Dintre toate cercetãrile de piaþã efectuate în aceastã perioadã, unul singur nu are pretenþia de a indica - plus-minus marja de eroare – cine va fi viitorul primar al Capitalei.
Sondajul realizat de Agenþia ZP NEWS INTERCEPTOR pentru Fundaþia AlegRo are doar pretenþia de a indica pulsul dezbaterilor în centrul cãrora se aflã candidaþii, pe baza frecvenþei cu care aceºtia sunt consemnaþi de presa scrisã.
Calculând cotidian de câte ori apar aceste nume, în câte articole din câte publicaþii, sondajul respectiv este mai degrabã un barometru decât un vector de opinie. Ce spune „Topul candidaþilor” dupã trei sãptãnâni de campanie electoralã?
Cã cel mai mediatizat candidat este independentul Sorin Oprescu. Lui i-au fost dedicate 292 de articole în 201 de ediþii de ziar, iar numele sãu a fost pomemit de 666 de ori. ÃŽn urma sa se aflã candidatul partidului cu cele mai mari pretenþii la aceastã funcþie: Vasile Blaga: 245 de articole, în 171 de ediþii ºi 465 nominalizãri. Cristian Diaconescu se aflã pe locul 3, la micã distanþã de Blaga, cu 227 de articole în 173 de ediþii ºi 388 de nominalizãri. Pe locul al patrulea, liberalul Ludovic Orban, cu 195 de articole în 135 de ediþii ºi 291 de nominalizãri. Aceºtia sunt cei patru candidaþi dintre care doi vor merge în turul 2. Cealaltã jumãtate a clasamentului gãzduieºte veleitari. Cu toate eforturile lor, aceºtia nu au reuºit sã facã presa sã vorbeascã despre ei mai mult decât despre primii. ÃŽntre cel mai activ – Guºã, ºi ultimul din „prima divizie” sunt vreo sutã de articole diferenþã. Cam la jumãtatea scorului lui Guºã se claseazã Pavelescu – mai mult decât ºters în campanie, la egalitate aproape perfectã cu Codrin ªtefãnescu. Despre candidatul PNG – Daniel „ºi nu mai ºtiu cum”, vorba lui Gigi Becali, ºi Virginia Vedinaº, candidata PRM, numai de bine. Persoanele lor n-au stârnit mai deloc interesul presei.
Ce observãm? O foarte interesantã similitudine între datele acestui barometru ºi cele câteva sondaje de opinie apãrute în aceastã perioadã. Ordinea favoriþilor este, în linii mari, aceeaºi. Asta nu poate sã însemne decât un lucru: cã publicul este extrem de sensibil la mediatizare ºi la intensitatea ei. Reciproca este mai greu de argumentat. Cu precizarea: mediatizarea în sine, indiferent de conotaþia pozitivã sau negativã. Cu alte cuvinte: se vorbeºte despre tine – exiºti! Nu se vorbeºte – nu exiºti.
Aceeaºi Agenþie a efectuat ºi barometrul candidaþilor la primãriilor de sector. Lideri de opinie sunt ºi aici, Vanghelie (la 5), Negoiþã (la 3), Onþanu (la 2), în timp ce la Sectorul 1 Murgeanu îl devanseazã pe Chiliman!