Cã dupã judecãtorul Burzo din Cluj cad acum doi judecãtori din Bucureºti, implicaþi în "scãparea" negustorului de arme Shimon Naor este un semn bun ºi unul rãu în acelaºi timp. Curãþenia începutã în justiþie este - chiar dacã aparenþele ar indica contrariul - o acþiune în care nu predominã rãfuiala politicã ce ar putea fi acuzatã în alte cazuri. Chiar dacã ministrul Justiþiei a fost unul dintre pilonii trecutei guvernãri, el nu poate fi fãcut responsabil de tot ce s-a întâmplat în justiþie ºi, cu precãdere, de mai micile sau mai marile "blaturi" ale corpului magistraþilor. Cã unul sau altul dintre cei care trebuiau sã dea soluþii într-un caz evident de fraudã economicã, s-au pretat sã încaseze câteva sute sau mii de dolari pentru a elibera din arest vinovatul sau pentru a da termene suficient de lungi pentru ca acesta sã disparã, aceasta intrã în sfera corupþiei propriu-zise ºi nu a manipulãrii politice. Dupã cum se ºtie, Naor s-a evaporat imediat dupã ce a scãpat din arest, cu ajutorul avocatei sale, care i-a mituit pe judecãtori. Este puþin probabil ca el sã mai poatã fi gãsit ºi adus înapoi pentru a plãti pentru prejudiciile aduse. Magistraþii corupþi sunt însã aici ºi ei vor trebui sã plãteascã pentru ce-au fãcut, nu o singurã datã, probabil. Corupþia în justiþie este un veritabil flagel ºi reprezintã cea mai periculoasã ºi mai dramaticã formã a corupþiei. Ea afecteazã grav fundamentele societãþii de drept ºi aduce cu sine nu doar neîncrederea populaþiei în actul de justiþie, ci ºi sentimentul cã totul este de vânzare. Inclusiv noþiunea de dreptate. Departe de mine ideea cã puºcãriile ar trebui umplute cu judecãtori, procurori ºi avocaþi - veritabilii "preoþi" ai justiþiei. Cei necinstiþi, cei care ºi-au fãcut o meserie din a împãrþi dreptatea cu cântarul mãsluit al interesului meschin, trebuie însã sã plãteascã. Justiþia însãºi trebuie sã arate cã nu foloseºte douã mãsuri în cântãrirea aceloraºi fapte ºi arestãrile în cauzã au mai puþin darul sã afecteze prestigiul ºi aºa jerpelit al acesteia, cât sã dovedeascã faptul cã dispune de capacitatea de a se judeca pe sine. Cad judecãtorii? Cad cei necinstiþi. |