Punctul pe Y, October 2007

Titlu: Pasaje cu "dedicație" DNA
Nr Editie: 3041 Data: Monday 01 October 2007
Veneam ieri de la aeroport și mă miram, ca prostul, de ce durează drumul până în centru mai bine de o oră când recent s-a dat în folosință un pasaj denivelat în zona Băneasa, iar în câteva săptămâni urmează să se dea și un al doilea. Privind peisajul din vârful pasajului, în mașina încremenită între coloane, îmi spuneam că foarte curând priveliștea va putea fi admirată, în aceeași manieră statică, și de pe celălalt pasaj. O singură întrebare mă frământa în acest timp: care a fost rostul, rațiunea secretă a construirii acestor două pasaje care nu traversează nicio intersecție? Pentru că pe sub ele nu trece nimic! Pentru ce s-au cheltuit multele milioane de euro cu un entuziasm demn de cauze mai bune? Sau - ca să fiu mai exact - de ce s-au înalțat aceste două pasaje fără rost, care nu contribuie cu nimic la decongestionarea și fluidizarea traficului pe aglomeratele artere de ieșire/intrare în București, în locul altora, incomparabil mai necesare? De ce, în loc să se facă un pasaj la intersecția dintre DN1 și relația spre pădurea Băneasa, intersecție care ștrangulează sistematic taficul, s-a  făcut altul câteva sute de metri mai încolo? De ce, în loc să se demareze lucrările la intersecția DN1 cu Ion Ionescu de laBrad, s-a făcut pasajul de mai sus, cel dat deja în funcțiune? Dacă l-aș întâlni pe primarul general Videanu, asta l-aș întreba: de ce dom’ primar, aruncați banii publici pe lucruri nefolositoare, în loc să faceți ceea ce trebuie? Numai că chiar așa de prost, cum crede probabil dl Videanu, nu sunt. Și știu că nimic nu e întâmplător când e vorba de irosirea banilor publici. Și că cele două pasaje fără rost au de fapt unul foarte clar: sunt lucrări cu „dedicație”. Una este dedicată celor care fac cartierul rezidențial Băneasa, de unde jeep-urile viitorilor locatari vor ieși, ușor și repede, în șosea în ambele sensuri, fără să mai ocolească pe la pădure. Iar cealaltă este dedicată unui ansamblu rezidențial care se va construi pe la Jandarmerie, și a cărui valoare va crește simțitor având accesul asigurat prin cel de-al doilea pasaj. Și pentru că nu trăim, totuși, într-o țară de proști, aș recomanda foarte scrupulosului DNA, care se autosesizază la orice bazaconie, să se sesizeze și la aceste „dedicații” extrem de valoroase. Și de flagrante, în același timp….
Titlu: Statura șpăgii
Nr Editie: 2056 Data: Thursday 18 October 2007
Iertat să fiu de cititori că mai revin, după toată vânzoleala din ultimele zile, asupra temei „mită cu caltaboși”. Revin pentru că ceea ce a filmat SRI-ul nu este nici neobișnuit și nici izolat. Gestul prin care Mureșan îi „remite” lui Remeș plicul cu „dorințe” poate fi multiplicat la o scară care să ne releve adevărata dimensiune a fenomenului șpăgii în România europeană de azi. Cred că mulți alți „actori” au simțit un fior rece pe șira spinării văzând secvențele cu pricina și au început să-și scotocească memoria în căutare de indicii după care să-și dea seama dacă nu li s-ar putea întâmpla și lor același lucru. Ceea ce trebuie să recunosc este, însă, incredibila potrivire dintre calitatea șpăgii și cea a protagoniștilor.  Atât Remeș cât și Mureșan fac parte din categoria de „specialiști” de doi lei pe care i-a scos în față nefericita guvernare cederistă din 1997-2000. Personaje de condiție modestă, propulsate de conjuncturi sau persoane interesate. Mureșan făcea piața pentru Corneliu Coposu, iar Remeș aranja registrele unor faimoși fabricanți de alcool - asta a fost calificarea lor. Și au ajuns, unul mai mare peste o agricultură pe care a muls-o ca pe o vacă, lăsând-o sprijinită de iesle, ca să nu cadă din picioare, iar al doilea șef peste Finanțe, unde cea mai strălucită idee a sa a fost să pună taxe pe scaunele din cârciumi. Culmea este că lipsa de performanță a specialiștilor, slăbiciunea lor intelectuală, bagajul redus de abilități n-au sărit în ochii nimănui. Nu-mi explic de fel prin ce l-ar fi putit convinge Remeș pe Tăriceanu că mai poate fi ministru de talie europeană? Ce a fost în capul acestuia când i-a dat pe mână unul dintre cele mai delicate sectoare, în confruntare cu exigențele europene? Cum de n-a văzut că acesta nu are cum, oricât ar dori, să se ridice deasupra standardului „caltaboș&palincă”? Tot episodul are o aură de penibil, ridicol, grotesc încât  întinează până și noțiunea de șpagă, ridicată la niveluri remarcabile de “specialiștii” care le-au urmat celor de la CDR. Și nu pot decât să-mi imaginez hazul nebun cu care posesorii de conturi secrete de milioane de dolari - știuți dar greu de dovedit - au privit filmulețul de la TVR. La așa țară, așa șpagă și așa șpăgari! Amin!
Titlu: Bocetele ministrului Orban pentru fostul ministru Remeș
Nr Editie: 2057 Data: Friday 19 October 2007
Dl. Ludovic Orban este năpădit de regrete față de soarta crudă a colegului Remeș. Zice ministrul Transporturilor: „... îmi pare rău că a ajuns în această situație penibilă, târât de o Iudă. Așa cum este el, mucalit, nu are maniere în relația cu presa sau de comunicare. A salvat România în  anul 1999 când se afla în incapacitate de plată, totul numai datorită lui, și nu trebuie să aruncăm cu pietre și noroi”. Este cea mai confuză, cea mai ilogică și mai stupidă cugetare emisă îm ultima perioadă de un personaj care excelează la capitolul „relația cu presa” și „comunicare”, domenii pe care le stăpânește incomparabil mai cu talent decât  transporturile propriu-zise, unde contribuția sa decisivă rămîne tot la nivelul declarațiilor. Deci, după dl. Orban, Remeș este o victimă. A acelei „Iude” nenumite, care l-a vândut pe 15.000 de arginți. În mintea dlui ministru, ex-colegul său era un fel de Iisus neprihănit, care  nu a precupețit niciun efort pentru a salva țara. De la ce? De la dezastrul provocat de guvernarea din care făcea parte. Și cum a salvat-o? A adus cumva bani de-acasă, să plătească ratele scadente ale îndatorării țării? Hai să fim serioși! Poate că ar trebui să-i ridicăm dlui Remeș și o statuie ecvestră, cu dânsul călare pe unul dintre scaunele pe care voia să pună taxă la cârciumi. Tot în mintea dlui Orban, reacțiile la fapta colegului său constituie o „aruncare cu noroi”. Dar cu ce ar trebui să se arunce oare în cel dovedit a fi comis cea mai înjositoare faptă la care se poate preta o persoană mandatată cu încrederea publică? Cu trandafiri? Cu ramuri de măslin? El, Remeș, primește exact ceea ce  merită. Iar vânzarea acelui „Iuda” n-a făcut decât să pună capăt unei cariere infracționale. Nu știu dacă dl. Remeș a mai luat sau nu șpagă și înainte. Este foarte limpede însă că dacă aceasta i-ar fi ținut, nu s-ar fi oprit aici. Văzând cât de simplu este să realizezi ceea ce n-ai putea realiza altfel, s-ar fi dedicat, probabil, unei astfel de ocupații. Mai ales că ce mare efort făcea? Nici nu trebuia să îl bage pe Ciorbă în față. Trebuia doar să îndemne la exigență față de ceilalți. Ori, din punctul acesta de vedere, ministerul său s-a dovedit o vacă bună de muls. Mai ales că are în subordine o Regie din care banii publici curg râuri-râuri spre buzunarele clientelei agreate. O știu foarte bine cei care au trecut pe acolo lăsând urme adânci, pentru ca acum să facă pe neprihăniții. Compasiunea dlui Orban mi se pare a fi, mai degrabă, un exercițiu retoric de auto-protecție. Vezi Doamne, cât de expuși suntem noi ăștia care vrem să facem bine, și vine câte-o Iudă din asta și după aia ne împroașcă cu noroi, uitând subit cât bine am făcut noi țării și de la câte dezastre am salvat-o.
Titlu: Fotbalodependența politicianului Becali
Nr Editie: 2058 Data: Saturday 20 October 2007
Unii sunt dependenți de vreme. Starea lor de spirit se modifică după cum arată barometrul. Alții sunt dependenți de droguri. Alții de dulciuri. Gigi Becali e dependent de două lucruri: de televiziune și de fotbal. De televiziune, pentru că a înțeles ce mult înseamnă popularizarea gratuită. Și atunci oferă, la rândul său, gratis, ce se cere. Primind în schimb procente de popularitate. În al doilea rând este dependent de fotbal. În sensul că popularitatea și simpatia de care se bucură urcă și coboară în funcție de rezultatele „Stelei”. Ca personaj politic este produsul acestor doi factori: televiziunea și fotbalul. Partitura pe care cântă este una relativ întâmplătoare. S-a putut grefa pe ea misticismul caracteristic etniei din care face parte. Și atât. În rest, nu sunt decât povești, prinse după ureche din lecturile lui Pavel. Nu apostolul. Prima persoană care a realizat că popularitatea lui Becali, exacerbată de nevoia de rating a unor televiziuni poate avea, are potențial politic a fost Viorel Hrebenciuc. Vulpoiul pesedist i-a inoculat microbul și terenul fertil pe care l-a oferit propensiunea paranoică a oierului devenit multimilionar a facut restul. Becali este perceput acum ca politician, deși ideile sale politice sunt extrem de sumare (exemplu: va merge ca parlamentar la Strasbourg ca să se bată pentru țara sa!), ca să nu spun confuze. Deși se situează constant printre primele 10 persoane publice cele mai mediatizate de presa scrisă (conform TOP VIP al ZPNEWS INTERCEPTOR), el își datorează poziția zicerilor despre fotbal și fotbaliști, și nicidecum celor politice. Gigi Becali se află în fața primului său test adevărat ca politician. El și partidul său. Europarlamentarele. Aici se va putea vedea mai limpede cam pe unde se așează în tabloul competitorilor la putere din urmatorul ciclu electoral. Iar testul acesta îl va readuce cu picioarele pe pamânt. Motivul? Dependența de fotbal. Pe de o parte, este puțin probabil ca Steaua să meargă mai departe in competițiile europene în care au rămas cei cu adevărat mari. Și cel mai important: scandalul cu Hagi îl face să piardă simpatie și voturi. Hagi e mai important și mai valoros decât el în ochii opiniei publice. Este idolul  care a adus speranțe și a alinat frustrări. Gigi nu va putea face niciodată, cu toate milosteniile lui, ceea ce a făcut Hagi. Și, pentru acest motiv, sunt înclinat să-i dau din nou dreptate vulpoiului Hrebenciuc: Becali s-ar putea să nu atingă nici pragul electoral.
Titlu: Spiritul de castă
Nr Editie: 2059 Data: Monday 22 October 2007
E clar că pentru membrii CSM-ului, Chiuariu nu e cu nimic mai bun decât Macovei. Se schimbă doar butonul de comandă: dacă în cazul lui Macovei, butonul era la Cotroceni, în cazul lui Chiuariu, este la Palatul Victoria. Lipsa de sinergie dintre administratorul numit al treburilor justiției și  corpul profesional? este una profundă și ea se va manifesta, probabil, și de aici înainte, cu aceeași vigoare. Spectacolele de contre publice, oferite de Monica Macovei si Dan Lupașcu, în precedenta magistratură, nu aveau la origine vreun diferend personal sau vreo abordare diferită- ci priveau exclusiv rezistența la ingerințele din afară în treburile breslei. În ciuda diferențelor mari de statut și de abordare publică dintre cele două categorii principale ce formează breasla- judecătorii și procurorii- atunci când cineva din afară încearcă să facă o breșă, sistemul reacționează. Din votul CSM-ului, de joi, s-ar putea trage concluzia că, brusc, procurorul Doru Țuluș a fost luat in brațe de totalitatea acelorași membri care efectuaseră cercetarea din care reiese clar, limpede, că acesta se făcea vinovat de abateri în esență grave pentru profesia sa. Schimbarea procurorilor în mijlocul anchetei nu este doar o măsură administrativă, ea poate însemna multe lucruri, între care și o invitație mai mult sau mai puțin discretă la modificarea abordării. Necomunicarea soluțiilor este și aceasta un fapt ce poate avea consecințe greu măsurabile. Atunci când un om- procurorul – dispune de viața și de cursul vieții altor oameni, nici un fel de aproximație nu este admisibilă. Cu atât mai puțin din partea unuia cu o funcție atât de importantă. CSM-ul a realizat, însă, un lucru: că setea de dreptate a ministrului Chiuariu are și o motivație ascunsă. Aceasta constând în eventuala protejare a unor cazuri abordate cu prea multă sârguință de către oamenii lui Tuluș. Și atunci s-a încercat împăcarea și a caprei și a verzei. Întâi i s-a dat satisfacție ministrului, redactându-se un raport suficient de sever și de documentat, pentru ca mai apoi să i se refuze acestuia satisfacția deplină, atenționându-l că radicalismul nu este o soluție agreată. Cazul Țuluș este reprezentativ prin felul în care o branșă împărțită între persoane inamovibile (judecători) și altele, lăsate la îndemâna jocului administrativ și politic, încearcă să se protejeze, indiferent de condițiile și interesele de moment. Și care mai pune în evidență un lucru: că, prin neclaritățile care rezidă în statutul său, instituția procurorului rămâne deosebit de vulnerabilă atât la ingerințe din afară, cât și la depășiri frecvente ale cadrului legal în cursul cercetării. Ceea ce a făcut rolul CSM-ului nu este, pentru moment, decât un paleativ.
Titlu: De la Porțile Orientului la cele ale Occidentului
Nr Editie: 2060 Data: Tuesday 23 October 2007
Premierul Tăriceanu a dat asigurări că, dacă va fi nevoie, va merge personal la Bruxelles să susțină cauza vânzării fabricii de automobile de la Craiova către compania Ford. Om hotărât premierul nostru, care nu are de gând să lase lucrurile la voia întâmplării. Îl și văd, parcă, în fața Comisiei, explicând patetic cât e de importantă această operațiune pentru oameni - cei care vor avea locuri de muncă asigurate, în acest fel nemaifiind obligați să bată drumul prin Europa în căutarea unei bucăți de pâine. Numai că entuziasmul premierului a fost deja temperat, de cine credeți? Chiar de dl Leonard Orban, comisarul european, propus pentru această funcție tocmai de către Tăriceanu. Zice dl Orban, ca omul deja hârșit în birocrația Comisiei: „Cei care își inchipuie că se pot da telefoane pentru a-i convinge pe cei de la C.E. să mai amâne, să mai facă o exceptare, se înșeală serios. Toleranța pe aplicarea aguis-ului  este zero. Am asistat la nenumărate dezbateri în cadrul C.E. legate pe ajutor de stat, politică antitrust, antidumping. În niciun caz nu s-a acceptat vreo excepție, o derogare sau măcar o amânare”. Dl Orban face, fără să vrea o strălucită sinteză a politicii românești cu componentele ei esențiale: EXCEPȚIA, DEROGAREA și AMÂNAREA. Este principiul BIZANTIN, aplicat în mod măiestrit, aici, la porțile Bizanțului, unde orice e posibil. În virtutea acestui mecanism de gândire, dl Tăriceanu și echipa sa au făcut niscai promisiuni americanilor, la încheierea contractelor, pe care le-au ținut secrete. Dar care, în fața Comisiei vor fi în mod necesar scoase la iveală. De aici neliniștea care l-a cuprins pe Tăriceanu și agitația din jurul tranzacției „salvatoare”. Cât de justificate sunt speranțele de „convingere” sau de „înmuiere” a cerberilor de la Bruxelles, ne este foarte limpede. Mai puțin limpede este stupiditatea – pe care nu o putem numi altfel - de care au dat dovadă negociatorii noștri, acceptând cine știe ce clauze prin care s-ar fi șters niște datorii istorice sau s-ar fi amânat plata altora. Aici este „cuiul” contractului și teamă îmi este că lucrurile nu vor ieși bine deloc. Și că de pe urma lor nu vor suferi Tăriceanu&Comp.,ci cei care și-au pus speranțe în revitalizarea fabricii de la Craiova.
Titlu: Dosarele returnate: (in)competență și (ne)onestitate
Nr Editie: 2061 Data: Wednesday 24 October 2007
Returnarea dosarelor „Rompetrol” și „Loteria” de către instanțe, la DIICOT, și, respectiv, DNA, pune o ștampilă greu de șters pe cele două instituții. Motivația instanțelor se referă la vicii de procedură. Adică, în cursul cercetării, procurorii nu au fost în stare să respecte pașii obligatorii prevăzuți în reglementările legale. Altminteri spus, au transpirat degeaba, rezultatul muncii depuse fiind „zero”. Adică locul de unde vor trebui să reia investigațiile. După scandalurile din ultima vreme, această decizie ridică grave semne de întrebare la adresa modului în care această componentă importantă a sistemului juridic își ocupă locul în cadrul mecanismului. Sigur că pentru nostalgicii trecutei orânduiri, sau pentru cei mai puțin deprinși cu rigorile constituționale ale drepturilor individuale, soluția dată de instanță poate să pară o exagerare. Nu discut aici vinovăția sau nevinovăția lui Patriciu sau a lui Copos - aceasta urmează a fi stabilită la capătul acestui proces. Discut însă modul în care instituția procurorului, Parchetul General și direcțiile din subordine,reușesc (sau nu) să se adapteze unui standard nu doar european. Am mai spus-o, și o repet, că Procuratura și-a păstrat unele dintre rădăcinile sale totalitare care se reflectă în modul de acțiune, adeseori indiferent la ceea ce înseamnă reguli și proceduri. Eforturile majore au fost transferate din zona investigației propriu-zise în aceea a mediatizării cauzelor sau a susținerii acestora prin scurgeri de informații către presă. Intrarea la Parchetul General a devenit un fel de „Curte a Miracolelor” unde zilnic se dau în stambă acuzați, cercetați, avocați, într-un spectacol non-stop ce nu mai are nimic de-a face cu justiția. Printr-o tehnică perversă, se încearcă a se obține condamnări publice înaintea procesului. Evident că astfel de aproximații se răzbună. Dovada - cele două dosare returnate. Acest lucru ne facem să ne întrebăm nu doar despre competența celor care le-au lucrat, ci și despre onestitatea lor, pentru că nu sunt deloc excluse situațiile în care sub masca intransigenței se ascunde banalul interes necinstit.
Titlu: Șmecheria prezidențială
Nr Editie: 2062 Data: Thursday 25 October 2007
Nu mai știu la ce s-a gândit Traian Băsescu atunci când, la preluarea mandatului, a declarat că, spre deosebire de predecesorii săi, va fi un președinte-jucător. În timp ce Iliescu și Constantinescu se mulțumiseră cu condiția de arbitri, străduindu-se să sufle în fluier când li se semnalau poziții de ofsaid, Băsescu a decis să intre în teren și să șuteze în minge oridecâte ori va avea prilejul. Asta și face, de aproape trei ani, spre tot mai marea nedumerire a celor care l-au ales sperând că va fi capabil să se detașeze de măruntele aranjamente de culise, veghind la corectitudinea jocului. Într-adevăr, Băsescu a renunțat la culise, jucând pe față în favoarea și în folosul unuia dintre competitori. Dacă mai era nevoie, a dovedit-o la lansarea eurocandidaților democrați. Dacă Iliescu ar fi onorat o manifestare social-democrată asemănătoare, sau Constantinescu una țărănistă, ar fi fost mâncați de vii de presă și de adversari. În cazul lui Băsescu s-a ajuns la a se considera că așa ceva e pur și simplu firesc. De mult nu se mai poate vorbi în România despre echidistanța și neimplicarea președintelui în jocurile politice. Traian Băsescu este băgat în ele până peste cap, fără să-i pese de Constituție sau de regulile generale. El a decis să joace după propriile sale reguli, și o face fără să-i pese de nimeni și de nimic. Multă vreme s-a bucurat (și se mai bucură încă) de un puternic sprijin popular din partea celor care consideră că el a făcut din nesocotirea regulilor un instrument de luptă împotriva corupției, a oligarhilor și a politicianismului. Și că altfel nu se putea. Devine însă din ce în ce mai vizibil, și pentru omul simplu, că Băsescu luptă cu armamente neconvenționale împotriva corupției și a oligarhilor altora, pe cei proprii veghindu-i cu grijă și mângâindu-i pe creștet cu dragoste părintească. Cea mai flagrantă acțiune a sa, în această direcție, rămâne provocarea referendumului pentru uninominal. Avantajat de ezitările și bâlbâielile guvernului, el a transformat acest demers într-o cauză justițiară. Dar una cu bătaie proprie: concurența cu varianta de către guvern a principiului alegerilor uninominale vizează, de fapt, contracararea formulei convenite de forțele politice  majoritare, cu una care ar favoriza intens partidul democrat, despre care se presupune că va lua procentul cel mai ridicat de voturi. Promovarea referendumului nu mai este, în aceste condiții, un demers moral, ci rămâne unul banal, de șicanare și de agitare a vieții politce, în scopul creării de haos și de conflicte: mediul în care președintele se simte ca peștele în apă.
Titlu: Încremenirea în trafic
Nr Editie: 2063 Data: Friday 26 October 2007
Venirea toamnei și terminarea concediilor a făcut să crească traficul auto. De unde mai  prin primăvară te temeai să ieși la drum la orele după amiezei, acum devii victima blocajelor de trafic la orice oră. De dimineața devreme, până seara târziu, pe principalele direcții de traversare sau de înconjurare a Bucureștiului se merge bară la bară și nu mai este deloc o mirare dacă faci 2-3 ore între două puncte aleatorii. Bucureștenii au primit această realitate cu o resemnare suspectă, în lipsa unei acomodări mai de dinainte. Majoritatea speră că este o situație pasageră și că după  terminarea lucrărilor masive declanșate de Videanu și de către bordurarii săi, lucrurile se vor așeza într-o matcă de normalitate. Eroare gravă: pentru circulația în București normalitatea nu va mai veni niciodată. Pentru simplul motiv că trama stradală, complicată și nefuncțională, a rănas și rămâne aceeași, în timp ce numărul  autovehicolelor aflate în circulație s-a aproape triplat din 1990 încoace. Și va continua să crească în fiecare an. Perspectiva este, deci, nu de îmbunătățire, ci de înrăutățire a condițiilor de trafic. Oarece speranță am fi putut avea dacă unele dintre lucrările de  sistematizare aflate în lucru sau în proiect, ar fi fost începute în urmă cu 5-10 ani. Atunci procesul ar fi putut să fie mai puțin dur. Dar nu s-a făcut  nimic. A început lucrul la pasajul Basarab, dar înaintează greu și va dura mult. Și nu va rezolva decât o mică parte a problemei. Ni se spune că n-au fost bani. Sau că au fost, dar s-au cheltuit prost. Dacă, însă, vom face o socoteală a ceea ce înseamnă pierderile economice pe care le produc întârzierile și blocajele în trafic, afectarea gravă a unor procese, vom constata că doar cu o parte din acești bani s-ar fi putut rezolva multe lucruri. Este clar că, pentru ca Bucureștiul să rămână funcțional este nevoie de multe pasaje, dar și de sistematizări ale circulației. Vor trebui luate măsuri de decongestionare prin descurajarea circulației cu autoturisme și încurajarea transportului public, sau a celui perpedes sau pe două roți. Vor trebui înmulțite sensurile unice (deja pe multe străzi nu se mai poate circula altfel) și va trebui rezolvată problena parcării automobilelor. Va trebui să se găsească și soluții preferențiale pentru traseele mijloacelor de transport în comun de suprafață, tot mai imobilizate în prezent de haosul din trafic.  Nu știu ce ar trebui să se întâmple pentru ca edilii și factorii responsabili să se dezmeticească și să vadă limpede cât de gravă este această problemă. Și cât de puțină atenție i se acordă. Va trebui, probabil, ca Băsescu sau Tăriceanu să nu se mai poată mișca prin oraș rămănând blocați în mașini în mijlocul coloanelor, pentru ca să se miște ceva.
Titlu: Despre audiențe
Nr Editie: 2063 Data: Saturday 27 October 2007
Puține țări din jur au un peisaj audiovizual atât de intens și de variat precum al nostru. De la deschiderea oficială a drumului către eliminarea monopolului postului public, prin înființarea CNA-ului - ba chiar și înainte de aceasta - au început să-și facă loc pe unde tot mai multe posturi, centrale și locale. Unele au sucombat în confruntarea cu audiența și cu birocrația, dar cele mai multe au rezistat și-și continuă marșul spre acceptarea publicului alături de noi și noi pretendenți. În această diversitate în unitate, un lucru este clar: s-a dus vremea marilor lovituri, a posturilor care câștigă audiența peste noapte sau în timp scurt. Deja avem exemplul unor posturi cu pretenții care se chinuiesc de ani buni să depășească „pragul electoral” al lui 1% audiența per total, fără a da semne că vor reuși. Tabloul pare să se fi stabilizat, felia cea mai mare a „tortului” fiind împărțită între vreo trei-patru posturi, care recoltează și grosul fondurilor de publicitate ale companiilor. În rest, fiecare luptă cum poate pentru un loc sub soarele audienței - acest tartor al audiovizualului, despre care nimeni nu știe prea exact cum funcționează, dar căruia toți i se înclină. Specifică momentului actual este scăderea audienței pentru aproape toți competitorii. Nimeni nu se mai poate lăuda cu rating-uri spectaculoase și toți ar fi foarte mulțumiți să le poată păstra pe cele actuale. Se pare însă că cel mai în suferință este ratingul de post. Beneficiarii publicității au renunțat de mult să mai trateze lucrurile în acest fel, refuzând să mai plătească pentru forța de ansamblu a postului. Îi interesează, în cel mai înalt grad, intervalele orare și calupurile de programe. Bărălia pe unde, deci, nu se mai duce între canale, ci între emisiuni și între „slot”-uri. Sunt televiziuni cu rating de ansanblu mic care prestează tarife comparabile cu ale celor mari pentru principalele emisiuni, cele care le și susțin imaginea. Dealtfel, multe dintre posturile din eșaloanele doi și trei se bazează pe câte un brand conferit de un anumit talk-show (cel mai adesea) sau de o anumită emisiune, mai ales de divertisment. Se produce, în acest fel, o democratizare a spațiului audiovizual, unde cei mari sunt nevoiți să concubineze cu cei mici, ba chiar să împartă cu ei felia de tort. Cea mai semnificativă evoluție din ultima vreme rămâne, însă, ceea ce a fost numit „fenomenul OTV”. Ironizat, acuzat, postul și-a menținut traiectul pe o formulă neconvențională, care a prins și rezistă. OTV-ul  contrazice aproape toate poncifele, legate de teoria savantă a televiziunii, și poate tocmai prin aceasta captează un public despre care nu se poate spune că ar aparține  unui anumit segment al societății. OTV a devenit, practic, un soi de televiziune alternativă, care nu se jenează să sondeze zone ale interesului cunoașterii, pe care alții le refuză cu falsă pudoare. De aici și trendul său crescător, care a început să-i pună deja pe gânduri pe cei cu parapon estetico-etic.
Titlu: Condiția managerului român de tranziție
Nr Editie: 2065 Data: Monday 29 October 2007
Dl. Dănilă, președintele, din 2000 încoace, al  BCR-ului și-a dat demisia. Deși nimic nu a transpirat în legătură cu această decizie luată, fără îndoială, cu mai multe luni în urmă, mișcarea nu este o surpriză. „Divorțul” civilizat, cu mulțumiri din partea  austriecilor și cu declarații reținute dar sugestive din partea românului, era previzibil. El se înscrie într-o veritabilă „rețetă” a multinaționaleor care au pătruns pe piața românească și care au înțeles că dă prost - și nici măcar nu e productiv - să înlocuiești staff-ul la vârf încă de a doua zi după preluare. De regulă, pentru ca complicatul proces de negociere al achiziționării să aibe loc cu cât mai puține piedici, cumpărătorul  are grijă să-și asigure colaborarea celui mai important factor de decizie printr-o ofertă „care nu poate fi refuzată”. Așa s-a întâmplat și cu BRD-ul, unde negocierile au fost conduse de Bogdan Baltazar, care a devenit apoi președinte al noii bănci. Și care a demisionat după câțiva ani de reprezentare. Așa s-a întâmplat în multe alte cazuri în care investitorii străini au acceptat ideea acestei tranzacții executive cu oameni de-ai locului, până când și-au instalat propria echipă, fixându-i într-o poziție cel mai adesea onorifică. La despărțire, bunele sentimente sunt angrenate de câte o primă consistentă și de clauze de confidențialitate care evită scandalurile neproductive pentru buisness. La nivele mai mici sau mai mari aceasta este schema prin care executivii sunt înlocuiți  cu cei livrați de acționarii majoritari. Unii rezistă mai mult decât se așteptau chiar ei - și un atfel de exemplu este Stroe, de la Dacia care, iată, supraviețuiește în staff-ul Renault dincolo de orice pronostic. Se face simțită, însă, și mișcarea inversă: aceea în care manageri români sunt trimiși să preia comanda afacerilor din exterior. Un astfel de exemplu - cel mai sugestiv poate - este cel al lui Adrian Sârbu. Fostul regizor, eșuat rapid în politică, s-a concentrat asupra sectorului media unde a reușit câteva construcții viabile. A avut flerul de a se asocia, ca acționar majoritar, cu un colos transnațional, CME. Succesele spectaculoase înregistrate în Romînia l-au propulsat rapid spre vârful structurii birocratice a grupului. Astăzi, mulți dintre șefii de ieri i-au devenit subordonați, iar propulsarea sa într-o poziție importantă se datorează mai ales opțiunii sale clare între politică și buisness. Manifestând mai puțină dorință decât alți moguli de presă, de a face sau de a dărâma guverne, s-a concentrat asupra ideii de profit. Cu consecințele de rigoare. Sârbu nu este singurul. Rămâne, deocamdată, cel mai reprezentativ model al noii clase manageriale care se constituie în România pe ruinele fostei economii centralizate  și în haosul generat de spasmele noilor tendințe de piață.
Titlu: Un test trecut cu succes: cel al „scorpionului”
Nr Editie: 2066 Data: Tuesday 30 October 2007
Știți fabula cu scorpionul și cu broasca? Un scorpon roagă broasca să-l  treacă apa în spinare. Nu te trec. Că tu o să mă înțepi! Fii serioasă: păi dacă fac așa ceva, mor și eu! În fine, broasca acceptă, scorpionul se suie în spinarea ei și traversează apa. Pe la mijlocul distanței , broasca simte înțepătura mortală. De ce ai făcut asta?-întreabă cu ultimele puteri. Pentru că-mi stă în caracter-răspunde sincer scorpionul... Nu știu ce va fi fost în capul lui Mircea Geoană când a pus mâna pe telefon ca să-l invite pe Traian Băsescu la lansarea candidaților PSD pentru eoroparlamentare, de la Polivalentă. Cu siguranță și-a închipuit că va da o lovitură: dacă Băsescu nu vine, îl va acuza de lipsă marcată de echidistanță. Dacă vine, înseamnă că va recunoaște forța și importanța partidului său. Și, imprevizibil cum îl știm, Băsescu a venit. E drept că s-a lăsat așteptat vreo oră, dar a venit. Și și-a făcut număr. Mie, evoluția lui la Polivalentă, mi-a evocat următorul tablou: te afli în râcă, de multă vreme, cu un vecin cam necioplit și care nu pierde nici un prilej de a te înjura de peste gard. Dar tocmai ți-a născut nevasta și te gândești că e creștinește să-ți împărtășești bucuria și să stingi vechile  conflicte, așa că-l inviți la tine  să beți un pahar și să restabiliți o relație civilizată. Și vecinul vine. E drept, a doua zi intră în casă fără să se șteargă pe picioare de noroiul adus din ograda proprie, și cum intră, ți-o și trage:” Ce copil e ăsta? Nici nu seamănă cu tine. Păi asta-i din cauză că nu știi să faci sex modern. Să  vii la mine să te învăț, sau trimit-o pe ea, și după aia mai discutăm..” Și, înainte să iasă, îți mai varsă  și sticla de băutură pe covorul nou-nouț... Cam ăsta e Traian Băsescu. Iar ăsta este caracterul său. Nu rezistă să nu înțepe pe cine apucă: adversari politici, colaboratori, consilieri, prieteni sau dușmani. Au căzut, de când a devenit președinte, sub „înțepăturile” sale   cohorte întregi. Și vor mai cădea. Nu este vorba doar de  caracter. Este vorba și de bun simț și de educație.De cea de-a doua el însuși se laudă că n-a prea asimilat-o. Cu primul te naști sau nu. La Polivalentă, Traiam Băsescu a dat întreaga măsură a lipsei sale de bun simț jignind și insultându-și gazdele. Cu neobrăzare: pentru că, cel puțin în cazul „mulțumirilor” adresate aici  minerilor, el  a fost parte în procesul de aducere a acestora în Capitală, ca înalt funcționar ce era deja pe la Transporturi. Cât despre „reformarea” PSD-ului, pare de-a dreptul caraghios  să te  preocupe „perfecționarea” celor pe care nu dorești  cu nici un chip să-i ai de parteneri. Dar, vorba românului, nu-i prost cine te înjură la tine în casă, ci acela care-l invită pe mitocan. Mircea Geoană și-a trecut la activ, cu acest prilej, încă o „realizare” din categoria demersului său de  apropiere de cel care s-a  jurat că n-o să-l numească prim-ministru nici în ruptul capului. Faptă creștinească... La Polivalentă, Traian Băsescu a trecut cu succes testul de bună cuviință. De lipsă a ei..
Titlu: Filiera Băsescu-Morar-Culcer
Nr Editie: 2055 Data: Wednesday 17 October 2007
Discuția se poate prelungi, bineînțeles, la infinit, cu la fel de infinite argumente de o parte și de alta: trebuia sau nu să se dea pe post de-acum celebrul film, coproducție DNA-SRI? De altfel, nici măcar asta nu este problema: orice canal privat care putea pune mâna pe caseta n-ar fi ezitat niciun moment și gândul la rating ar fi înlăturat orice reticență. Singurul aspect discutabil rămânea filiera pe care a ajuns respectiva casetă la respectivul post și, oricum, de această „scurgere” nu se făcea vinovată televiziunea, ci reprezentanții instituțiilor publice care au încălcat niște regulamente și chiar niște paragrafe de lege. Cu postul public, lucrurile sunt incomparabil mai complicate. Pentru că, de la el se așteapta o anumită echidistanță politică (care, între noi fie vorba, n-a funcționat niciodată). Lucrurile sunt complicate pentru că postul public nici el nu e o entitate abstractă, precum statul, ci o sumă de persoane cu preferințe și adversități diverse, în poziții care le asigură anumite competențe. De aceea este atât de greu de separat demersul pur gazetăresc de manipularea primitivă. Dincolo, deci, de orice discuții savante, în cazul de față, chestiunea mi se pare cât se poate de simplă: doamna Rodica Culcer, șefă încă la Actualități, deși fusese suspendată sau i se anulase contractul încă de fosta conducere, a decis, pe barba ei, difuzarea casetei. Doamna Culcer este o binecunoscută exponentă a unei aripi radicale, mai mult sau mai puțin apolitice a „societății civile”, recunoscută pentru adulația pe care o manifestă pentru președintele Băsescu și pentru resentimentele – făcute publice – față de premierul Tăriceanu. Domnia sa a înțeles aproape pe loc că prin difuzarea casetei împușcă doi iepuri dintr-un foc: îl atacă – și-l ponegrește pe premier, odată, și-i ridică la fileu președintelui mingea de care acesta are nevoie într-un moment în care se află în defensivă. Ceea ce, practic, s-a și întâmplat. Serviciul – și deserviciul – au fost exemplare, iar demersul gazetăresc, a fost în totalitate acoperit de misiunea comandată. Geaba se strofoacă acum dl. Sassu: episodul a demonstrat că sub chiar nasul domniei sale caii (sau…)  televiziunii trag care „hăis”, care „cea”, după cum le vin comenzile de la sponsori. Oricum, filiera „cazului Remeș” este cât se poate de transparentă, oricât ar nega cei în cauză: Băsescu – Morar – Culcer. Or mai fi și alții, dar, acum, nu mai are importanță…
Titlu: Paradoxul "puterii" dâmbovițene
Nr Editie: 2054 Data: Tuesday 16 October 2007
La noi toate lucrurile sunt altfel de cum sunt la alții sau ar trebui să fie! Avem noi talentul acesta. Nu mai departe decât chestia cu manipularea politică a instituțiilor statului în scopul atacării sau compromiterii adversarilor. Schema clasică, cea „corectă”, este că formațiunea politică aflată la putere are la îndemână pârghiile prin care poate presa sau influența instituțiile competente să întreprindă acțiuni de „pedepsire” a celor care prezintă un pericol real sau potențial pentru perpetuarea statutului său. Această forță sugerează, de pildă, DNA-ului către cine să-și îndrepte atenția și pe cine să filmeze ca să-l dea la presă. Tot ea instruiește SRI-ul pe cine să asculte cu prioritate și ce detalii să lase să se „scurgă” spre canalele publice de informare. Tot ea, această putere, solicită cu discreția necesară, mediilor de informare pe care le controlează prin buget ce reportaje sau comentarii să dea la orele din vârf pentru a mânji cât mai consistent imaginea celor care ar putea să o atace. La noi, însă, toate - sau aproape toate - sunt pe dos. Puterea nu e putere, iar opoziția nu e opoziție. Arbitrul nu e arbitru, iar instituțiile inamovibile sunt dependente de cine le-a făcut  inamovibile și pe ce criterii. Iată, numai episodul acesta cu cei doi miniștri și cu caltaboșii: dincolo de vinovăția lor, mai mult sau mai puțin evidentă, se disting ițele unei lucrături concertate care are ca obiect lovirea trecătoarei puteri cu tocmai instrumentele sale. Iată Puterea strigând ca din gură de șarpe că e oropsită și atacată pe nedrept și cu mârșăvie. De cine? De alte puteri, mai puțin vizibile dar mult mai decise să o termine. Iată, deci, o guvernare victimizată de propria ei incapacitate de a ieși dintr-o schemă care o favorizează, care cedează inițiativa detractorilor săi, mulțumindu-se să se autocăineze. Probabil că impactul cazului „Mureșan-Remeș” ar fi fost altul dacă Tăriceanu ar fi avut o reacție mai promptă și l-ar fi destituit pe Remeș imediat ce a avut relații despre implicarea lui în sinistra afacere cu caltaboși. N-a avut, n-a făcut-o și a lăsat ca epilogul să fie semnat de alții. Cu pierderile de imagine de rigoare. Sigur, o formațiune aflată la guvernare este mai expusă riscurilor de deraiere spre corupție decât una care stă pe margine și pândește greșesile adversarului. Asta e regula jocului. Cine nu e în stare s-o respecte, n-ar trebui  să se bage. Sau ar trebui să găsescă forța să controleze cu obiectivitate și în deplină legalitate acțiunea instituțiilor din subordine asigurându-le cadrul necesar pentru a opera neselectiv și fără teamă de a fi sancționate pentru că funcționează corect. Se pare însă că membrii actualului executiv nu au o astfel de capacitate. Și atunci de ce să se mire că alții fac ceea ce ar trebui să facă ei? Iar ei suportă ceea ce altora nu le-ar place?
Titlu: Instinctul de conservare și demnitatea
Nr Editie: 2053 Data: Monday 15 October 2007
Vechile, ancestralele instincte de conservare funcționează implacabil și într-o vreme în care libertatea cuvântului și a presei propulsează spre conștiința publică o mulțime de bazaconii lipsite de semnificație și prea puține  adevăruri. O știre din ultimele săptămâni din actualitatea internațională la care ne racordăm strâns prin istorie și geografie, a trecut aproape neobservată în presa românească cu tiraje, audiențe și pretenții. A părut să o sesizeze și a avut îndrăzneală să o pună în valoare o publicație cu mai puțini cititori decât altele, dar cu incomparabil mai mult bun simț și profesionalism. Ea a apărut  sub forma unei coperte care îl înfățișează pe premierul iugoslav Vojislav Kostunica, iar declarația care însoțește fotografia este următoarea: „Țara noastră nu poate fi membră a unei Alianțe care, mai întăi a bombardat-o, apoi a trimis trupe în Kosovo (…) apoi a recunoscut independența proclamamtă unilateral a unui teritoriu care face parte din Serbia”. O spune un om care nu poate fi acuzat nici de naționalism extremist și nici de nostalgii față de regimul lui Miloșevici, al cărui adversar hotărât a și fost. O spune însă un om pentru care demnitatea națională este mai presus de orice calcul politicianist și pentru care niciun alt interes nu este mai mare decât  de a putea să-ți privești în față concetățenii fără să te rușinezi de gesturile și afirmațiile tale.  Episodul iugoslav de la finele secolului trecut  rămâne o pată rușinoasă pe obrazul unei organizații care n-a încetat să proclame respectul pentru demnitate și libertate. Ceea ce au comis însă marile puteri atunci - și mâna liberă pe care au dat-o organizațiilor militare - este cea mai flagrantă abatere de la normele dreptului internațional. A fos o abdicare care, forțând puțin lucrurile, poate fi comparată, în oglindă, cu modul în care aceleași mari puteri au acceptat și asistat la ocuparea Cehoslovaciei în ajunul celui de-al doilea război mondial. Dar nu asta mi se pare important în chestiunea în cauză. Ci modul în care premierul acestei țări și, în general, clasa politică, nu adoptă cunoscuta strategie de pe meleagurile noastre a „revoltei în genunchi” sau a „batistei pe țambal”. Nu poți, fără ca istoria să te plaseze în zona lipsei de demnitate, să lingi bocancul care te-a izbit în față, plin de recunoștință față de bunele intenții din spatele gestului. Din păcate pentru noi și pentru istoria noastră comună, la vremea respectivă ne-am făcut părtașii acestei nedreptăți prin politicienii aflați atunci la putere, care au considerat bombardarea și agresarea unei țări independente ca un „lucru necesar” - daca-mi aduc bine aminte. Iar dacă acum declarația lui Kostunica nu și-a găsit ecoul în presa românească decât în săptămânalul „Balcanii și Europa”, acest lucru spune, din păcate, multe despre curajul și demnitatea      breslei gazetărești în general. O singură licărire de speranță: între gesturile și declarațiile aiuritoare ale președintelui Băsescu, pe teme internaționale, și-a făcut loc și una de bun simț. El a afirmat (cu toate riscurile, din partea”licuricilor”) că România nu va accepta secesiunea kosovară. Gestul contează!
Titlu: Lecția de europenism a Turciei
Nr Editie: 3042 Data: Tuesday 02 October 2007
Relația noastră istorică apropiată cu Turcia se vede cu ochiul liber, nu doar în bagajul lingvistic (unde am preluat numeroși termeni legați în special de  civilizația materială) ci și dintr-un cod emoțional comun. Sunt tot mai tentat să cred că inclusiv în perioadele pe care cronicile le descriu ca fiind de „asuprire” sau de dominație, relațiile interumane se distingeau prin înțelegere și dorință de coabitare. Până la urmă relația politică era una foarte clară: țările românești plăteau Înaltei Porți taxa de protecție, având în schimb deplină libertate religioasă sau de administrație internă. Turcii au redevenit o prezență comună la noi după Revoluție. Spiritul lor întreprinzător i-a adus pe urmele trasate de istorie și nu putem nega că am învățat de la ei nu puține lucruri  în ceea ce privește economia de piața și de spiritul negustoresc. Dacă turcii au venit și vin la noi cu treabă, noi mergem tot mai des la ei ca turiști. Și învățam pe viu ce înseamnă turism modern și servicii atente și eficiente. Administrațiile de la Ankara au mizat cu hotărâre încă din urmă cu vreo două decenii pe cartea turismului: aveau toate condițiile. Au știut să facă din asta un obiectiv național, cu bătaie lungă. Tot ceea ce vedem azi pe coasta de vest și sud a Anatoliei a demarat la finele secolului trecut cu investiții în infrastructură. Turcia a devenit, grație turismului, o  țară cât se poate de europeană, în ciuda reticențelor politicienilor din Vest, care strâmbă din nas la ideea admiterii sale în Uniune, dar nu pregetă să petreacă concedii de vis în stațiunile sale. Turismul este instrumentul principal prin care Turcia se apropie  hotărât de o Europă în care-și are locul. Și știu să o facă fără temenele, cu realism. Deschizându-și piața fostei Uniuni Sovietice, Turcia este acum asaltată de turiștii ruși cu bani, care-i umilesc pe vesticii zgârciți. Un milion de ruși au fost vara asta doar în Antalya. Un oraș ca Alanya se dezvoltă spectaculos printr-o ofensivă imobiliară care se adresează cumpăratorilor zgribuliți din Norgevia, Islanda, Olanda sau Germania. Circa 25.000 dintre aceștia și-au cumpărat o casă în Antalya doar în ultimul an, pentru a se pune la adăpost  de umezeala și  frigul de peste iarnă. Mă întreb chiar dacă nu este oarecum nedrept ca noi, românii, să facem parte din Uniune, în ciuda decalajelor evidente și a lipsei de apetit pentru reducerea lor, atâta timp cât turcii, mult  pregătiți și mai apți, stau la coadă  așteptând bunăvoința Bruxelles-ului. Dar asta-i viața!
Titlu: O bătălie europeană: notarii versus agenții imobiliari!
Nr Editie: 2043 Data: Wednesday 03 October 2007
Capitala Belgiei, unde astăzi președintele român  vine spre a da lecții de unitate regelui, pe modelul inaugurat mai deunăzi în Piața Universității, este locul unde se dau bătălii  surde cu mize mari, între legislatorii Uniunii Europene și grupurile  profesionale sau de interese din comunitatea europeană. Una dintre dispute  privește intenția Comisiei de a dereglementa piața imobiliară. Se pornește de la ideea  că monopolul asupra unei activități  este incompatibil  cu principiul liberei concurențe și că, datorită unui exces de reglementare, cel puțin în unele țări, costurile tranzacțiilor imobiliare cresc în mod nejustificat. Această intenție amenință în mod direct reglementările din majoritatea țărilor europene, unde tranzacțiile de acest fel prin cabinetele notariale, constituie una dintre activitățile cu volum important. Prevăzând apariția unei reacții  adverse din partea organizațiilor  profesionale  ale notarilor, Comisia a dorit  să fundamenteze  academic intențiile sale, solicitând un studiu  pe această temă reputatului Centru Eoropean pentru Politici Juridice din Bremen (ZERP). La rândul său, CNUE (Comitetul Notariatelor din Uniunea Europeană) a solicitat un studiu cunoscutului profesor Peter L.  Murray, de la Universitatea Harvard. Murray s-a dovedit  mai operativ  decât colegii săi de la ZERP, astfel încât  la începutul acestei săptămâni a fost în măsură să  prezinte concluziile studiului său, efectuat în cinci state europene și două state americane. Utilizând metodologia  tradițională a dreptului comparat, cu reliefarea funcțiilor politice, sociale și economice ale instituțiilor juridice precum și a valorii intereselor publice și private implicate  în procesele  asociate tranzacțiilor imibiliare, profesaorul Murray  a ajuns la concluzia  că nu există nici o dovadă în susținerea  argumentației  conform căruia , dereglementarea, în Uniunea Europeană, a transferului proprietății imobiliare ar duce  la costuri mai mici  și la o eficiență mai mare. Notarii, la rândul lor, susțin că onorariile lor sunt  nesemnificative față de taxele pe care ei le încasează pentru stat, și că scoaterea acestei activități  de sub incidența lor ar duce la instaurarea unui adevărat haos în evidența și urmărirea tranzacțiilor, pe care agenții imobiliari nu vor putea să le controleze, nedispunând de autoritatea transferată de stat către cabinetele notariale.Deși poate să  nu pară, disputa      este mai degrabă una de  principiu decât de interese. Una dintre consecințe      ar putea să  fie contrară  intereselor Comisiei, conducând la escaladarea prețului tranzacțiilor, odată ce  acestea  ar rămâne pe mâna  agenților imobiliari, cum o dovedește în studiul prof. Murray situația din Statele Unite. Este, însă, doar debutul unei dispute îndelungate și dure, în care se vor invoca argumente  dense și vor fi puse în funcțiune mecanisme de lobby redutabile.
Titlu: Noțiunea de cenzură
Nr Editie: 2044 Data: Thursday 04 October 2007
Ultima moțiune de cenzură  a oferit un strălucit  prilej politicienilor noștri  să-și etaleze  incultura politică și lipsa de profunzime a viziunii lor strategice. Totul s-a învârtit, în cele din urmă, în jurul a două sau trei chestiuni extrem de prozaice: dacă un guvern lipsit de susținere  parlamentară  poate-și cât-să dureze? Dacă același guvern poate fi susținut  de Opozitie, fără ca aceasta să-și riște șansele electorale? Dacă un președinte chitit pe premier, poate contribui , prin dezbinarea taberelor, la  mazilirea  constituțională a acestuia? Dacă același președinte poate pune în funcțiune un alt guvern,  alcătuit de oamenii săi,  fără ca acesta să obțină  punctajul de susținere parlamentară? Și dacă un partid de opoziție, care introduce, demonstrativ,  o moțiune de cenzură, poate să scape de consecințele  acesteia, în caz că reușește? Sunt întrebări cărora ziua de miercuri trebuia să le aducă răspunsurile așteptate. Dincolo de aceste răspunsuri se ridică, însă, alte întrebări, legate în special de eficiența actului de guvernare. România a intrat în UE, în ianuarie 2007, cu un guvern nefuncțional, în două sau trei viteze, imposibil de condus de  la pupitrul primului ministru, atâta timp  cât o jumătate a acestuia răspundea la alte comenzi. Într-un moment decisiv pentru condiția europeană a țării, când toate  eforturile ar fi trebuit îndreptate spre  utilizarea  eficientă a fondurilor europene, pe absorția lor, aproape  nici una dintre  instituțiile implicate  nu a reușit  să se rupă  de balastul crizelor interne  spre a face ceea ce trebuie. Principala contribuție  la această stare  a avut-o tocmai garantul colaborării  dintre instituțiile democratice ale statului, președintele,  care și-a făcut un hobby  din a le asmuți unele împotriva altora, pâna la momentul în care  întreaga capacitate  de acțiune a acestora s-a concentrat spre suspendarea și, ulterior, reabilitarea președintelui. Finalul acestei acțiuni buimace și derizorii a însemnat debutul  alteia, de același calibru: demolarea guvernului, rămas în minoritate absolută și în incapacitatea de a-și satisface sponsorii din umbră. Indiferent de rezultat, perioada următoare  nu va putea fi dedicată  problemelor europene și naționale, pentru că, în cazul în care nu va intra în pâine  un nou guvern cu noi titulari, cu mulțimea aferentă de noi subalterni, atenția se va concentra asupra organizării  alegerilor europerlamentare. Și așa va trece un an pierdut degeaba,  cu efecte negative pe termen lung și cu un vot-implicit-de neîncredere, față de capacitatea  României de a se integra firesc în familia europeană. Noțiunea de „cenzură” rămâne una dintre cele mai puțin înțelese-și mai puțin apte de a fi aplicată într-o societate a cărei clasă politică își dovedește consecvent incompetența și preferințele  pentru marginal și derizoriu.
Titlu: Moțiunea a căzut! Trăiască Opziția!
Nr Editie: 2045 Data: Friday 05 October 2007
Dacă guvernul cădea, moțiunea PSD putea să rămână în istorie ca primul exercițiu constituțional prin care se pune capăt unei guvernări șubrede și inconsistente. Dar guvernul n-a căzut, iar „moțiunea Geoană” nu va rămâne în istorie decât dacă va provoca căderea inițiatorului său. Pentru că aspectul general al chestiunii tocmai acesta este: cum a putut să cadă o moțiune care trebuia - avea toate atuurile - să treacă? Celebru prin „minoritatea” sa, Guvernul Tăriceanu II a trecut un hop peste care nici dacă se făcea frate cu dracul n-ar fi avut cum să-l treacă. Iată însă că după o lună de amenințări și după o zi întreagă de discuții fără rost, guvernul o scoate la capăt, ba putându-se lăuda că, în ciuda celor 18% procente de susținere    parlamentară, a primit cadou cu 11 voturi mai mult decât avea nevoie. Un calcul simplu ne arătă că Tăriceanu a primit voturi de încredere de la mai toată  lumea, dar în special de la inițiatorii moțiunii - PSD-ul. N–aș băga mâna în foc că printre aceasea nu se află și niscai voturi ale membrilor partidului fost frate, acum dușman de moarte - PD. Și, uite-așa, s-a majorat  guvernul minoritar, cu concursul de largă respirație, vorba lui Geoană, al  unui Parlament simțitor și nedoritor să încerce emoțiile anticipării unor mandate care mai pot fi ronțăite, liniștit, încă un an și un trimestru. Dar cel mai interesat lucru rămâne acesta: de ce n-a funcționat protocolul secret PSD-PD? De ce l-a negat dl Boc, înainte de vot, întărâtându-i pe aliații de conjunctură? Cum bine zicea dl Văcăroiu - om care, în general, știa ce spune - acordul era încheiat și se și întrezărea frăția PSD-PD, e drept, fără dl Geoană premier. Și uite că n-a ieșit! Să nu fi avut pesediștii drag de un Blaga premier? Să le fi fost teamă că le pune Băsescu sula-n coaste pe cine știe ce temă? Cin’ să știe.  Limpede, încă, că social-democrații l-au preferat pe dracul - Tăriceanu, în locul lui tătâne-su - Băsescu, prin neprezentare, e drept. Acum să nu vă închipuiți că Mircea Durul va scoate sabia din teacă și va tăia niscai capete de indisciplinați, care n-au votat cum se zice că ar fi trebuit. Nicidecum! E teatru de ochii lumii: unii vor fi urecheați frățește, alții vor fi ignorați și treaba va merge înainte, cu un premier  mult mai simțitor la doleanțele social-democrate și ceva mai exigent cu propriul cabinet, pe care-l va remania ușor, ca să scape de gura lumii măcar până trece noul hop - cel cu bugetul. Căci ce poate fi mai agreabil, vorba dlui Olteanu (cel cu chelie), decât ca atunci când nu ai o majoritate parlamentară proprie să nu existe  nici o majoritate parlamentară împotriva ta? Quod erat demonstrandum!
Titlu: Comandantul Geoană: "Am înfrânt!"
Nr Editie: 2046 Data: Saturday 06 October 2007
De la norocoasa și neașteptata sa venire în fruntea partidului, Mircea Geoană a trecut în activul PSD-ului două eșecuri memorabile: suspendarea președintelui Băsescu și răsturnarea premierului Tăriceanu. Ambele inițiative social-democrate au întâmpinat o serioasă opoziție în cadrul partidului, dar de fiecare dată Mircea Geoană a avut ultimul cuvânt și  lucrurile au mers oblu și hotărât spre un insucces previzibil. Din acest punct de vedere se ridică o întrebare esențială: cât de sinceră și realistă a fost susținerea de care Geoană s-a bucurat din partea unui nucleu social-democrat care cel puțin de formă s-a declarat favorabil acestor inițiative? Și cât nu a fost o manevră perfidă de discreditare? Știindu-i destul de bine pe  promotorii curentului pro-Geoană, aproape nu am motive să cred că ceea ce s-a urmărit a fost altceva decât compromiterea acestuia. Teoretic, în calitatea sa de șef, Geoană a jucat corect. Ce alt obiectiv mai prioritar poate avea o formație de opoziție decât să demoleze puterea și să se așeze în locul ei? Numai că, în cazurile date, Geoană s-a angajat în acțiuni care-i depășeau resursele strategice. Sancțiunea aplicată președintelui a rămas un simplu gest, fără urmări practice, atâta timp cât inițiatorii nu au reușit să concretizeze o acțiune articulată, care să-l scoată din joc pe acesta. PSD-ul și Geoană s-au mulțumit atunci să-și frece mâinile de satisfacție că i-au dat o lecție, asistând apoi, ca la teatru, la acțiunile de repoziționare și contraatac ale suspendatului. Cei care se opuseseră acțiunii, atenționând asupra lipsei unui plan de acțiune pentru post-conflict, au rămas cu dreptatea în brațe, în timp ce Mircea Geoană s-a ridicat, s-a scuturat de praf și a mers mai departe. Cel de-al doilea eșec pare tras la indigo după primul, ceea ce dovedește, suficient de limpede, că din greșeli nu se învață nimic, cel mult te poți obișnui cu ele. Și de data asta Geoană a avut o opoziție vehementă în patid, una care atrage atenția, asupra  insuficienței analize a mișcărilor și procedurilor ulterioare teoreticei victorii a moțiunii. Și de data aceasta  Geoană s-a mulțumit să-i amenințe pe disidenți cu excluderea, mărșăluind plin de încredere spre căderea moțiunii. Nu vreau să introduc în această analiză culisele succesului lui Tăriceanu, și ale insuccesului lui Geoană. Dar, de la Sun Tze încoace, unul dintre marile adevăruri ale strategiei este că nu poți să mergi din înfrângere în înfrângere cu aceeași căpetenie de oști. Geoană s-a dovedit, până acum, un strateg scăpătat și un comandant incapabil să-și înflăcăreze ostașii și să le dea sentimentul că pot să obțină și victorii, în afara înfrângerilor asigurate. Rămânerea lui în funcție n-ar putea să însemne altceva decât faptul că partidul s-a resemnat cu condiția de looser perpetuu. Și de succes.
Titlu: Tricoul prezidențial
Nr Editie: 2047 Data: Monday 08 October 2007
Niciodată până acum -, și, probabi, că va fi foarte greu și de acum înainte - instutuția prezidențială nu s-a situat la un nivel atât de scăzut al autorității și respectului. Au mai fost și înaintea lui Traian Băsescu președinți înjurați și calomniați, dar aceștia și-au păstrat o anumită demnitate, necoborându-se la subsolul dialogului de mahala. Traian Băsescu dovedește, după aproape trei ani, că nu se poate ridica, oricâte eforturi ar face, la un nivel de decență, obligatoriu într-o societate care pretinde că a cobărât din copac de mai de multișor. Nici hârtia nu poate să cuprindă tot ce a debitat - ca provocare sau răspuns - de la preluarea mandatului, în dialogul său cu presa sau cu celelalte instituții ale statului. Personaj dual, președintele Traian Băsescu a fost în permanență amendat de matelotul Traian Băsescu, cel care nu s-a simțit în apele lui decât în mediul cârciumii și al replicilor deochiate. Este o a doua natură, o pornire pe care pur și simplu  nu și-o poate stăpâni! Ultima sa ispravă, de joi, de la Șantierul MAKITA (nume predestinat pentru o inaugurare prezidențială), mahmur după moțiunea de cenzură, i-a răspuns unei (alte) ziariste în cea mai golănească manieră: întrebat dacă face vreo declarație referitoare la rezultatul votului din Parlament, s-a oferit să i-o fuck-ă la ea la birou! Și asta în hazul grosier al unei asistențe pe măsură, încântate de vocația spirituală a „marelui frate”. Este, desigur, posibil , ca această replică să-i mai aducă președintelui câteva puncte de popularitate în mediul care-i este și care-l simte  familiar. Pentru instituția prezidențială este, însă, deja un dezastru. Ea nu va mai putea fi disociată, multă vreme de acum încolo, de tenta lipsită nu doar de o anumită austeritate, dar și de minimul de seriozitate necesar pe care i-a dat-o un președinte fără drag de carte, dar cu mare propensiune spre harță și scandal. Desigur, ultimul incident poate fi pus și pe seama stării de spirit pe care o traversează dl Băsescu în urma moțiunii, ultima redută din care spera să-l termine înainte de termen pe dușmanul său, Tăriceanu. Într-adevăr, eșecul moțiunii înseamnă și eșecul lui Traian Băsescu de a mai schimba ceva din actuala stare de lucruri în sensul dorit și preferat de el. Nici alegeri anticipate nu mai poate să ceară, referendumurile intră într-o criză serioasă, datorită calendarului electoral, iar el va trebui să continue bătălia de uzură cu guvernul incompetent al rivalilor săi liberali, în timp ce copiii săi de suflet, democrații, stau pe margine și salivează la vederea festinului de slujbe și fonduri care îi hrănește pe alții. Și atunci nu e (aproape) normal, când îți vine pe cap o fătucă din asta, mai negricioasă sau nu, să-i trântești oblu ceea ce-ți stă pe limbă? Cu atât mai mult cu cât lumea pare să se distreze de minune la asemenea demonstrații de macho marin…. Pentru Traian Băsescu Constituția ar fi trebuit să prevadă nu o haină prezidențială, ci un simplu tricou. Cu sau fără dungi.
Titlu: Președintele-spectator cerșește "legalitate"
Nr Editie: 2048 Data: Tuesday 09 October 2007
Apelul patetic la „forțele demmocratice” făcut de președintele Băsescu are în el ceva profund  comic: după ce a încercat pe toate căile să dărâme un premier și un guvern-confecționate de către el însuși, Traian Băsescu se vede acum în situația delicată a ucenicului vrăjitor care a desfăcut dopul clondirului în care se afla necuratul și nu mai poate stăpâni în niciun fel efectele. Apelul prezidențial este, în același timp, o recunoaștere a neputinței sale de a mai impune  regulile. Președintele jucător a fost transformat în președinte-spectator, cu lagul său concurs. Asistăm, parcă, la o comedie de proastă factură în care partitura principală este demagogia. Băsescu somează guvernul să „intre în legalitate”! Adică să-și dea demisia și să-i lase pe alții - pe cei agreați de domnia sa. I se atrage lui Tăriceanu atenția că nu e frumos să guverneze cu o susținere de doar 18%. Nu este frumos, dar asta e! Jocul de interese, democratic, îi permite să comită această impietate. Culmea este că exact Traian Băsescu a adus la putere acest guvern nedemocratic, comițând un abuz legal și desemnând pentru formarrea guvernului, în 2005, pe acela care nu câștigase alegerile. A fost „pofta ce-a poftit” câștigătorul prezidențialelor, și l-a durut în cot de faptul că ar fi trebuit să-l nominalizeze atunci pe Năstase. A preferat varianta aceasta, blindată printr-un șantaj la fel de nonșalant și de puțin simțitor față de „soluțiile imorale” adoptate. Și-a frecat, atunci, mâinile de bucurie că le-a tras-o pesediștilor. Acum și le roade de necaz că nu mai are cum să repare eroarea. Guvernul Tăriceanu nu este nedemocratic. El are particularitatea de a beneficia de o conjunctură specială, grație căreia poate supraviețui, în minoritate fiind. Iar această conjunctură a fost pur și simplu creată de același Traian Băsescu. Acesta a reușit performanța de a coaliza forțe politice de la putere și din opoziție în așa fel încât să fie blocat în aproape orice mișcare. Datorită lui, Partidul Democrat a fost eliminat de la putere, unde ar fi putut rămâne, bine-mersi, până la încheierea mandatului. Datorită lui, PSD-ul a tratat moțiunea proprie așa cum a tratat-o, preferând să rămână cu un Tăriceanu care poate fi manipulat, decât cu un Băsescu inflexibil. Iar Traian Băsescu se pune singur într-o postură penibilă cerșind - după ce a epuizat orice alte mijloace de „convingere” - sprijinul celor pe care-i disprețuiește și-i atacă cu orice prilej pentru a-i înlătura de la putere propriul său produs. În asta constă paradoxal, penibilul și savoarea politicii care se face la București, unde nimeni nu mai știe care e puterea și cât de puternică este, și care este opoziția și câtă opoziție se face cu adevărat.
Titlu: Relația Iliescu-Geoană: nodul gordian al PSD
Nr Editie: 2049 Data: Wednesday 10 October 2007
Eu, în locul lui Mircea Geoană, nu l-aș fi iertat pe Iliescu pentru ce-a afirmat, după moțiune, în legătură cu actualul șef al partidului pe care l-a fondat el. Citez din memorie: acesta, care la câteva luni după ce l-am numit ambasador la Washington, îi trimitea lui Constantinescu un fax de felicitare că a scăpat țara de „cancerul Iliescu”! Este prima data când fostul președinte se referă  la acest document, despre care s-a vorbit mult, fără ca însă Emil Constantinescu, posesorul său, să-l dea la „Răsboiu’„. Este, probabil, episodul cel mai jenant din cariera sa politică, ce dezvăluie o trăsătură a personalității cu care nu prea are de ce să se mândrească: oportunismul. Nu are de că se mândrească, deși i-a fost folositoare. Dacă ar fi fost mai rigid în privința principiilor, poate că nu ar fi ajuns președintele celui mai important partid din opziție (dacă PSD-ul mai este în opoziție). Relația Geoană-Iliescu a fost, de la bun început, veriga slabă a noii structuri realizate în urma Congresului din 2005. Din nefericire pentru partid și pentru susținătorii săi, între cei doi  nu a existat, niciun moment, o comunicare reală, ambii preferând să se izoleze în mijlocul susținătorilor  lor, trimițâmdu-și de acolo săgeți otrăvite. Iliescu și Geoană nu aparțin doar unor generații diferite ci și unor curente de gândire și de acțiune care, în ciuda siglei, nu au nimic comun. Mai mult, cei doi se desconsideră reciproc, deși știu că conjunctura actuală îi obligă să frecventeze același grup politic. N-a fost moțiunea primul punct asupra căruia opiniile lor au fost contrare. Ba, aș zice, că n-a fost, până acum, subiect important asupra căruia să aibă aceleași opțiuni. Lipsa de comunicare internă a împims lucrurile în afară, în ograda presei. Relativul echilibru de forțe a împiedicat însă, fiecare dintre părți, să întreprindă acțiuni decisive împotriva celeilalte. Este și motivul pentru care, la Brașov, Geoană a ezitat să propună vreo măsură concretă împotriva lui Iliescu, și i-a acordat „răgazul de reflecție” până la finele lui noiembrie. Dacă ar fi făcut ceva, cu siguranță că ar fi avut o opoziție serioasă din partea tot mai numerosului grup de activiști care consideră că după cele două eșecuri (suspendarea și moțiunea) ar trebui să se retragă din fruntea partidului. În același timp, Iliescu are răgazul să reflecteze dacă va pune în practică planul său din 2005, cel cu Polul Stângii, sau așteaptă ca lucrurile să se rezolve de la sine.
Titlu: De ce ne văd rău italienii?
Nr Editie: 2050 Data: Thursday 11 October 2007
Au ceva cu noi! Resentimente de pe vremea lui Traian, când, foarte probabil, legionarii români au luat numeroase țepe de la populația civilă din Dacia, sau de când fetele acestora i-au făcut să sufere din amor? Pe vremea ceea țiganii nu-și făcuseră încă apariția pe aceste meleaguri, din îndepărtata Indie, așa că nu pot fi introduși în ecuație. Este cert, însă, că după aproape 2000 de ani roata istoriei s-a întors și „dacii” au purces la asaltul concertat al metropolei. Au trimis, mai întâi, echipe de cercetași formate din băieți tuciurii cu pălărie și fete cu salbe și multe fuste, care au trecut fără pașapoarte liniile inamice până în inima fortificațiilor, de unde au transmis informații prețioase valurilor următoare. Cuvântul de ordine a fost: se trăiește bine, multe lucruri sunt nepăzite, iar italienii sunt cam fraieri, pot fi păcăliți ușor! Au urmat băieții cu experiență infracțională care au împânzit țara, analizând diferențele specifice dintre sistemele judiciare ale celor două entități. Înainte de aderare chiar, valul celor fără capătâi, în căutare de locuri de muncă la negru, au curs continuu până când au ajuns și în ultimul colțișor  al cizmei. Aderarea României la UE a găsit Italia ocupată, iar cei care au avut naivitatea să aștepte ca să fie în regulă s-au trezit că nu mai au ce face într-un loc în care nu mai erau bineveniți. Pentru că, cu măiestria tradițională, compatrioții noștri, un eșalon reprezentativ al lor, au avut grijă să bifeze prin acțiuni concrete toate articolele codului penal: românii au devenit, prin merite proprii, cei mai temuți vizitatori. Au reușit - performanță rară - să-i depășească și pe albanezi, pe lângă noi marocanii ajungând să facă impresie de oameni binecrescuți. De unde s-a  recoltat această pegră, cu pensiuni criminale? În ce tainițe geografice a stat și și-a așteptat ora astrală? Cum de reușim noi, sistematic, să ne remarcăm prin răul pe care îl fac cei puțini, dar activi și care estompează binele celor, cu siguranță, mai mulți? Sindromul italian de respingere a românului poate avea efecte catastrofale pentru armonizarea noastră, ca entitate generală, cu locul în care dorim să trăim și să ne mișcăm liberi. Iar asta mă face să mă întreb dacă nu cumva ne-am grăbit să intrăm și dacă nu cumva ei, europenii, nu s-au grăbit să ne adopte, noi neavând încă nici cultura și civilizația care să ne facă compatibili. Și dacă nu cumva, în loc de beneficiile integrării, nu vom culege roadele respingerii generale.
Titlu: Unicul partid de Opoziție: PD!
Nr Editie: Data: Friday 12 October 2007
Într-o țară politică în care aproape niciodată lucrurile nu sunt ce par a fi, unul sigur se apropie de definiția condiției sale: Partidul Democrat, ca partid de Opoziție. De opoziție anti-tăriceană, trebuie să precizăm. Cum a ajuns, totuși, din câștigător al alegerilor din 2004 (conform schemei interpretate de Traian Băsescu) să basculeze direct în trenul advers? Istoria Partidului Democrat este plină de întâmplări dramatice. S-a născut din coasta FSN-ului istoric, asumându-și identitatea acestuia, la ruptura istorică din 1992, care a despărțit apele între liderii emblematici, Iliescu și Roman. Autoconsiderându-se partea bună, reformatoare, a blocului, în contrapartidă cu cea conservatoare, devenită FDSN-PSDR-PSD, partidul s-a debarasat mai întâi de inițialele devenite incomode, asumându-și identitatea unui mic partid înghițit pe nemestecate. Opozițiea din anii 1992-1996 seamănă mult cu cea de acum, partidul împărțindu-se între ereditatea puterii și actualitatea unei opoziții singulare, „istoricii” necatadixind să-i considere pe oamenii lui Roman egalii lor întru apropirere a democrației. Lucrurile s-au schimbat radical la alegerile din 1996 când Roman s-a trezit în fața unui scor electoral neașteptat de ridicat. Un scor de care Convenția Democrată avea nevoie ca de aer pentru a putea pune mâna pe putere. De aici - coaliția liberalo-țărănistă-social democrată (Cunescu) - democrată care a marcat „schimbarea”, cu incoerența și incompetența a vreo trei guverne și a unui mare număr de miniștri. Ca și în exercițiul 2005-2007, Partidul Democrat a făcut proba unui aliat rapace și nedispus să împartă beneficiile guvernării cu nimeni. În guvernele Ciorbea și Radu Vasile, cel puțin, PD-ul a fost elementul disturbator perpetuu, avându-l ca vârf de lance pe același Traian Băsescu, cel care a „trântit” Guvernul Ciorbea și care i-a blocat la mantinelă pe țărăniști în aproape orice demers al acestora. Vocația ambivalenței „la putere”-„în opoziție” a rămas una dintre trăsăturile distinctive ale formațiunii care, sub conducerea lui Traian Băsescu, a perfecționat continuu metodele de șicanare a aliaților și de impunere a punctelor de vedere proprii. Sondajele spun că de când a fost scos de la guvernare (cu forța!) Partidul Democrat crește în sondaje. Nu suficient însă, pentru a putea lua ceva pe cont propriu. Pentru că, aflat într-o opoziție singulară, nu reușește să coaguleze nici o alianță, toți cei de care s-ar putea servi fiind, într-un fel sau altul, victime ale acțiunilor distructive ale președintelui. Iar opoziția democrată, cât de autentică poate fi, rămâne una exclusiv anti - Tăriceanu. Condiție care îi scade credibilitatea până la a fi considerat un simplu instrument de răzbunare prezidentială.
Titlu: Învățăturile europene ale lui Flutur către țăranul român
Nr Editie: 2052 Data: Saturday 13 October 2007
Dl Gheorghe Flutur, membru marcant (președinte executiv, parcă) al unui partid nerecunoscut pe scena parlamentară, dar foarte popular la Cotroceni, și-a pus mintea la contribuție patriotică și a dat contemporanilor o ilustrată a gândirii sale: un ghid pentru țărani, în care-i învață cum să utilizeze fondurile europene. Gestul dlui Flutur, fost ministru al Agriculturii în guvernul Alianței D.A, vine ca un fel de autocritică la adresa activității sale în fotoliul de ministru, când obligațiile politice îi dădeau prea puțin răgaz pentru cele profesionale. Membru al conducerii Partidului Liberal, care l-a și pus pe scaunul Agriculturii pe seama experienței sale de pădurar (consistentă - dovadă cele 4 dosare penale pe care le-a acumulat ca șef de Ocol Silvic pe la Suceava și de care l-a iertat fostul premier Năstase), dl Flutur s-a dedicat veștejirii prin orice mijloace a fostului partid de guvernământ și a preamăririi înțeleptei administrații liberale. A ținut-o așa până când s-a ivit mana cerească a aviarei! Atunci dl ministru s-a dedicat trup și suflet comumicatelor către țară și genocidului aripatelor bănuite (dar nedovedite nici până astăzi) că ar fi fost purtătoare ale virusului ucigaș. Mulți se îndoiesc și astăzi de realitatea aviarei și cred că aceasta n-ar fi putut face mai multe victime decât dl. Flutur. Și-a mai manifestat în aceeași perioadă, ministrul, extraordinara  disponibilitate de a mima cele mai răsuflate manifestări de populism, de la țărani ținuți pe post de consilieri, la botezat de viței sau la tăierea moțului  numeroșilor săi fini. Campion al demagogiei ieftine și emițător de mesaje fără cap si coadă, dl Flutur ajunsese să se creadă un pisc al autorității liberale, încercând chiar să devină arbitru în conflictul început între președinte si premier, cu evidentă părtinire pentru primul. Eliminat brutal din partid, a încercat să țină cu dinții de postul care îi oferea în continuare privilegiile și mijloacele de acțiune în slujba noului partid în care s-a înscris, dar a fost lăsat cu buzele umflate tocmai de cel pe care-l crezuse părintele său adoptiv și care n-a mișcat un deget ca să impună rămânerea sa în funcție. În noul partid Liberal-Democrat, Gheorghe Flutur nu mai are nici aplombul de altădată și poate nici bagajul demagogic, pentru a impresiona pe cineva. Și atunci iese pe piață cu ce poate: cu ghidul acesta pentru țărani! Poate face unul și pentru pădurari, în care să-i învețe câte ceva din tainele administrării fondului forestier și ale modului cum poate fi dus de râpă un sector altădată plin de resurse…
Titlu: Se caută președinte...
Nr Editie: 2067 Data: Wednesday 31 October 2007
Dacă prin primul și prin al doilea an al actualei guvernări lucrurile păreau simple, dată fiind popularitatea de care se bucura președintele atipic Băsescu, în momentul de față încep să se ridice serioase întrebări privitoare la șansele unui nou mandat. Iluziile unui electorat dornic să creadă că a ales omul potrivit pentru a face din funcția prezidențială un instrument eficient de luptă împotriva corupției, în special, și împotriva politicianismului caracterizat prin absența principiilor, se risipesc ajutate tocmai de zelul cu care titularul de la Cotroceni se pierde în certuri și scandaluri și nu reușește să raporteze, după aproape trei ani, nici un succes. Irosindu-se în vorbe mari, dar fără acoperire, Traian Băsescu își arată tot mai des înfățișarea de demagog (de talent!) și de luptător dârz pentru cauza acoliților săi. Cel mai grav, însă, este faptul că Traian Băsescu a reușit să ducă în derozoriu funcția pe care o ocupă, făcând din ea o slujbă ca oricare alta. Românii au trăit până de curând cu sentimentul magiei funcției supreme în stat. Aceasta conferea deținătorilor o aură mitică, de autoritate și de echilibru. Spre o astfel de stare a tins Ion Iliescu, în ultimul său mandat, când a fost cu adevărat perceput ca un factor moderator în societate, și doar neinspirata grațiere a lui Cozma pe ultimii metri ai mandatului l-a deposedat de un statut pe care-l merita. Până și Emil Constantinescu reușise să se ridice deasupra condiției sale obișnuite, spre finalul stagiului comițând chiar gesturi de demnitate. Traian Băsescu este cel care a făcut tot ce a putut pentru a distruge mitul și de a coborî instituția în stradă, la  nivelul cârciumii și al stadionului. De la limbaj și comportament, până la principiile enunțate, s-a dovedit, în fapt, un adversar al acestei demnități spre care l-a purtat pura întâmplare (deficțiunea lui Stolojan). Nepregătit pentru ea, nici nu a încercat să o asimileze. Ca președinte, a continuat să se comporte ca un președinte de partid - aceasta fiind probabil și limita sa superioară. Datorită acestor condiții, nimeni nu cred că mai poate băga mâna în foc pentru încă un mandat băsescian la Cotroceni. Cu aproape întreaga clasă politică ostilă, el nu mai poate miza acum doar pe „popor” - un popor care a început să discearnă între aparențele și esența sa. Competiția se redeschide, cu fiecare zi, și deja în „laboratoarele” politicii se caută șanse și se avansează nume de outsideri. Și există, într-adevăr, câteva nume, în întregul spectru politic, care pot obține calificarea necesară până în 2009. Mă gândesc la un Cristian Diaconescu, la un Crin Antonescu, dar și la un Marian Săniuță sau – atenție! – la un Klaus Johannis, neamțul de la Sibiu care tace și face. Dar niciunul dintre ei  nu ar putea avea șansele pe care le are, din start, Mugur Isărescu. Guvernatorul BNR este demnitarul cu cel mai lung stagiu la vârf și omul în jurul căruia nu s-au născut controverse sau suspiciuni. Și-a păstrat prestigiul chiar și în dificilul exercițiu executiv din 2000. Dacă va dori - sau dacă va putea fi convins - Mugur Isărescu este cel care poate să redea președinției prestigiul și aura de care aceasta are nevoie pentru a rămâne în conștiința românilor ca un reper necesar.