Meandrele concretului
|
Și-și!
-- Adrian Năstase, răspunzând la întrebare: "Demisie sau demitere?"
|
|
Invitat: RaduCÂMPEANU
( 14 martie 1998)
O. Andronic: Bun-găsit, stimați telespectatori la o nouă întâlnire sub semnul
clarificărilor pe care le impune regula "punctului pe I". Sunt Octavian Andronic
și vă invit astăzi să facem o incursiune în istoria liberalismului post-decembrist,
fenomen politic spectaculos plin de contradicții și nerealizări, dar întotdeauna
animat de speranța unor clarificări finale.
Reportaj: După ce vreme de o jumătate de secol s-a regăsit doar în cărțile de
istorie - edițiile necenzurate - liberalismul a revenit în conștiința politică a
românilor, purtat pe umerii slăbiți de pușcării ai celor care s-au încăpățânat
uneori fără ca nici ei să știe de ce să-1 păstreze în memorie ca pe un trofeu
inutil. A fost șansa doctrinei de a avea în Radu Câmpeanu un exponent carismatic
și un luptător tenace decis să reînnoade firul de acolo de unde-1 tăiaseră
baionetele alegerilor trucate din '46. Intr-o vreme plină de confuzii, de
diversiuni mai mult sau mai puțin inteligente, de spaime generale față de un
curs al istoriei care vira
prin obstacolele incertitudinilor, Radu Câmpeanu și companionii săi mai
vârstnici amestecați cu noii veniți, agresivi și nerăbdători, au reușit să
impună Partidului Național-Liberal ca o a doua forță politică după stufosul FSN
și înaintea rigidului PNȚ. Doctrina liberală părea să fie alegerea cea mai
potrivită pentru o intelectualitate nedispusă să se înroleze într-o altă
majoritate și pentru o clasă ce se închipuia deja a fi medie la contactul cu
fascinantele reguli ale unei economii de piață, exersate acerb pe seama celei
centralizate. Semi-succesul din '90 a fost urmat de un succes evident la
localele din '92, obținut pe seama unui exercițiu de stil, intitulat deja
Convenția Democratică, a cărei locomotivă PNL-ul s-a considerat pe bună dreptate.
Succesul amețitor, dătător de idei de sine stătător a fost urmat de o serie de
aventuri scump plătite. Abandonarea Convenției în urma jocului cinic și subtil
al lui Coposu și show-ul electoral de laVersoix au scos, surprinzător, din cursa
politică un partid care promitea mult. Ca și succesul, eșecul a fost pus în
seama celui mai îndreptățit să și-1 asume - Radu Câmpeanu. Politician abil, Radu
Câmpeanu a plătit cu propria sa carieră îndrăzneala de a crede într-o
normalitatea ce mai avea o cale lungă de parcurs. Schijele detonării de la
Brașov se mai plimbă și astăzi în atmosfera liberală, făcând din când în când
victime printre cei care continuă să spere, cu fervoarea cu care au crezut în
revenirea democrației și în revenirea unității.
O. Andronic: Ați sesizat, stimați telespectatori, probabil și asta nu de azi, de
ieri, că numitorul cvasi comun al tuturor tribulațiilor liberale rămâne dl Radu
Câmpeanu. Aflat în prim-planul politic, în primii ani de după Revoluție,
prezența sa în mass-media a devenit tot mai discretă, pe măsură ce disputele și
reglările de conturi inter-liberale s-au întețit. Mă bucur să vă spun că îl avem
în studio, ca invitat, chiar pe dl Câmpeanu. Bun-venit, dle Câmpeanu. O să vă
rog să-mi permiteți să mă adresez telespectatorilor cu o foarte scurtă
prezentare biografică. în acest curicullum vitae pe care l-am alcătuit înainte
de emisiune se spun următoarele: născut la 28 februarie 1922 în București,
studiile în Științe Juridice și Economice la Universitatea București. Intrarea
în politică în 1943 în formațiunea tineretului liberal; a urmat detenția între
1947 și 1956; după detenție, dl Câmpeanu a lucrat în Bărăgan ca muncitor la un
șantier de construcții, devenind cu timpul șef de șantier. In 1973 a părăsit
țara, stabilindu-se la Paris de unde a revenit pe 5 ianuarie 1990. Președinte al
PNL de la 30 martie 1990 până în februarie 1993; vicepreședinte al CPUN,
candidat la Președinție în 1990, vicepreședinte al Senatului în 1990-1992.
Domnule Câmpeanu, se vorbește mult și aprins pe tema liberalismului. Bănuiesc
însă că puțini știu exact cum se definește doctrina. Ați putea să faceți o
succintă precizare?
R. Câmpeanu: Am să încerc, cu toate că este foarte greu să sintetizezi prea mult
o concepție care este și filozofică și economică. Lumea vede în liberalism numai
organizarea economică a societății pe baza libertății, a proprietății
individuale, a liberei inițiative, a capitalului sprijinit, a libertății de
acțiune, de creație. Așa este. Numai că, aceste componente economice esențiale
premerg de la o anumită percepție despre om și societate care presează individul
pe un anumit postament și pentru asta lui trebuie să i se acorde încredere,
respect și libertatea de a-și desăvârși personalitatea. Eu aș adăuga fără să fiu
creștin-democrat că undeva în fondul acestui respect pentru personalitatea
omului există și ideea că în om există o scânteie spirituală. Liberalismul
filosofic nu poate exista fără convingerea că există o spiritualitate umană
superioară materialismului. De aici conflictul fundamental între liberalism și
marxism. Dacă priviți scena de gândire politică în lume, o să vedeți că, de fapt,
se confruntă două mari concepții. Concepția liberală care este individualistă și
merge cu toate caracteristicile ei, de creație, de respect reciproc și, pe de
altă parte aveți soluția colectivistă. Acolo unde grupul social, societatea are
întâietate și poate chiar să sugrume individul. Intre aceste două concepții sunt
o serie întreagă de încrângături. Dar fundamentul este acesta. Că în țările
occidentale o să găsiți partide istorice foarte puternice și care, în fond, sunt
tot liberale. O să găsiți social-democrați care și ei sunt tot o încrângătură a
elementului, a colectivismului de stânga, dar un colectivism mai agrementat,
care
înțelege democrația și care se încadrează și o respectă, adică respectă regulile
ei. Vreau să vă spun așa: sunt doi poli în gândirea politică liberală. Intre
individ, adică liberalismul și între grupul social. Problema mare a noastră, a
celor care vrem să facem politică liberală și care vrem să fim moștenitorii unei
tradiții este să putem, respectând întocmai regulile care privesc pe individ, să
nu uităm societatea. PNL prin Duca, imediat după primul război mondial, a vorbit
de armonie socială. Nu s-a temut să o facă, ceea ce noi spunem astăzi, ca un
termen banalizat -protecție socială sau o anumită repartiție, liberalismul, în
general este cel care crează bogăția. El o crează. Datorită libertății care o
are să riște să-și pună la contribuție mintea, toată inteligența, puterea,
energia. însă, societatea umană nu e făcută numai din oameni puternici, norocoși,
e făcută și din oameni mai slabi care nu pot fi ignorați numai pentru că noi
suntem individualiști.
O. Andronic: Noțiunea de liberalism a fost interpretată, nu numai de publicul
larg, ci și de personalități care s-au pretins liberale, ca o cale foarte simplă
spre îmbogățire fără să te intereseze ce se întâmplă cu ceilalți. Și cred că
asta este a fost o chestiune care a grevat asupra liberalismului.
R. Câmpeanu: Sigur, poate că aveți dreptate. In fond, omul care crează bogăție
poate se uită în primul rând la ce face el. Statul are dreptul numai aici să
intervină. El trebuie să găsească o posibilitate de repartiție, de a echilibra
lucrurile și să știți că această preocupare e în toate țările occidentale unde
liberalismul trăiește. Cine spune că în SUA nu e așa,
greșește. In Franța o să-1 găsim și înainte cu un guvern de dreapta. In Anglia -
conservatorii au făcut același lucru. In Germania - creștin-democrații. Nu se
poate guverna fără să ai grijă să faci o echilibrare, o armonie socială, nu se
poate fără asta. Important este ca să creezi omului, individului posibilitatea
să se dezvolte conform personalității și puterii lui de creație.
O. Andronic: Ce nu ați găsit din ceea ce ați fi sperat să găsiți în țară după 16
ani de exil?
R. Câmpeanu: îmi pare rău, nu am regăsit multe lucruri. Și fără să vreau m-am
lovit, de o anumită mentalitate a oamenilor care era
firească în fond. După 45 de ani în care fiecare trebuia să se apere. Ii era
frică. De pildă, noi am crescut la liceu când făceam sportul, am crescut în
sprijinul exprimării cu tot curajul a propriilor noastre păreri. Regimul
colectivist ți-a interzis această posibilitate de exprimare și, a provocat
duplicitatea, minciuna ca să te ferești, să trăiești, aproape o dedublare de
personalitate. Cu asta m-am lovit, la început nu am înțeles bine, cu toate că
asta nu am înțeles de la început. Dar, știți ce m-a frapat? Când am coborât din
avion, la 5 ianuarie 1990 și era ger mare, erau -18 grade, mă întrebam cu
nevastă-mea cum o să ajungem la București pe gerul ăsta?
Am rămas surprins să văd că mă așteptau peste 30 de persoane. Nu știam că Europa
Liberă anunțase că eu am să vin. N-am știut asta. Am plecat și am ieșit și eu pe
stradă foarte curios. Am rămas surprins, în mod neplăcut. A fost un soi de
tristețe în privirile oamenilor. Eu îi lăsasem încă mai voioși înainte de a
pleca. Erau ceva mai voioși. Acum erau de parcă aveau niște greutăți pe spinarea
lor. Acesta este sentimentul pe care mi 1-au dat la început. Și eu cred că în
acești opt ani lumea a evoluat.
O. Andronic: Dle Câmpeanu, am solicitat pentru emisiunea de astăzi, opiniile
câtorva dintre colegii dvs. de doctrină pe care am să vă rog să le ascultăm și
să le comentăm după aceea. Pentru prima intervenție, 1-am invitat pe dl senator
Dan Amedeo Lăzărescu - vechi prieten și coleg.
Pagina: 1/3
|
|