Cei care au reuºit sã depãºeascã primul nivel de percepþie al stenogramelor atribuite (probabil, pe drept) reuniunilor interne ale liderilor PSD, fãrã sã stãruie asupra caracterului anecdotic al unora dintre formulãri ºi al celui cinic al altora, pot avea surpriza de a descoperi, în spatele discuþiilor, un alt Adrian Nãstase. ªi anume, unul mai autentic, mai nuanþat decât cel care se prezintã, de regulã, în reuniunile oficiale sau în cele publice. Ca politician, Adrian Nãstase a învãþat sã poarte o anumitã mascã, sã-ºi cenzureze expresiile ºi gesturile ºi - pe cât posibil - formulãrile. Este cert cã limbajul utilizat în acest tip de reuniuni de încã actualul premier ºi preºedinte de partid, este unul de lider autentic, care nu încearcã sã capteze bunãvoinþa sau sã menajeze susceptibilitãþi. El se manifestã ca un manager exigent, care stãpâneºte mecanismele sistemului ºi ºtie exact cât cântãresc colaboratorii ºi cât de mult sau de putin poate miza pe ei. Din stenograme reiese un Nãstase competent în materia lui ºi eficient în demersuri. Desigur, atunci când priveºti pe gaura cheii poþi avea surpriza sã constaþi cã într-un budoar se petrec lucruri mai puþin de conceput într-un spaþiu public ºi nu cred cã cineva e scutit de rigorile dublului limbaj public-privat. Oricâtã gãlãgie fac pe aceastã temã adversarii politici, mai mult ca sigur cã în propriile stenograme, prezente sau viitoare, se vor regãsi lucruri ºi situaþii comparabile cu cele din atât de stângaci asumatele documente de uz intern, de cãtre partidul de guvernãmânt.Paradoxal, printre cei care au avut prilejul sã citeascã ºi ce n-au reþinut gazetele, efectul poate fi contrar, proiectând o personalitate bine conturatã a candidatului la preºedinþie ºi o disponibilitate marcatã pentru asumarea unor prerogative de acest fel. Pentru Adrian Nãstase, cel din ultimii metri ai competiþiei, n-ar fi deloc lipsit de importanþã sã-ºi dezvãluie mai pregnant acea parte de personalitate pe care i-o relevã mai mult stenogramele ºi mai puþin portretul-robot pe care i-l impun managerii de campanie, pentru a capta acel procent de public de care are nevoie pentru a-ºi atinge obiectivul. |