„Judecătorul nu are drepturi discreționare”
Invitat: VIOREL ROȘ, Președintele Tribunalului Capitalei
Data: 23 FEBRUARIE 1996
Octavian Andronic: Bună seara, stimați telespectatori. Fără
îndoială, gestul generalului Pitulescu de a-și da demisia
în semn de protest față de ineficienta unor acte de
justiție are o motivație pe care o simțim cu toții. Aceea a
ofensivei continue pe care infracționalitatea tot mai
calificată o exercită asupra statului de drept insuficient
instalat în instituțiile sale. Din acest punct de vedere
semnul lor a fost de bun augur generând o dezbatere
adeseori abruptă, pasionantă dar necesară asupra
noțiunii de corupție. Pe de altă parte, demisia aceasta a
însemnat debutul unui meci de interese poate între două
instituții fundamentale, Politia si Justiția, acolo unde
miza este deseori uitată în furtuna stârnită de
exacerbarea unor stări de spirit, a unor sentimente. V-ați
simțit vizat, dle președinte Roș de .... generalului
Pitulescu ?
Viorel Roș: Este greu de spus dacă ne-am simțit vizați. De
fapt domnul general Pitulescu a exprimat niște
nemulțumiri nu vizavi de activitatea Tribunalului Capitalei
și nu vizavi de dosare aflate pe rolul Tribunalului
Capitalei sau nu neapărat de astfel de dosare, Ministerul
de Interne a vizat un număr de 58 de dosare aflate în
curs de judecată în diverse faze procesuale la instanțe
din întreaga țară, cel puțin acest lucru îl știm noi din
presă, dacă sunt mai multe sau mai puține, poate că sunt
mai multe sau mai puține. Cât privește acest conflict. Nu
există între noi si Politie acest conflict.
Octavian Andronic: Poate altele sunt elementele care generează
acest sentiment. Telespectatorii Antenei 1 au fost
martorii la două emisiuni anterioare, în care si-au
prezentat punctele de vedere de principiu domnii
miniștrii Chiuzbaian si Tărăcilă. De data aceasta profităm
de prezența dvs. pentru care țin să vă mulțumesc în
numele meu și al telespectatorilor, pentru a face o
trecere în revistă a câtorva elemente concrete. Am să
fac o paranteză, nu știu cât este de necesară, dar eu mă
simt dator s-o fac pentru a face cunoscut
telespectatorilor persoana dvs. - sunteți președintele
Tribunalului Municipiului București, judecător de la
vârsta de 27 de ani până la cei 45 de ani pe care îi aveți
și ați venit în emisiunea noastră cu dosarele pe masă -
ca să zic așa. Dle președinte printre problemele pe care
dl Pitulescu Ie-a ridicat este aceea că unele instanțe
i
ușurează cu mare ușurință reținuți cu dificultate. Ca o
campioană a acestor decizii a fost citată Judecătoria
Sectorului 2. Aveți ceva de spus în legătură cu această
problemă?
Viorel Roș: Judecătoria Sectorului 2 reprezintă un caz
special pentru un singur motiv: este o instanță care se
confruntă cu foarte multe dosare penale și aceasta
pentru că structura populației în sectorul 2 este
cunoscută. Este o zonă cu un potențial infracțional mai
mare și acesta este motivul pentru care ea are un număr
mare de dosare pe rol. Mai rețineți un lucru că
Judecătoria Sectorului 2 s-a confruntat cu niște
probleme de ordin organizatoric absolut neimputabile
conducerii Judecătoriei sectorului 2 .... si-a si dat demisia din motive
exclusiv personale și astăzi în
fruntea Judecătoriei sectorului 2 se află doi penaliști,
profesioniști. Vroiam să vă rezerv spre final această
surpriză a unor judecători plecați - nu numai din Capitală
- din justiție, numărul lor este de 450.
Octavian Andronic: Este un punct asupra căruia v-aș ruga să
revenim. O altă chestiune ridicată de generalul Pitulescu
este aceea că certificatele medicale ar fi fost utilizate ca
instrumente de bază în evitarea confruntării cu legea
pentru unii inculpați.
Viorel Roș: Judecătorul nu are un drept discrețional de
admitere și administrare de probe. O cerere de
întrerupere a pedepsei pe temeiul certificatelor medicale
nu se poate face decât pe baza expertizelor medico-
legale. în fiecare caz în parte sunt dispuse expertizele
medico-legale necesare pentru ca judecătorul să poată
hotărî la caz, în nici un caz nu am găsit nici un dosar în
care să existe îndoială în ceea ce privește conținutul și
concluziile expertizelor din punctul de vedere al
judecătorului.
Octavian Andronic: Dle președinte este vorba de articolul 303 din
Codul pe procedură. Cum este înțeles acest articol în
termeni juridici ? Dacă un inculpat solicită o expertiză
medico-legală și în funcție de asta se poate prezenta sau
nu la instanță, judecătorul are atitudinea de a aprecia
actul medical și de a admite sau a respinge această
cerere ?
Viorel Roș: Vă spuneam că judecătorul are acest drept, de
admitere și de administrare de probe ca atunci când s-a formulat o astfel de
cerere judecătorul este dator
să dispună efectuarea expertizei, am înțeles că într-un
singur caz se reproșează instanței că ar fi admis
efectuarea unei expertize în temeiul unui act medical din
1992. Este o acuzație lipsită de orice suport. Nu este
necesar nici un act medical pentru ca judecătorul să
admită o astfel de expertiză când este cerută
suspendarea sau întreruperea executării pedepsei.
Legea nu condiționează prin nici un text al ei admiterea
expertizei de existență a unui act medical și acolo unde
s-au cerut asemenea cereri s-a dispus expertiza
medicală pentru fiecare caz în parte. S-a făcut discuție în
cazul Duduianu că ar fi fost pus în libertate pentru că
avea obezitate de gradul III în realitate în cazul
Duduianu s-au făcut foarte multe expertize medicale
începând din 1993 și până în decembrie 1995. Din fișa
medicală pentru deținuți rezultă diagnostic obezitate
gradul III, hipertensiune, hepatomegalie ... ultima dintre
expertizele efectuate concluzionează: examen chirurgie
generală de la 13.12.1995, diagnostic: neoplasm, corp
pancreas operat. Acesta și nu obezitatea a fost motivul
punerii lui în libertate. Cât privește raportul de expertiză
medico-legală, judecătorul este suveran în aprecierea
probelor, dar expertiza medico-legală este o probă
științifică și ea nu poate fi înlăturată decât tot printr-o
probă științifică. în cazurile Duduianu si nu numai,
judecătorul a avut îndoieli și a dispus efectuarea, potrivit
legii celei de a doua. Și nu a existat între acestea două
contradicții. De altfel într-unui din cazuri - Ion Titisor -
este chiar și un aviz al Comisiei Superioare Medicale ...
Octavian Andronic: Dar, dle președinte- Fane Spoitoru a fost
eliberat în câteva rânduri. în toate aceste intervale el a
fost văzut ducând o viată ... Instanța trebuia să se
sesizeze asupra acestui aspect sau cine trebuie să se
ocupe să vadă ce face acel om în timpul când ar trebui să
se trateze ?
Viorel Roș: Dacă vă amintiți anul trecut în presă s-au făcut
diverse afirmații legate de starea lui de sănătate. Noi am
făcut din Fane Spoitoru și nu numai, am făcut eroi și asta
o să ne coste și în perspectivă. Vorbeam în urmă cu
câteva luni cu unul din medicii care semnează acte
medicale în cazul Ion Titișor. Și întrebam cum poate un
astfel de om ca Ion Titișor care ar avea șapte gloanțe în
el, să umble pe stradă și cum se justifică diagnosticele
atât de severe? Mi-a răspuns că domnia sa este dator ca
în actele medicale pe care le eliberează să treacă ceea
ce are, ceea ce rezultă din examenul medical și ceea ce
face Ion Titișor cu viața lui îl privește. Sigur noi avem un
plan organizatoric în deficiență. Și deficiența este că nu
toate maladiile de care suferă cei arestați preventiv sau
condamnați pot fi tratate în rețeaua de penitenciare. Nu
cred că ne permitem luxul de a construi un spital pentru
cei arestați.
Octavian Andronic: Dle președinte, generalul Pitulescu a reproșat
de asemenea faptul că a sesizat Ministerul cu unele
situații flagrante. Si că nu s-au luat măsuri. Dati-mi voie
să fac puțin pe naivul și să vă întreb dvs. nu discutați cu
judecătorii înainte de proces, nu le dați indicații asupra
hotărârilor pe care le iau?
Viorel Roș: Eu am fost judecător și înainte de '89 și nu am
acceptat ca cineva să-mi impună o soluție. Și de vreme
ce nu am acceptat atunci cu atât mai puțin nu aș accepta
acum. Și înainte a funcționat principiul independenței
judecătorului. Și n-aș putea cere judecătorului să dea o
anume soluție. Repet, nici nu era însă nevoie a se cere
judecătorului să dea o anume soluție pentru că
concluziile expertizei medico-legale sunt ... toate în
același sens. Că există îndoieli în privința actelor
medicale este o altă problemă care nu ne privește pe noi
deocamdată.
Octavian Andronic: Este o realitate faptul că prezumția de
nevinovăție coroborată cu posibilitățile inclusiv materiale
ale celor inculpați de a se apăra fac ca meciul Justiție -
infractori să fie mult mai strâns decât înainte ?! Cum pot
fi catalogate prin această prismă insuccesele Justiției,
respectiv prin punerea în libertate a inculpaților din lipsă
de probe. Mai ales că această sintagmă se pare că nu
funcționează activ în Codul Penal.
Viorel Roș: Sunt mai multe motivele de achitare a unui
inculpat trimis în judecată sau un inculpat pentru care
acțiunea penală s-a pus în mișcare în prealabil a părților
vătămate. Nu pot să spun că sunt situații în care
inculpații au fost puși în libertate din lipsă de probe. Ei au
fost achitați, potrivit legii fie pentru că nu au săvârșit ei
fapta, fie pentru că lipsesc elemente constitutive a unor
infracțiuni, fie pentru că, cu adevărat nu s-a putut dovedi
vinovăția lor - poate la aceasta vă referiți - să nu uităm
că prezumția de nevinovăție este de ordin constituțional,
că noi suntem obligați - până când nu se pronunță o hotărâre judecătorească
definitivă - să-l privim
ca pe un nevinovat.
Octavian Andronic: Mă refer la starea psihică a opiniei publice care
este confruntată ani de zile cu un caz în care toate
semnele indică o anumită vinovăție si care se trezesc
după un timp că sunt în libertate.
Viorel Roș: Nu cred că toti oamenii trimiși în instanță
trebuie arestați. De altfel, aș vrea să vă spun că ar exista
un mare pericol chiar și pentru dvs. să-i condamnăm pe
toti. Numai în Municipiul București au existat 349 de
soluții de achitare în 1995, din acestea 66 sunt în dosare
cu urmărire penală efectuată de Poliție.
Octavian Andronic: Dle președinte toată această discuție generată
de demisia dlui Pitulescu ridică niște probleme. Ce ieșire
vedeți din această problemă? Cum s-ar putea rezolva?
Viorel Roș: Din punctul nostru de vedere nu socotesc acum
că noi suntem într-un moment de criză ... Este un gest de
impolitețe care nu socotesc că trebuia făcut la adresa
noastră.
Octavian Andronic: Criza este oarecum generată. Toată lumea este
preocupată de această problemă, de o anumită
ineficientă în lupta cu infracționalitatea care cunoaște
cote alarmante de la an la an.
Viorel Roș: Eu nu discut de eficienta Politiei. Să mă refer
strict la eficiența Justiției. 245 de judecători în Capitală
au soluționat peste 120 000 de dosare. Aceștia au dat
soluțiile care au rezultat din probe și poate au
nemulțumit 120 000 de oameni. Lumea astăzi fiind
nemulțumită arată acuzator către toate puterile.
Octavian Andronic: Vorbeam de actul medical si de articolul 303.
Se pare că este o găselniță post-decembristă, dacă nu
mă înșel primele cazuri de eliberări spectaculoase au
fost cele din lotul foștilor membri ai Comit.Pol. Ex. Ea se
accentuează ca modalitate de apărare și de recurs a
celor confruntați cu justiția. Care ar fi rezolvarea acestui
fenomen ?
Viorel Roș: Sunt sigur că primii beneficiari nu sunt cei din
CPEX pe de o parte, pe de altă parte îmi amintesc că
eram judecător la fosta Judecătorie a sectorului 8 și
eram surprins de faptul că un om cu adevărat bolnav se
prezenta mereu la instanță , făcea o nouă cerere de
suspendare a procesului și au durat atât de mult aceste
suspendări așa încât omul acela a și murit. Cred că
problema dvs. este aceea că Justiția nu are mijloace
eficiente de a verifica ce se întâmplă cu cei aflați în
suspendarea procesului și nu are pentru că munca
judecătorului este o muncă de scaun. Nu avem acest
instrument, îi simțim și noi lipsa. Credem că ar fi
necesară înființarea unei Politii care să se afle exclusiv
în serviciul Justiției. Și apoi ar trebui ca și Institutul de
Medicină Legală să funcționeze în subordinea
Ministerului Justiției.
Octavian Andronic: Ce șanse de realizare a acestui lucru ar fi după
părerea dvs. ?
Viorel Roș: Institutul Medico-Legal a mai funcționat în
subordinea Ministerului Justiției până în 1966. Știu că cei
de la Institut au si ei această dorință.
Octavian Andronic: Vorbeam la începutul emisiunii despre
coeficientul de fluctuație în rândul magistraților. Au
plecat mulți ... De ce credeți că pleacă ?
Viorel Roș: Sunt multe motive. Probabil că mulți s-au
7
săturat și de umilințe, de muncă prost plătită, lipsită de
satisfacții morale si materiale. Si scandalul de acum este
unul de natură a provoca în rândul judecătorilor un gust
amar și că mulți, mulți se gândesc să plece.
Octavian Andronic: Un telefon primit astăzi la redacție, după lectura
anunțului din ziar despre emisiunea noastră ne întreabă
dacă știți că salariul unui supraveghetor al arestaților
este ceva mai mare ca al dvs. ?!
Viorel Roș: Într-un material pe care l-am pus deja la
dispoziția presei am arătat acest lucru. Nu vrem să
câștigăm pe seama Poliției. Este însă un lucru adevărat
că salariul unui subofițer de poliție este mai mare decât
salariul unui judecător. Nu vreau să insist pe acest lucru.
Octavian Andronic: Fără îndoială, un anumit coeficient de corupție
există si în Justiție. Efectele corupției în Justiție sunt
adeseori incalculabile. Cum se poate apăra organismul
Justiției de această chestiune? Dl ministru în conferința
de presă de aseară a dat exemplul unei judecătoare care
a fost scoasă din Justiție și trimisă în judecată pentru
acte care au contravenit legii. Este acest exemplu
edificator ?
Viorel Roș: Avem într-adevăr un caz în care o fostă
judecătoare a săvârșit acte penale în calitatea pe care a
avut-o până la 31 decembrie 1994 și avem alți doi
salariați care au fost judecați și condamnați pentru fapte săvârșite în legătură
cu calitatea pe care au
avut-o în Justiție. Sigur că nu-i de laudă lucrul ăsta.
Suntem cu toții interesați ca să avem judecători de mare
ținută morală și profesională, iar ca să atragem valorile
acestea nu pot fi atrase decât dacă sunt bine plătite.
Vreau să vă spun că până acum noi nu am avut nici un
inculpat trimis în judecată pentru un ultraj adus
judecătorilor. Avem însă nenumărați oameni trimiși în
judecată, sancționați contravențional pentru ultraj adus
polițiștilor.
Octavian Andronic: Stimați telespectatori, putem trage o primă
concluzie după discuția avută cu dl președinte Roș și
anume că în această zonă lucrurile nu sunt niciodată
atât de sigure cum vor să pară sau cum vor unii să pară.
O autentică democrație nu rezolvă problema
infracționalității. Exigențele profesiei și ale democrației
cer ca ghemul să fie desfăcut fir cu fir și, uneori firul să
fie tăiat în patru. Mulțumindu-vă pentru participarea la
această emisiune nu pot decât să sper că ea deschide
calea unor noi discuții benefice pe această temă.
Viorel Roș: Vă mulțumesc si eu pentru invitație si să ne
ierte telespectatorii pentru că le-am făcut încă odată
viața amară povestindu-le tot de necazuri, nu de bucurii.
Octavian Andronic: Vă mulțumesc.
|