Ziarul personal Octavian Andronic
25 Iun 2019 - 13:37
Home Punctul pe Y ANDOgrafia zilei Foto EXPO

Ultimele postări pentru: 
> Punctul pe Y
> ANDOgrafia zilei
(dată curentă)

EXPOZIȚII 

ANDO - 100% Centenar

 



Arhiva foto 



Nou !!! 

Inedit 

Gura lumii 

Meandrele concretului 

'Nu vă lăsați păcăliți ca, după șase ore de școală să veniți acasă patru ore, să vă faceți temele, ca apoi să vă întrebați unde v-a trecut copilăria?'

-- Traian Băsescu către elevi

Sectiune diverse... 
Adauga o opinie

Cautare ZP 

02. Tema emisiunii: "Sub lupă: Corpul de Control al primului-ministru"
.: Data 31-Aug-2007 :: Accesări: 1608 :: Tipărețte pagina curentă :: Tipărește tot:.


"Sub lupă: Corpul de Control al primului-ministru"
Invitați: Ion Honcescu și Horia Ion NEAMȚU
(25 septembrie 1997)


O. Andronic: Bună-seara, stimați telespectatori. După debutul controversat în săptămâna trecută al ciclului de controverse publice, reunite sub genericul "Punctul pe I", vă propun astăzi o dezbatere în miezul actualității. Subiectul ei: nimic despre cazul Stan.

Reportaj: Ascensiunea Departamentului de Control al Guvernului, în topul firmelor, se datorește, incontestabil prestației originale a ultimului său șef, Valerian Stan. Stan a fost destituit la 27 august de către premierul Ciorbea, după o suită de conferințe de presă, în care punea la dispoziția mass-media constatări cuprinse în controalele efectuate de Departamentul de Control al Guvernului în zone fierbinți ale actualității post-revoluționare. Casele demnitarilor, terenurile date în folosință, situația flotei și contractele de publicitate ale T.V.R., constatări de natură să afecteze stabilitatea coaliției guvernamentale, prin faptul că vizau, în special, pe membrii Partidului Democrat. Demiterea lui Stan a reprezentat sacrificiul pe care partidul majoritar 1-a adus pe altarul unei coaliții care scârțâia din toate încheieturile. In controversele care au urmat, problema s-a pus cel mai adesea, în termeni străini de fondul ei. Dacă licențierea vice-președintelui Alianței Civice era dreaptă sau nu. Legea și regulamentele țin însă, mai puțin de morală și mai mult de organizare și de fiabilitatea unui sistem. Nu Valerian Stan ar fi trebuit să fie subiectul îndelungatei controverse publice, ci Departamentul de Control al Guvernului și formula sa chimică. Câtă administrație și câtă politică în acest amestec exploziv care, prin recentele numiri, la fel de politice ale colegilor domnului Ciorbea promite să continue a fi un măr al discordiei.

O. Andronic: Iată-ne, așadar, în compania domnilor Horia Ion Neamțu, vicepreședinte al Curții de Conturi și Ion Honcescu, deputat, membru al Comisiei pentru cercetarea abuzurilor. Domnul Neamțu a fost șef al Corpului de Control de la înființarea sa din decembrie 1990 și până în martie 1993, sub trei premieri: Roman, Stolojan și Văcăroiu. Domnul Honcescu a preluat ștafeta și a dus-o până în noiembrie 1996. In compania domniilor lor vrem să discutăm, cât mai alert posibil pentru că timpul este foarte scurt, despre condiția acestei instituții, despre antecedentele și caracteristicile care au facut-o să devină vedeta disputelor politice. Desigur, vă întrebați de ce lipsește tocmai fitilul acestei detonări, dl Valerian Stan. în urmă cu trei săptămâni, când pregăteam emisiunea, i-am adresat o invitație pe care a acceptat-o prompt, chiar dacă era într-o situație dificilă - tocmai rămăsese fără pâine. In data de 19 septembrie însă, am primit din partea domniei sale următorul fax: "Din păcate, participarea mea la aceste emisiuni a fost folosită în mod cu totul excesiv pentru politizarea unei chestiuni esențialmente administrativă, cu intenția vădită de a introduce acest subiect în disputele dintre diferitele forțe politice. Nerespectarea înțelegerilor făcute înainte de emisiune și neadevărurile introduse în dezbatere de către unii realizatori, au fost de natură să creeze unele confuzii în rândul telespectatorilor și să-mi aducă importante prejudicii. Din aceste motive mă văd obligat ca, în viitor, să nu mai particip la aceste emisiuni" și, în continuare, își cere politicos scuze. In ciuda decepțiilor acuzate, domnia sa a mai riscat să mai apară în alte două sau trei emisiuni în ultima săptămână. Consider totuși că tema emisiunii se poate consuma foarte bine și în absența domniei sale. Deci, nimic despre Stan, totul despre Departamentul de Control al Guvernului. Stimați invitați, dvs. ați luat de la începuturi această instituție importantă a statului de drept și i-ați dat un specific nu după chipul și asemănarea dvs., ci după concepția pe care ați avut-o în legătură cu acest act. Aș vrea să începem discuția cu un set de întrebări care vi se adresează, în egală măsură și prima dintre acestea ar fi relația cu patronul, care este primul-ministru. Domnul Stan s-a plâns în toate părțile de accesul dificil la premier. Acesta fiind și unul din motivele - spune domnia sa - pentru care a ales soluția conferințelor de presă. Haideți să încercăm, sintetic, în câteva cuvinte, să stabilim câteva lucruri. Care era statutul șefului Departamentului de Control. Ce autoritate avea el față de cei pe care urmau să-i controleze?

H.Neamțu: Nu vreau să fac o comparație, ci doresc să vă împărtășesc din experiența pe care am trăit-o în perioada decembrie 90 -martie 93. In prima perioadă a funcționat sub denumirea Corpului de Control al Primului-Ministru, în 1991 a devenit, printr-o hotărâre de Guvern, Departamentul de Control al Guvernului. In ambele ipostaze, subordonarea era foarte clară. In hotărârea de Guvern de care aminteam, unul din articole spunea clar: se subordonează direct primului-ministru care-i aprobă programul de control și căruia îi raportează. In legătură cu relația era evident că aceasta era o relație de colaborare. Trebuia să mă prezint, după ce mă consultam cu colegii mei și vedeam ce probleme mari ar trebui incluse în control, mă prezentam în fața primului-ministru cu o lună înainte de expirarea trimestrului în curs, stabileam împreună cu dânsul direcțiile pentru programul de control pentru trimestrul următor și după ce acesta era stabilit și bătut în cuie, era aprobat de dânsul și numai din virtutea acestui program lucram, evident că aveam acțiuni mari, dar aveam și o marjă de timp, pentru eventuale reclamații, sesizări care veneau în cursul trimestrului.

O. Andronic: Domnule Neamțu, o chestiune practică. Reușeați ușor să deschideți ușa premierului?

H. Neamțu: Am colaborat în foarte bune condiții cu toți cei trei prim-miniștrii. Această colaborare era pur profesională și când mă duceam cu probleme importante care trebuiau rezolvate, iar cele care țineau de activitatea curentă, zilnică erau rezolvate de primul-ministru cu miniștri dacă sesizau anumite necorelări, neajunsuri. Ele se corelau din mers prin relația ministru în cauză - prim-ministru. Iar în ceea ce privește, o altă chestiune, nu exista ședință de Guvern la care să nu fiu invitat.

O. Andronic: O întrebare indiscretă. Cu care din cei trei ati lucrat cei mai bine?

H. Neamțu: Am lucrat la fel de bine cu toți cei trei. Evident cu domnul prim-minstru Văcăroiu nu am avut un interval de timp prea mare. Deci, din noiembrie 1992 până în martie 1993.

Ion Honcescu: In linii mari, colaborarea mea cu dl prim-ministru Văcăroiu a fost cam aceeași pe care a avut-o și dl Neamțu. Eu participam la fiecare ședință de Guvern, ca invitat, la masa rotundă, aveam dreptul să particip la discuții. Deci, să intervin. Cu singura deosebire că atunci când se vota o hotărâre, bineînțeles, eu nefîind membru al Guvernului nu participam la vot. Intrarea mea la primul-ministru era necondiționată de nici un fel de problemă. Imediat după numirea dânsului, mi-a spus: "când ai o problemă și vrei să vii la mine, nu te programezi. Stai la ușă până când iese cel care e la mine și poți să intri." Deci, puteam să intru oricând la dânsul și să stau de vorbă cinci, zece minute sau o oră. Ii prezentam primului-ministru periodic, lunar, o situație sintetică a controlului nu numai a Departamentului, ci a celorlalte instituții de control și, trimestrial o situație mai detaliată. Pentru toate acestea, primul-ministru discuta, în special, pentru cele trimestriale. Desigur, noi veneam cu niște concluzii. După aceea, propuneam și niște măsuri, în ședința de Guvern aceste lucruri se făceau, veneau și alte propuneri și deveneau, după aceea, un program de activitate pentru noi pentru perioada următoare.

O. Andronic: Stimați invitați, o altă problemă pe care aș vrea să v-o propun este aceea a implicării sau dezimplicării politice. Toate guvernele, cu excepția celui provizoriu au fost constituite, mai mult sau mai puțin formal, din coaliții. Imi amintesc că în guvernul Roman erau miniștrii din P.N.L.-A.T., P.D.A.R. și M.E.R., dacă nu mă înșel, în guvernul Stolojan erau membrii ai P.N.L.-ului, în guvernul Văcăroiu membrii ai P.U.N.R.-ului. Primeați indicații speciale, legate de tratamentul care se acorda unor parteneri din coaliție? Adică exista o direcționare de acest gen?

H. Neamțu: în perioada decembrie 1990 - martie 1993 pot să afirm foarte clar că nu au fost implicații de acest gen, cu atât mai mult controlul trebuie să fie obiectiv, făcut cu bună credință și sub acest aspect nu au fost niciodată indicații.



Pagina: 1/3 pagina următoare >>

.: Înapoi la subiect PRO TV: "Punctul pe I"