Într-o actualitate preocupată mai mult de păruielile dintre politicieni, chestiunile grave, de esență, riscă să treacă neobservate. Cum s-a întâmplat marți, când delegația Ministerului Apărării, chemată la comisia de specialitate de la Camera Deputaților, a fost trimisă acasă să-și refacă temele și să se prezinte cu un proiect de buget pentru 2007 serios și, mai ales, legal. Adică, unul care să respecte Legea Bugetului promovată de Guvernul României, în care se specifică, negru pe alb, că Apărării trebuie să-i revină 2,38% din PIB. Or, delegația, modestă, cerea doar 1,82%, ceea ce, în mod evident, nu acoperă cerințele de interoperabilitate ale unei armate membre NATO, ca să nu mai vorbim de cheltuielile din teatrele de operațiuni în care România este prezentă în virtutea angajamentelor sale internaționale. Cu atât mai puțin dacă vorbim despre o armată modernă, cum își dorește să fie a noastră, după eliminarea stagiului militar obligatoriu. Amănuntul acesta, care a scăpat presei, mi-a fost semnalat de deputatul Marian Săniuță, vicepreședinte al Comisiei de apărare a Camerei Deputaților. Militarii au venit cu acest proiect în urma presiunilor făcute de Ministerul de Finanțe, care doar atât le-a oferit. Iată, deci, cum un minister cu un ministru suspendat prea multă vreme și abia acum demisionat riscă să aibă și bugetul suspendat, "pentru că noi nu vom accepta această derogare". Problema bugetului Apărării este una spinoasă. Ea vine pe fondul degringoladei din acest sector, degringoladă generată de războiul de gherilă dintre președinte și premier, dintre oamenii președintelui și cei ai premierului. Zguduit de aceste conflicte fără sfârșit, ministerul se prezintă în fața unei etape decisive din existența sa fără busolă. Și, în consecință, fără resursele la care renunță pentru că nimeni nu are curajul să se opună ilegalității flagrante pe care o comite Ministerul Finanțelor atunci când impune un nivel de finanțare inferior celui stabilit prin Legea bugetului. Vom avea, în continuare, o armată cârpită, prost dotată și prost organizată, în timp ce bugetul ordinii publice și securității naționale înflorește spectaculos. Acest sector primește dublu față de Apărare, în condițiile în care mare parte din atribuții sunt preluate de organismele comunitare. O singură concluzie se poate trage din această situație: că ne îndreptăm spre un stat polițienesc, membru al NATO și al UE! O spune cu voce tare dl Săniuță, un fost ministru de Interne care știe foarte bine ce vorbește. Iar sumele alocate aici sporesc pe diferite căi, alimentate de concurența surdă dintre instituțiile cu subordonări prezidențiale și cele cu subordonări guvernamentale!
|