Când am aflat că Cinemateca română organizează un ciclu omagial „Șukșin"", la 70 de ani de la nașterea marelui artist - scriitor, regizor, actor - rus, am avut un șoc. Primul meu gând a fost să-mi procur din timp biletul la spectacolul inaugural - „Călina Roșie". Mi-am închipuit că voi sta la .coadă. Am avut însă noroc: nu era nimeni la casă. Ulterior, am observat că încasatoarea a uitat să-mi dea tichetele de loc. M-am lămurit, în seara reprezentației, că nu era nevoie. „Dar ce-i cu mulțimea asta?" - m-am întrebat cu neliniște. M-am dumirit: erau clienții barului din hol. În sala pe trei sferturi plină, câțiva maturi nostalgici și ceva mai mulți tineri curioși. Până la începerea filmului, s-au completat scaunele goale. S-a făcut și o prezentare, cam împiedicată, și a început spectacolul. Dar ce spectacol! Un regal". Un film peste care cei mai bine de douăzeci și cinci de ani n-au așternut nici un fir de colb. Un film care rezistă, fotogramă cu fotogramă, la examenul calității artistice și al trăirii umane. Am râs în hohote și mi s-a pus de câteva ori un nod în gât, vecin cu plânsul. Aproape firesc, la final, s-au făcut auzite, timid, câteva aplauze, urmate de un ropot general. Pentru cine? În nici un caz pentru Șukșin care, de un sfert de veac își doarme somnul de veci. Poate, mai de grabă, pentru cel care a avut ideea de a ni-1 readuce în memorie, printr-un veritabil gest de frondă. Să aduci pe ecrane filme rusești, acum, în plină campanie de americanizare a celei de-a șaptea arte, te poate face suspect de nostalgii comuniste. Între proletcultismul de ieri și anticomunismul de azi nu sunt mari diferențe, atunci când obiectul disputei îl constituie creația artistică. Or, Șukșin este, poate, cel mai dezideologizat produs al unei școli extraordinare - pentru că, vreme de două-trei decenii, de prin '70, până în '90, rușii au dat lumii veritabile capodopere. „Calina Roșie" este una dintre acestea. O capodoperă, în care roșu n-a fost decât sângele „necăjitului" Prokudin. Un alter-ego al autorului...