Ziarul personal Octavian Andronic
21 Aug 2019 - 13:20
Home Punctul pe Y ANDOgrafia zilei Foto EXPO

Ultimele postări pentru: 
> Punctul pe Y
> ANDOgrafia zilei
(dată curentă)

EXPOZIȚII 

ANDO - 100% Centenar

 



Arhiva foto 



Nou !!! 

Inedit 

Gura lumii 

Meandrele concretului 

Când eram mic am vrut să mă fac pilot. Dar am descoperit că am probleme cu vederea și atunci m-am făcut politician.

-- Ioan Mircea Pașcu

Sectiune diverse... 
Adauga o opinie

Cautare ZP 

„N-am vândut vapoare pe un dolar”
.: Data 02-Noi-2007 :: Accesări: 2140 :: Tipărețte pagina curentă :: Tipărește tot:.

„N-am vândut vapoare pe un dolar”
INVITAT : TRAIAN BASESCU, deputat PD
DATA : 10 octombrie 1995


Octavian Andronic : Suntem împreună la o nouă ediție a emisiunii "În luptă cu abuzurile și corupția", invitatul nostru de această dată, dl. Traian Băsescu, deputat din partea Partidului Democrat. Domnia sa a apărut în viața publică postrevoluționară moștenind o calitate prerevoluționară, ca să spun așa. A fost inspector șef al Navigației Civile. Deci, în 1989 erați în „nomenclatură”, ca să spun așa...

Traian Băsescu : Eram director general în Ministerul Transporturilor.

Octavian Andronic : Exact. Această stare n-a durat mult, în octombrie '90 domnia sa a devenit secretar de stat în Ministerul Transporturilor (avea o denumire mult mai lungă atunci), după care, în iunie 1991, a devenit ministru al Transporturilor. Din octombrie 1992 domnia sa este deputat. Numele de Băsescu este foarte strâns legat de vapoare și de acest Scandal al Flotei cum a fost denumit, una dintre operațiunile,care a făcut valuri mari, în care, până la urmă, nu s-a înnecat nimeni - dacă îmi dau bine seama. Una dintre primele acuzații, dle Băsescu, a fost că ați vândut vapoarele pe un dolar. Este adevărat ?

Traian Băsescu : Nu, nici n-avea cum să fie sau, în orice caz, este în mod clar o fabulație venită din necunoaștere. Într-adevăr, în timpul cât am fost ministru am generat o politică prin care navele românești să poată intra în circuitul de finanțare externă în vederea retehnologizării. Acest lucru a implicat în mod obligatoriu trecerea lor pe un pavilion de complezență, în așa fel încât navele să fie sub o legislație care să permită acest lucru, legislația românească nepermițând finanțarea prin ipotecarea navelor. De aceea, noi am înființat circa 39 de companii în Panama, Liberia, Cipru, Malta, deci în state care favorizează pavilionul de complezență și aceste 39 de companii erau toate proprietatea companiilor - mamă din România. Deci, erau proprietate sută la sută a companiilor mamă din România. Bineînțeles că transferul pentru a proteja exact companiile- mamă nu s-a făcut pe sume de milioane de dolari ci pe un dolar, pentru că practic era transfer de la Petromin tot la Petromin, dar Petromin-ul din Liberia. Deci cam ăsta a fost mecanismul. Practic, se făcea trecerea navei de la Petromin tot la o companie sută la sută a Petromin-ului.

Octavian Andronic : S-au vândut vapoare ? Pentru că, cum să spun, semnalele care au fost în epocă semnalau chiar dispariția „flotei strategice” românești.

Traian Băsescu : Flota a fost pe punctul să dispară, dar nu atunci, în perioada '91-'92. La întrebarea dvs. - întrebare tranșantă - dacă s-au vândut vapoare, răspunsul categoric este: DA! S-au vândut un grup de 24 nave, în februarie '90. La vremea aceea funcționa încă Comitetul de Stat al Planificării, cu aprobarea C.S.P.-ului, deci a Comitetului de Stat al Planificării s-au vândut 24 de nave. Scandalul vânzării ... Deci într-un moment în care eu nu aveam nici în clin nici în mânecă cu această operațiune, pentru că am fost numit șef al departamentului abia în octombrie '90. Deci distanta dintre februarie și octombrie e destul de mare.

Octavian Andronic : Cine era ministru atunci ?

Traian Băsescu : Șef al Departamentului era domnul contraamiral Plăviciosu, ministru al transporturilor era dl. ministru Burada, dar nu era în competența lor această aprobare, ci în competență C.S.P.-ului, conform legislației de atunci. Eu și am nota din februarie, aprobată printre alții de directorul Direcției Transporturilor din C.S.P., era ministrul ... de mai târziu, Paul Teodoru, deci succesorul meu, de asemeni la Direcția Finanțe Prețuri din C.S.P. era actualul premier Nicolae Văcăroiu care are semnătura aici pe document. Reverberația acestei vânzări s-a produs abia în '91, când navele vândute în urma aprobării date de C.S.P. au început să vină în țară sub alte nume. Presa locală a sesizat asta - parcă e fosta Baia Mare, ia uite, asta parcă e fostul Carpați! Presa a realizat fenomenul când eu eram ministru. Și, bineînțeles, prin efect mi s-a atribuit, deși n-am avut nimic comun cu această operațiune. Mai mult decât atât, vânzarea de nave a continuat. Deci, în perioada '91-'92 - o spun aici public- am mai spus-o și o spun - în fapt nu s-a vândut nici o navă, noi am făcut doar transferul. În proprietate rămânând sută la sută companiile românești. După '92, și chiar în '95 s-au mai vândute nave, deci în '93 s-au vândut 3 nave, în '94 10 nave și aici discutăm deja,în '94, de nave de mare tonaj. Nave în diverse etape de construcție, deci nave noi, două de 100 000, două de 65 000 si alte nave de 25 000 de tone. Iar în '95 s-a vândut un alt mineralier de 65 000 tone, Bicaz. Aș vrea să fac o oarecare legătură între cei care au aprobat vânzările în '90 și cei care, după ce am plecat eu din minister, în '93, '94, au rămas la putere, în funcție de decizie și procesul de vânzare a continuat. Acest proces era să se termine tragic, această tentativă prin această dare de mână a politicienilor respectivi în vânzarea de nave, prin tentativa de vânzare integrală a pachetului de control în vara anului 1993, deci celebrul contract Forum-Petromin.
Octavian Andronic: Contract care a stârnit un scandal enorm. Dar el a fost precedat de un alt scandal și un alt contract.

Traian Băsescu : Da, contractul Minerva. Vă rog să mă credeți că sunt foarte pregătit pentru argumentele privitoare la acest contract de societate mixtă, pentru că este vorba de foștii cinci directori care au fost arestați aici de pomană, eu susțin public că este vorba de o înscenare ...

Octavian Andronic : De ce, dle. Băsescu ?

Traian Băsescu : A fost nevoie de ea pentru că trebuia acoperit marele scandal Forum-Petromin, care a avut niște repercusiuni extraordinare. De fapt, însăși deraierea acestei companii mixte, Minerva, realizată în anul 1992, este generată de apariția în vara anului 1993 a contractului Forum-Petromin. Deci prin acest contract Forum-Petromin, 51 % din acțiunile flotei se cedau unui oarecare Katunis.

Octavian Andronic : Nu era un amator cunoscut ?

Traian Băsescu : Nu, era unul micuț care avea și mari probleme financiare la momentul acela și, de fapt, el a vrut să profite de o situație în care era efectiv ajutat din interese care mie îmi scapă, pentru ca România să rămână fără această flotă de mineraliere și petroliere. El a profitat, cred eu că a fost dirijat, interfața. Acest contract Forum-Petromin a generat efecte pe contractele anterioare ale companiei Petromin.

Octavian Andronic : Înțeleg că o parte din această flotă era deja cedată prin contracte...

Traian Băsescu : Deci, nu exista nici un vapor cedat în proprietate, erau numai nave cedate în contracte. Deci, orice armator visează să-si aibă nava în contract. Noi a trebuit să ... în perioada '91-'92 - 39 de nave de tonaj mediu și mare le-am introdus în astfel de contracte pe termen lung care au beneficiat - înainte de începerea derulării lor de un sistem de finanțare pentru ca navele să redevină performante. Într-o astfel de societate, de fapt, într-o cooperare care e singura de acest tip, o societate mixtă, noi am pus șapte nave, este vorba de societatea Minerva, în 1992. Spun "noi" pentru că eu mă simt foarte solidar cu fosta conducere a Petromin-ului. Ei s-au încadrat într-o politică pe care eu o aprobasem, de finanțare externă. De aceea, eu îmi asum integral și bunele și relele lor. În 1992 s-a realizat această societate mixtă în care partea română s-a dus cu șapte nave în valoare de 47,5 milioane dolari, erau nave scoase din exploatare datorită stării tehnice, deși relativ erau nave noi, aveau un corp foarte bun dar utilaje extrem de slabe pe ele. Partenerul străin a făcut o finanțare pe valoarea viitoare a navelor. A ajuns de la valoarea de 2 milioane dolari, la 5 milioane. Ar fi ajuns. Acest plan de afaceri, Barclay’s Bank a finanțat retehnologizarea navelor. Conform înțelegerii, partea română trebuia să rămână tot timpul cu valoarea pe care a introdus-o, de 47,5 milioane. De aceea s-a stabilit că această societate mixtă va fi de 50% Petromin, 50% partenerul grec.



Pagina: 1/3 pagina următoare >>

.: Înapoi la subiect ANTENA 1 - "În luptă cu abuzurile și corupția"