaculos, soarta victimelor sale - au devenit, ca autodidacți și protagoniști ai unor thriller-uri sângeroase, beneficiind de instructajul amănunțit și realist al unor producții cinematografice de mare succes. Întrebarea legată de gradul în care violența de pe ecran o inspiră pe cea din viața s-a mai pus. Răspunsurile n-au fost niciodată satisfăcătoare, iar interesele comerciale au prevalat întotdeauna când a fost vorba de audiență Câte astfel de evenimente vor mai trebui să se producă pentru ca instituțiile abilitate să-și pună în mod serios problema protecției cetățeanului de impactul negativ al manualelor infracționale în care s-au transformat multe, mult prea multe producții cinematografice. |