O telegramã externã ne informeazã cã la mai bine de un an de la scufundarea ferry-boat-ului "Estonia", în Marea Nordului, a fost elaborat un raport - preliminar, nota bene - asupra cauzelor care au condus la aceastã enormã catastrofã în care ºi-au pierdut viaþa peste o mie de persoane.
Noi aºteptam cu sufletul la gurã, încã de a doua zi, sã aflãm ADEVÃRUL despre catastrofa de la Balotesti. Este firesc. Prãbuºirea Airbus-ului este cel mai grav eveniment de acest fel care s-a întâmplat la noi, iar impactul mediatic a fost unul de excepþie. Aproape cã nu concepem ca în epoca informaticii sã nu ºtim de-a dreptul instantaneu care au fost motivele prãbuºirii. Ne punem toate speranþele în "cutia neagrã", pe care ne-o imaginãm ca un soi de depozitar al adevãrului, uitând cã este doar un instrument, doar un obiect, ca ºi avionul, ºi cã ea însãºi poate suporta imprevizibilul ºi necontrolabilul unei situaþii extreme.
Mã îndoiesc cã vom afla în aceastã sãptãmânã de ce a cãzut avionul. ªi poate cã nici nu e cazul sã aflãm. Pasiunile sunt mari, spiritele înfierbântate, iar interesele au mize de multe milioane. Fiecare parte are deja un adevãr al ei ºi rezultatul final va depinde de forþa cu care acesta poate fi promovat ºi cât de convenabil poate el sã fie. Pânã atunci, cutia neagrã rãmâne o simplã cutie a Pandorei, pe al cãrei fund zace, într-un colþ, speranþa noastrã, a celor naivi, cã adevãrul existã ºi-l vom afla într-o bunã zi. |