Probabil cã realitatea, în ceea ce priveºte costul benzinei, este pe undeva pe la mijloc, între previziunile catastrofice ale mass-media ºi evaluãrile optimiste ale Executivului. Cert este cã majorarea aceasta, ultima, este una brutalã, cu indicele ei de 33 la sutã, chiar dacã am fost "pãsuiþi" câteva luni bune faþã de momentul în care modificarea devenise necesarã.
N-am sã insist aici asupra factorilor subiectivi care scumpesc benzina (am fãcut-o în serialul "Jaf la drumul mare în petrol"). Am sã insist asupra unei observaþii pe care a fãcut-o preºedintele lliescu la ultima sa conferinþã de presã: cã faþã de standardul european de aproximativ un dolar la litru, preþul pe care-l plãtim noi - în jur de 30 de cenþi - rãmâne unul modic. Privind lucrurile strict din perspectiva alinierii preþurilor, sigur cã lucrurile stau aºa. Prea des, mult prea des ne raportãm însã doar la acest termen al ecuaþiei, scãpându-ne faptul cã cel esenþial - ºi anume veniturile - nu corespunde deloc standardelor europene ºi nici n-ar putea sã corespundã atât timp cât eficienþa muncii noastre este cea care este, iar situaþia generalã ne ancoreazã pe termen lung într-o stare evidentã de crizã economicã. De aceea comparaþia oferitã de specialiºtii noºtri preºedintelui, pentru a fi servitã presei, nu mi se pare una fericitã. Putem cel mult sã ne raportãm la o altã ecuaþie. La faptul cã preþul unui litru de benzinã faþã de salariul mediu are la noi un indice de 1-400, în timp ce în Occident acesta este de aproximativ 1-1500. Ceea ce înseamnã cã, în realitate, noi plãtim benzinã de patru ori mai scump decât alþii. ªi ASTA se simte. |