Odată cu ieșirea lui Miron Cozma se încheie, probabil, cel mai tulbure episod din istoria post-decembristă a României. Pentru că liderul minerilor din Valea Jiului reprezintă o categorie cu care democrația n-ar trebui să aibă de-a face: aceea a deținuților politici. Cozma n-a fost un deținut de drept comun. Faptele pentru care a fost condamnat - odată prea blând, iar apoi prea aspru - au vizat ordinea de stat. Etapa revoluționară, cea care, teoretic, n-ar trebui să intre sub incidența vreunei legi, nici a celor pe care un astfel de eveniment le abrogă de la sine și nici a celor ce nu apucă să fie promulgate, s-a încheiat în decembrie 1989. Tulburările care s-au produs ulterior pe fondul slăbiciunii organelor abilitate ale statului sau ale competiției acerbe dintre diferite centre de putere, n-au reprezentat decât "replicile" marelui cutremur, cele care au ajutat, de fapt, societatea să se așeze în matca democrației. Mineriadele reprezintă un fenomen unic în postcomunism. Orgoliul de a fi fost singura categorie socio-profesională care s-a opus dictaturii i-a făcut pe mineri să-și aroge calitatea de jandarmi ai democrației, într-un mod în care se încălcau înseși principiile acesteia. De la primele incursiuni, demonstrative, din ianuarie și februarie 1990, când au fost priviți de o bună parte a populației cu o relativă simpatie și cu nădejdea că măcar ei pot suplini lipsa de autoritate a autorităților și până la manifestările violente din iunie n-a fost decât un pas. Pasul acesta a continuat într-o formă acută în septembrie 1991 când, de la apărători ai ordinii, ei au devenit agresori, încercând impunerea cu forța a unor decizii politice cu rădăcini sociale. Cozma s-a întâmplat să fie exponentul fenomenului, care, ulterior, s-a mulat pe datele sale caracteriale. Dacă n-ar fi fost el, ar fi fost un altul. La fel ca și droaia de politicieni apăruți peste noapte, a crezut în menirea lui într-o formă tiranic mesianică. Imunitatea de conjunctură l-a acreditat pentru mineriadele din 1999. La Vâlcea, la mânăstire, ar fi putut - dacă ar fi vrut - să obțină orice de la un premier abandonat și speriat. A preferat să fie modest și modestia l-a costat. Revenirea din spaima de moarte, autoritățile de atunci au încercat să-i dea o lovitură mortală prin condamnarea excesivă pronunțată de o justiție aflată sub comandă. La Costești, fenomenul mineriadelor și-a dat duhul, odată cu mitul clasei muncitoare care merge întotdeauna în Paradis. Capitalismulsălbatic s-a instalat definitiv, odată cu încarcerarea liderului, iar marii prădători, autorizați sau iliciți, n-au mai avut, practic, a se teme de nimic. De ce au fost mineriadele un fenomen tipic românesc? De ce aceste lucruri nu s-au întâmplat, de pildă, în Polonia, unde tradiția era mai puternică? Poate pentru că nu au avut ce să le suplinească. În România n-a existat o pătură intelectuală unită, capabilă de rezistență și de contestare coerentă. Au existat doar voci, cele mai multe stridente sau mimate de falsitate. Victoria împotriva dictaturii fusese prea ușoară pentru a fi convingătoare. Părțile adverse se contopiseră, practic, în Front și la "istorici". Minerii rămăseseră singura categorie omogenă și credibilă, până la un punct. Acela de la care și-au depășit condiția.
|