Doi tineri, arestaþi ºi condamnaþi pe viaþã dupã ce au comis 26 de furturi ºi tâlhãrii ºi au ucis cu cruzime doi taximetriºti, ºi-au încununat cariera de criminali cu o acþiune în forþã comisã în arestul IPJ Neamþ, unde au pus la cale o evadare spectaculoasã, luând ostatici sub ameninþarea cuþitelor, doi subofiþeri. În cursul acþiunii nebuneºti, unul dintre ostatici a fost tãiat la gât, iar poliþiºtii au deschis focul, omorându-l pe unul dintre asasini. Secvenþa pare desprinsã dintr-unul din multele filme de acþiune cu bulinã verde sau triunghi roºu care ruleazã non-stop pe ecranele numeroaselor posturi de televiziune româneºti. Pentru criminaliºtii români, luãrile de ostatici, coletele explozive ºi ameninþãrile cu bombã constituie noutãþi de ultimã orã. Ele nu fac parte din fondul ereditar al rãufãcãtorilor de pe aceste meleaguri. O parte au fost importate odatã cu bandiþii ºi teroriºtii crescuþi ºi educaþi în þãri cu tradiþie în materie. O altã parte s-au iniþiat ºi exprimentat prin locurile prin care au ajuns fãrã vize ºi asigurãri, spre groaza localnicilor. Mai sunt, însã, ºi cei care au învãþat sã fure, sã chinuie - ºi sã ucidã de la televizor! Baciu ºi Andrei exact asta au declarat anchetatorilor: tot ce-au fãcut au vãzut în filmele de la televizor. Cât de bine s-au instruit þine ºi de calitatea lor intelectualã, de foºti studenþi. Cei doi amatori de diplome universitare - dintre care unul a împãrtãºit, spectaculos, soarta victimelor sale - au devenit, ca autodidacþi ºi protagoniºti ai unor thriller-uri sângeroase, beneficiind de instructajul amãnunþit ºi realist al unor producþii cinematografice de mare succes. Întrebarea legatã de gradul în care violenþa de pe ecran o inspirã pe cea din viaþa s-a mai pus. Rãspunsurile n-au fost niciodatã satisfãcãtoare, iar interesele comerciale au prevalat întotdeauna când a fost vorba de audienþã Câte astfel de evenimente vor mai trebui sã se producã pentru ca instituþiile abilitate sã-ºi punã în mod serios problema protecþiei cetãþeanului de impactul negativ al manualelor infracþionale în care s-au transformat multe, mult prea multe producþii cinematografice. |