Punctul pe Y, June 2003

Titlu: Iepurii dlui Băsescu
Nr Editie: 957 Data: Monday 02 June 2003
Băsescu s-a supărat pe Năstase pe motiv că acesta-i încalcă teritoriul și competențele.  Nu-i ajungeau pe cap alți doi primari nealeși - Oprea și Iliescu.  Băsescu e nemuțumit de faptul că premierul își dă cu părerea în legătură cu necesitatea unei parcări subterane în Piața Victoriei, după ce tocmai a respins ideea celei de la Gara de Nord, și cu faptul că a trasat sarcină AND-ului să repare carosabilul de pe la porțile Bucureștiului, lucru care ar fi trebuit să rămână în sarcina primăriei. Pe fond, primarul are dreptate.  În fapt - are premierul.  Pentru că lungul război de gherilă al primarului general democrat cu primarii social-democrați de sectoare a avut ca unic rezultat înrăutățirea continuă a stării generale a Capitalei, în special în materie de drumuri.  Cetățeanul, mai puțin sensibil la confruntarea ideologică, simte pe pielea și buzunarul lui ce înseamnă străzi prost sau ne-întreținute: trafic greoi, avarierea autovehiculelor, defectarea principalelor angrenaje.  Toate acestea costă și nimeni nu-și asumă răspunderea pentru producerea și pentru perpetuarea lor. Prima concluzie care se poate trage este că disputa politică este cel mai rău lucru care se produce pe fondul administrației publice.  Gropile n-au culoare politică.  Au, cel mult, adâncimea egală cu incompetența și neglijența responsabililor. Revenind însă la oile noastre, și anume la cine e și cine nu primar al Capitalei, să notăm faptul că dl Băsescu a fost alese în 2000 de bucureșteni nu pentru calitățile sale de luptător în arena politică, ci pentru premisa de bun gospodar dovedită în câteva situații din timpul mandatului său de ministru la Transporturi.  Mi-e greu să cred că vreunul dintre alegătorii săi de atunci e mulțumit acum de prestația și de realizările sale.  Capitala se află, în al treilea an de mandat, într-o stare de criză mai acută decât cea de pe vremea lui Lis, considerat pe bună dreptate ca cel mai prost primar din istoria modernă a urbei.  Faptul că Băsescu și-a folosit poziția administrativă pentru a ajuta imaginea partidului căruia-i este șef poate fi acceptat până la un punct - acela în care performanța administrativă se lasă așteptată.  Încercând cu disperare să împuște din același foc și iepurele politic și pe cel administrativ, primarul-președinte va putea sfârși prin a-i rata pe ambii.  Și a rămâne cu imaginea unui ins bun de gură dar rău la faptă. Ceea ce n-ar fi chiar drept...
Titlu: Piața presei
Nr Editie: 972 Data: Thursday 19 June 2003
Ceea ce se întâmplă la Trustul Ringier, cu ProSport, n-ar trebui să mai mire pe nimeni. Este doar un alt episod al frământărilor, încă necoagulate, de pe piața presei românești - prima piață cu adevărat din istoria economiei de piață post-socialiste. În domeniul atât de sensibil al mass media s-au produs primele fenomene tipice pieței: după lungul post mediatic pe care l-a reprezentat presa controlată de partid, românii au resimțit acut nevoia de a-și confrunta propriile trăiri și sentimente, cu cele de pe pagina tipărită.  Cererea sporită a determinat o ofertă tot mai mare, care la rândul său a generat concurență, cu tot ceea ce este specific acestui mediu: succese explozive, cu tiraje de vis, sau falimente la fel de răsunătoare, ale unor publicații care se bucuraseră de căutare.  Nicăieri altundeva, în zona economiei, progresele nu au fost atât de rapide și sugestive - mass-media devenind în acest fel un soi de pilot al proceselor pe care aveau să le cunoască, mai lent sau mai cuprinzător, alte ramuri sau produse. Partea cea mai delicată a acestei evoluții, și cea mai puțin înțeleasă și clarificată, rămâne aceea a raportului dintre jurnaliști și patroni.  Începând de pe o poziție în care cele două calități practic se confundau, acest raport a devenit tot mai antagonic, pe măsura gradului de neînțelegere a noii realități de către ambele părți.  Pe de o parte, jurnaliștii au reclamat o totală libertate de expresie, iar pe de alta patronii au avut exigența controlului editorial, în virtutea neafectării intereselor comerciale. Din '90 până astăzi au avut loc nenumărate episoade de genul celui de la ProSport.  Când Viorel Cataramă a somat redacția 'Viitorului Liberal' să părăsească sediul în zece minute, lumea presei a fost consternată.  Apoi a început să se obișnuiască, după cum s-a obișnuit și cu articularea intereselor proprii în formatul editorial.  Demisia în bloc de la ProSport este, din acest punct de vedere, nu atât o dispută editorială, cât un conflict de interese, între un grup obișnuit să aplice reguli stricte și o echipă decisă să continue să funcționeze după propriile sale reguli.
Titlu: După Vlas, Dinulescu...
Nr Editie: 973 Data: Friday 20 June 2003
Unul câte unul se întorc acasă tunarii economiei naționale.  După Vlas, e rândul lui Dinulescu, fostul președinte al Bankcoop, pitulat de vreo șapte ani prin Statele Unite, unde avea de gând să devină investitor strategic cu banii furați de la banca ce o păstorea în folos propriu. Povestea vieții lui Dinulescu este exemplară pentru momentul tulbure al tranziției economico-financiare, de la rigorile socialiste la libertățile capitaliste. Dinulescu a administrat Bankcooppul ca pe propria sa moșie, a dat bani cu sacoșa de plastic (vezi împrumutul luat de Botezatu), a introdus comisionul personal pentru orice credit și a pozat în mare capitalist, devenind la un moment dat chiar președinte al Asociației bancherilor din Europa de Est!  Lucrurile s-au încurcat decisiv atunci când a vrut să pună mâna pe bancă prin intermediul unui partener mai abil decât el.  Când a văzut că lucrurile scapă de sub control, a provocat scandal și și-a luat tălpășița, cu concursul binevoitor al Parchetului și al Poliției, care s-au sfiit să-l deranjeze pe la sanatoriul unde-și căuta de sănătate și de unde a făcut pasul afară. De șapte ani, deși urmărit general prin Interpol, Dinulescu n-a fost deranjat în nici un fel, deși adresa sa din State era cunoscută de o grămadă de lume.  Și-a păpat liniștit din milionul de dolari pus în băncile americane pentru investiții așteptând să treacă timpul și să vină prescrierea.  După care s-ar fi întors, probabil, acasă, cu capul sus, fluturând steagul persecuțiilor politice pe care a trebuit să le îndure. Iată însă că americanii l-au înhățat - nu pentru ce-a furat în țară, lucru care pe ei îi interesează prea puțin - ci pentru o banală abatere de la legea imigrării - care-i doare mult mai tare. Dinulescu se va întoarce acasă, deci (dacă nu cumva va găsi un avocat deștept care să invoce cine știe ce chichiță legală).  Se întoarce la momentul cel mai nepotrivit, pentru a tulbura apele și a readuce pe tapet încrengătura de interese și manevre politico-financiare care au făcut din intervalul '94-2000 una dintre cele mai tenebroase perioade din istoria modernă a României. După Vlas, întoarcerea lui Dinulescu poate însemna nu atât un moment al adevărului, cât unul al unor noi șantaje și amenințări.
Titlu: Gușă - o victimă a 'aparatului'?
Nr Editie: 974 Data: Saturday 21 June 2003
Cozmin Gușă s-a instalat autoritar în funcția de secretar general al PSD în urmă cu doi ani jumătate și până mai ieri nimic nu părea de natură să-i zdruncine o poziție în care se simțea și acționa ca peștele în apă.  Venit din managementul privat - fusese aproape doi ani șeful trustului de presă al lui Voiculescu - Gușă a produs o veritabilă revoluție în interiorul unui aparat grevat de reflexe și stereotipe moștenite sau create pe parcurs.  În scurt timp, secretarul general a devenit una dintre cele mai mediatizate figuri ale partidului, luările sale de poziție și replicile ieșind și ele din tiparul obișnuit.  Acționând ca o interfață a lui Adrian Năstase, Gușă a preluat și o bună parte din reticențele sau din adversitățile manifestate la adresa acestuia, funcționând ca un veritabil paratrăznet.  Cu entuziasmul specific vârstei, Gușă a călcat nu odată și în străchini, dar acest lucru n-a făcut decât să-l umanizeze și să accesibilizeze mesajul pe care dorea să-l transmită din partea partidului de guvernământ. Gușă și funcția sa nou creată s-au dovedit niște bune găselnițe din partea lui Adrian Năstase, pus în dificultate de a-și exercita complet autoritatea din cauza cumulului major de responsabilități. Deasemenea, pentru Gușă situația a fost una de excepție, pe palierul său el neavând, practic, șef și putând să se desfășoare în voie, atâta timp cât nu-și incomoda patronul.  Influența sa în partid a crescut exponențial, în ciuda opoziției slab mascate a câtorva veterani ai aparatului, făcând din el un pol de putere cu propensiuni certe spre zona de vârstă considerată de premier a fi eșalonul de manevră cel mai potrivit al viitoarelor manevre strategice. Restructurarea Guvernului a creat însă o problemă majoră pentru Gușă și pentru tabăra sa.  Numirea lui Cozmâncă în funcția de președinte executiv îi ia, practic, toate atribuțiile, lăsându-i un rol decorativ pe care fostul ministru se va strădui să-l facă și neplăcut. Oferta care i s-a făcut de a deveni prefect al Capitalei - refuzată cu o certă lipsă de prudență - reflectă intențiile președintelui partidului de a recalibra întregul instrumentar de care dispune, pe măsura obiectivului principal: recâștigarea alegerilor.  Or, pentru asta are nevoie de APARAT, și de rutina acestuia, în dauna exercițiilor de stil novatoare. Gușă este, din acest punct de vedere, o victimă a 'aparatului', sau o ofrandă adusă acestuia, dacă vreți.  Cel puțin pentru moment.
Titlu: Magistrat la magistrat nu-și scoate ochii!
Nr Editie: 975 Data: Monday 23 June 2003
'Se dispune punerea în libertate a inculpatei, dacă aceasta nu este arestată într-o altă cauză, în baza unui mandat emis de un judecător' - așa sună minuta prin care completul Curții Supreme de Justiție condus de însuși președintele acesteia, Paul Florea, a luat această decizie calificată de unii observatori drept 'istorică' și 'revoluționarea'. Aș fi fost tentat, la rândul meu, să fiu de acord cu aceste calificative dacă... ...Dacă această 'rezoluție' nu s-ar fi produs într-un caz atât de dubios ca cel al judecătoarei Andreea Ciucă, cea suprinsă în flagrant de luare de mită. ...Dacă, de exemplu, completul Curții Supreme, prezidat de Paul Florea, s-ar fi pronunțat cu aceeași tărie și consecvență într-un caz în care nu era implicat un coleg de breaslă. ...Dacă președintele Paul Florea nu și-ar fi precedat această decizie cu o campanie împotriva Ministerului Justiției și a 'tupeului' ministrului de a nu prelungi mandatul unor colegi-prieteni de la Curtea Supremă. Dacă... Ceea ce face decizia aceasta și mai discutabilă decât argumentele de ordin moral mi se pare formula aleasă în minută: eliberarea imediată a Andreei Ciucă, dacă nu are un alt mandat, semnat de un judecător.  Și dl Florea și colegii săi știu că așa ceva nu există.  România parcurge cu întârziere drumul spre o jurisdicție modernă, europeană.  Instituția judecătorului de instrucție, care anchetează și arestează, n-a fost creată încă.  În acest fel, înalții magistrați bagă în criză întregul sistem juridic românesc, creînd un precedent de care se vor folosi de-acum înainte nu doar magistrații corupți, dar și tâlharii, și violatorii, și hoții la drumul mare, și tunarii cu gulere albe.  Toți vor ridica două degete în sala de tribunal și vor spune: am fost arestat ilegal!  Dați-mi drumul sau vă pârăsc lui Paul Florea! 'Revoluția' patronată de magistratul cu cel mai înalt grad este, până una-alta, o incitare la anarhie și o demonstrație de solidaritate dubioasă.
Titlu: Testul de capacitate al 'aripii tinere'
Nr Editie: 976 Data: Tuesday 24 June 2003
De câteva zile am sentimentul că premierul Năstase joacă rolul unui profesor care se amuză privind pe gaura cheii ce se întâmplă în clasă, după ce l-a pus să păstreze ordinea în lipsa sa pe unul dintre elevii rămași cu un an în urmă, în loc să ofere această distincție unui premiant care făcea parte dintre favoriți. Restructurarea Guvernului și mișcările care au însoțit-o par să fi declanșat o mică revoltă printre premianți - tineretul propulsat pe poziții importante fără prea multă analiză a capacității lor de a face față, psihic și competențional obligațiilor.  În schimb, foarte bine preparați să-și asume privilegiile și posibilitățile de a lua decizii. Doi dintre premianții clasei prof. Năstase - Gușă și Ponta - suportă cu dificultate dușul rece al căderii din grații.  Nu au fost scoși sau schimbați.  A fost modificat doar cadrul în care evoluaseră până atunci, și în care, deasupra lor nu era decât Dumnezeul PSD-ist și nimeni altcineva.  Acuma, deasupra capetelor lor se profilează umbra amenințătoare a unor dinozauri 'virusați', de tipul Cozmâncă sau Blănculescu, care se interpun între ei și idolul de până mai ieri.  Nemulțumirea tineretului pesedist - prin reprezentanții săi - este evidentă.  După ce li s-a fluturat pe la nas amăgirea că mai au puțin și vor prelua puterea, construind un sistem după concepțiile proprii și cu materialele originale din dotare, iată că iluzia se pierde în vânt, și realitatea dură își arată colții.  Nici Gușă nu agrează ca din șef executiv al partidului să plonjeze în modesta funcție de prefect al Capitalei - în care ar mai avea deasupra sa un alt antipatizant, de calibrul lui Dan Ioan Popescu, și nici Ponta-Titulescu nu e încântat să nu mai poată intra în biroul premierului decât abia după ce ar reuși să treacă prin cel al lui Blănculescu. Și de aici supărare, nervi, observații acide, amenințări voalate.  Adică tot ceea ce premierul Năstase agrează cel mai puțin, preferințele sale evidente îndreptându-se spre tipul de colaborator care execută fără a emite pretenții.  Este foarte probabil ca toate aceste mișcări să fi fost făcute în mod deliberat, pentru a testa capacitatea de fidelitate a echipei pe care premierul intenționa să o contrapună celei clasice.  Și ca acest examen de capacitate să fie picat cu succes tocmai din cauza lipsei de fler a candidaților.  Și de măsură, în același timp.
Titlu: Decalarea averilor
Nr Editie: 977 Data: Wednesday 25 June 2003
Dintr-un exercițiu umoristico-statistic, cum a apărut la prima sa variantă parlamentară, declarația averilor intră pe un făgaș de seriozitate căruia-i mai lipsesc, pentru a deveni efectiv, doar instrumentele de sancționare a celor care iau în bășcălie acest exercițiu de transparență. Treptat, pe măsură ce diferitele categorii de demnitari și funcționari publici împlinesc termenul limită, opinia publică începe să înțeleagă prin ce se deosebește și prin ce se aseamănă cu aceștia.  Variațiile de avere sunt majore, dar nimeni n-ar putea spune cu exactitate cât e de bogat sau de sărac cutare parlamentar, sau ministru, sau prefect, sau judecător, pentru că standardele de măsurare sunt și ele foarte relative.  Victoria președintelui, referitoare la înlocuirea lui 'mai puțin/mai mult de 10.000 euro', este una relativă și neconvingătoare, atâta timp cât averile nu se păstrează în bani cash. Și nici nu știm cât e de reprezentativă o sumă la un moment dat, având în vedere că rostul banilor este să circule, nu să stea grămadă.  Acest amănunt face, însă, ca dintr-un exercițiu de transparență, declararea averilor să devină un subiect de bârfă publică. Dincolo de efectele benefice, într-un viitor puțin cuantificabil, în care declarațiile de avere vor fi dublate de justificarea legală a schimbărilor intervenite, rezidă și un element profund negativ: în forma în care este aplicată legea, declarația de avere devine, automat, instrumentul de justificare a acesteia.  Pentru că nimeni nu-l întreabă pe 'deputatul x' sau pe 'judecătorul y' cum a făcut averea pe care o declară, cât de licite au fost căile de dobândire a ei.  Pur și simplu ea devine un dat natural, onorabil și justificabil.  Practic, legea aceasta se transformă într-un moratoriu al formulelor de acumulare de bogăție.  Până acum a fost cum a fost - pare să spună legea - și nu e treaba noastră.  Abia de acum înainte vă vom lua la întrebări!  Cu alte cuvinte, cel care s-a îmbogățit prin mită, trafic de influență, corupție, poate deveni mai bogat fără a se teme că cineva îl va întreba 'cum a făcut primul milion' - vorba bancului american. Declararea averilor devine, astfel, o formă de decalare a unor averi necinstite, de necinstea care le-a generat.
Titlu: Ce nu înțelege celălalt...
Nr Editie: 978 Data: Thursday 26 June 2003
Disputa dintre colectivul redacțional de la ProSport și patronul elvețian Ringier, nu diferă foarte mult de alte și alte conflicte care au făcut din privatizare o Canossă a economiei de piață, punând față în față concepții și moduri de abordare diametral opuse, ireconciliabile de la un moment dat. Așa cum între noii patroni de la Republica și vechiul colectiv de la aceeași fabrică - fostă navă - amiral a economiei socialiste - dialogul are loc cu dificultate, datorită limbilor diferite - nu doar la propriu - pe care le vorbesc cele două părți, așa și la ProSport -  Ringier, situația depășește limitele unei simple neconcordanțe.  Muncitorii de la Republica, cu orgoliul lor de foști proprietari - beneficiari - manageri, ar dori să-și perpetueze statutul și lefurile, indiferent de configurația pieței, tot așa și ziariștii de la ProSport consideră că orgoliul lor de artiști ai condeiului sportiv ar trebui să fie mai bine prețuit de către contabilii mandatați de magnatul elvețian  cu conducerea filialei române a firmei.  Marea problemă a celui mai vândut cotidian sportiv a fost, dintotdeauna, nivelul ridicat al cheltuielilor.  Pentru ego-ul unui dâmbovițean sadea ca Adrian Sârbu, fostul patron, acest lucru conta mai puțin. Important era titlul de 'cel mai' și pentru asta era dispus să plătească, dincolo de limitele bunului simț (la CM de fotbal din Japonia - Coreea de Sud, Pro Sport-ul a avut vreo 30 de trimiși speciali!).  Odată cu achiziționarea ziarului, elvețienilor, veniți în România să facă bani, nu faimă, le-a căzut greu la stomac acest capitol.  Și au încercat să intervină, neînțelegând, sau nefiind dispuși să înțeleagă, subtilitățile unei scriituri care nu avea corespondent în buget.  De aici și conflictul, unul banal în ultimă instanță, între o depășită mentalitate elitistă (un ziar cât de bun, dacă nu se vinde, sau se vinde în pierdere, nu mai este bun) și o agresivă concepție colonială a unor administratori de presă educați în cultul profitului. Restul sunt vorbe.  Menite să acopere incapacitatea fiecărei părți de a înțelege resortul reacțiilor celeilalte.
Titlu: Campanie pentru Băsescu!
Nr Editie: 979 Data: Friday 27 June 2003
Toată tevatura pe care o face PSD în jurul selectării unui candidat pentru Primăria Capitalei, la alegerile locale din primăvară, este, în ultimă instanță, cea mai perfectă campanie pe care și-ar putea-o dori actualul primar general. Băsescu n-are altceva de făcut decât să contemple spectacolul și, din când în când, să mai lanseze câte o săgeată otrăvită în direcția celor care-i vor capul și postul.  Partidul de guvernământ actual, a înțeles târziu și cu dificultate importanța acestei funcții. Vreme îndelungată a aruncat în bătălia pentru București, politicieni de mâna a doua, neconvinși că i-ar interesa cu adevărat un astfel de post.  Nici Cazimir Ionescu - la primele alegeri locale, nici Ilie Năstase la cele din '96, și nici chiar Oprescu, în 2000, n-au fost în măsură să convingă un electorat circumspect, că sunt suficient de buni pentru a ține în mână orașul cu toate problemele sale.  Ba, chiar acest electorat a preferat să mandateze orbește contra candidați de mâna a șaptea, doar pentru a nu se înregimenta sub drapelul majoritar.  PD-ul și Băsescu au fost primii care au intuit importanța strategică a acestei funcții, și s-au bătut pentru ea.  Victoria lui Băsescu a fost, însă, una mai mult de ordin moral, din moment ce a avut împotriva sa sectoarele, adjudecate de Marele Frate social-democrat.  Fracturată în două de ambițiile și resentimentele taberelor, Capitala suferă de trei ani consecințele luptei politice.  O luptă din care iese însă în câștig Băsescu, cel care poate sta liniștit la adăpostul lui 'nu m-au lăsat să fac!' Obstinația cu care PSD-ul dorește să-l răstoarne, începe deja să devină contraproductivă.  Numele vehiculate, disputele și certurile intervenite între candidații care nu se prea înghesuie să se arunce în luptă, schimburile de replici acide nu fac altceva decât să configureze de pe acum tabloul unei înfrângeri.  Electoratului îi sar mai degrabă în ochi găurile din pavajul nerefăcut (și din cauza lui Băsescu) decât parcurile puse la punct de primarii de sectoare, sau economatele, sau facilitățile pentru pensionari.  Bursa șchioapă a candidaților PSD pune bomboana pe coliva viitoarei confruntări.
Titlu: Hărțuirea Constituției
Nr Editie: 980 Data: Saturday 28 June 2003
Mai motivați ca oricând de dorința de a pleca în vacanță, deputații dau bice discuțiilor pe marginea proiectului de revizuire a Constituției.  Amendamentele curg unul după altul, unele cad, altele rezistă și domnește, în general, o atmosferă de voie bună și de dorință de înnoire. Pentru că, într-adevăr fața națiunii se înoiește, privită prin oglinda legii fundamentale.  Parcă pentru a-i tăia macaroana lui Cozmin Gușă, care se plângea că tinerii n-au nici o șansă în politica românească, aleșii patriei au scăzut drastic limitele de vârstă.  Odată ce va fi votată prin referendum noua Constituție, de la 23 de ani oricine va putea fi deputat.  Pentru a deveni senator va trebui să aștepte împlinirea vârstei de 30 de ani (cu 5 ani mai puțin decât în prezent), iar majoratul prezidențial a fost fixat la 35 de ani!  Abia aștept să-i văd aruncându-se în lupta pentru președinție pe toți cei care se plâng acum că sunt rotiți tot cei vechi - cu atât mai mult cu cât 'vechiul' președinte nu va mai candida.  Asta nu înseamnă însă că un candidat, chiar în vârstă de 54 de ani, nu va putea fi considerat tânăr.  Asta pe de-o parte. Pe de alta, umaniștii își vor vedea visul cu ochii atunci când va fi scris negru pe alb că proprietatea nu e doar ocrotită (cum au considerat necesar 'părinții' Constituției) ci și garantată.  Și, alături de ei, liberalii, care au și lansat o campanie publică în sprijinul ideii, abandonată când s-au ivit treburi mai importante. Mandatul de 5 ani pentru președinte este o altă noutate care va avea un impact interesant: după 2004, sau 2005, alegerile legislative nu vor mai beneficia de condiția de locomotive a unor candidați la președinție, care chiar dacă nu vizează funcția supremă, reușesc să îmbunătățească scorul formațiunilor lor cu ceva procente în plus.  Partidele vor trebui să se concentreze asupra propriului lor mesaj, cu riscurile de rigoare, mai ales pentru cei mici. Și, în fine, se prefigurează chipul unui nou părinte al Constituției.  Dacă ediția priceps și-a legat numele de Antonie Iorgovan, revizuită va fi atașată numelui președintelui Camerei, Valer Dorneanu, care face remarcabile eforturi de a duce, cu mână fermă, treaba la bun sfârșit. În ciuda tuturor hărțuielilor.
Titlu: Nașu' și-a indexat leafa în dolari, nu în euro!
Nr Editie: 981 Data: Monday 30 June 2003
Pe măsura ce scad bursele jucătorilor români pe toate piețele fotbalistice, cresc lefurile diriguitorilor autohtoni a (încă) celui mai popular sport.  Cu doar câteva zile în urmă, Mircea Sandu, președintele pe viață al Federației, a făcut o analiză drastică a situației, constatând câteva lucruri care l-au împins să ia o decizie de care nu pare foarte bucuros.  A văzut dânsul că alți președinți de federații - nu ne spune care - au lefuri mai mari ca a lui.  Ca să nu mai vorbim despre unii care sunt și membri ai Consiliilor de Administrație de pe la unele bănci, sau chiar directori. În comparație cu aceștia, leafa lui de 600 de dolari îl readucea la o condiție umilitoare.  Pentru că, nota bene, nu de bani este vorba - nu trăiește Mircea Sandu din leafă - ci de onoare, de rang.  Pentru că un om de calibrul său nu trebuie să se compare cu cei din josul său, ci cu cei din partea superioară. Acesta este și motivul pe care l-au înțeles foarte bine membrii Comitetului Executiv al Federației, care au votat modificarea salariului prezidențial de la 600 la 1500 dolari.  Să nu vă închipuiți că, vreun minut, în luarea acestei decizii, a contat faptul că ei primesc 20% din salariul președintelui, și că sporul de la 120 de dolari la 300 i-ar fi putut face să ia o decizie contrară convingerile lor intime.  Nicidecum.  Dacă aveau o astfel de propensiune ar fi putut, de exemplu, să propună ca leafa mărită a lui Mircea Sandu să fie aceeași, dar în Euro, nu în dolari.  Atunci da, puteam gîndi orice despre ei. Revenind la Mircea Sandu: după edificarea monumentalei Case a Fotbalului, în care s-au băgat milioanele de dolari lipsă pentru amenajarea terenurilor și a bazelor sportive, creșterea lefii președintelui este un nou semn că, dacă fotbalul merge tot mai prost, celor care se ocupă de destinele lui le merge tot mai bine.  Este un pradox și ca orice paradox, el trebuie luat ca atare.
Titlu: Următoarele 530 de zile ale Cabinetului 'Năstase II'
Nr Editie: 971 Data: Wednesday 18 June 2003
Lungul prilej de speculații și ipoteze pe care l-a constituit remanierea-restructurarea guvernamentală a ajuns, după mai bine de șapte luni, la final.  Gata cu pronosticurile și cu pariurile: la treabă! După ce va fi validat, joi, de Parlament, noul Executiv va porni la drum, teoretic pentru alte 530 de zile - dacă alegerile nu vor fi decalate de cele prezidențiale și se vor ține în noiembrie anul viitor. Două sunt, într-o viziune majoritară, temele principale ale noii formule, lăsând la o parte extemporalul de lungă durată al integrării europene: refacerea imaginii Guvernului prin divorțul său hotărât de tot ceea ce poate să însemne favorizare sau tolerare a fenomenelor care conduc la corupție și îmbunătățirea climatului de afaceri, îndeosebi cel fiscal și acela al reglementărilor juridice din domeniu.  Întâmplător sau nu, ministerele responsabile (al Justiției și al Finanțelor) n-au fost atinse de aripa restructurării, ceea ce poate să însemne că premierul Năstase îi consideră încă pe domnii Tănăsescu și Stănoiu, capabili să îndrepte lucrurile în direcția cea bună. Vor trebui să contribuie la această veritabilă campanie alte câteva ministere importante, precum cel al Economiei și Comerțului, al lui Dan Ioan Popescu, și cel al Transporturilor, Construcțiilor și Turismului, al lui Miron Mitrea, două dintre piesele 'grele' ale Executivului, în legătură cu care nu s-au vehiculat nici macar aluzii de remaniere.  Fără îndoială, însă, că noua stea a Executivului care se întrezărește la orizontul restructurării este Ministerul Administrației și Internelor, un mega-minister în a cărui parohie intră cele mai multe din reperele practice ale integrării europene.  Ioan Rus își adaugă trese noi pe epoleții săi de șef suprem al polițiștilor și jandarmilor, devenind un soi de comandant al armatei de funcționari publici care vor constitui piesele de bază ale mecanismului electoral al anului 2004.  Practic, noua structură guvernamentală pune față în față un careu de ași ai puterii efective (Dan Ioan Popescu, Ioan Rus, Miron Mitrea și Ilie Sârbu) cu un careu de popi ai puterii imaginii (Geoană, Pașcu, Tănăsescu și Stănoiu) între care vor evolua liber, ceilalți miniștri și miniștrii delegați. Următoarele 530 de zile ale Cabinetului 'Năstase II' ne vor arăta în ce măsură restructurarea va reuși să contracareze eroziunea imaginii și coroziunea corupției acumulate în celelalte 900.
Titlu: Guvernul celor 900 de zile
Nr Editie: 970 Data: Tuesday 17 June 2003
Primul guvern Năstase poate să intre deja în istorie, nu doar ca cel mai 'umflat', dar și ca cel mai longeviv.  Nici o altă formulă de Executiv de până acum nu a rezistat doi ani și jumătate fără să se facă vreo înlocuire, după cum, probabil, în legătura cu nici o altă formulă nu s-au făcut atât de multe presiuni și pronosticuri de remaniere. Ideea unor schimbări a apărut relativ devreme, în urmă cu un an, când s-a și lansat, din interior, tema alegerilor anticipate, care ar fi putut servi foarte bine ca pretext pentru primenirea formulei unui Executiv care trecuse deja de primele obstacole care impuseseră - teoretic, cel puțin - formula lărgită din debut, formulă care reflectă, în linii mari, compromisul dintre cele două centre de putere - cel de la Cotroceni și cel de la Victoria. Formula de guvern anunțată aseară de premierul Năstase reprezintă și ea un compromis.  De data aceasta, compromisul este între angajamentele personale și exigențele interne și internaționale, care impun, la vremuri mai noi, și alți oameni.  Indiferent cât de radicală sau neradicală este înnoirea, ea va fi validată nu atât de acceptul sau de reticențele președintelui - care s-au dovedit veritabile pietre de încercare în tentativele de până în prezent - cât de imboldul pe care-l vor da accelerării reformelor restante și definitivării capitolelor de negociere europeană. O restructurare de acest tip pune, însă, nu doar probleme de strategie, ci și de resurse umane.  Mai exact, de restructurare a acestora.  De repoziționare și de replasare.  Cred că, mai degrabă decât oamenii noi, marile probleme le-au pus și le pun cei 'vechi', cei cărora va trebui să li se găsească amplasamente pe măsura pretențiilor sau a riscurilor pe care le implică eventualele lor nemulțumiri.  Aici se lucrează și se va lucra din greu, și tot aici va sta și hiba de fond a restructurării realizate pe formula adnotată a lui Lavoisier: nimic nu se pierde, totul se redistribuie!
Titlu: Restructurare, în loc de remaniere?
Nr Editie: 969 Data: Monday 16 June 2003
Nedorind să repete greșelile din trecut, premierul Năstase s-a dus frumos, la Cotroceni, la sfârșitul săptămânii trecute, pentru a discuta mai întâi cu președintele Iliescu, proiectata restructurare guvernamentală, cerută nu doar de exigențele europene, dar și de situația din teren. Cu 26 de portofolii, guvernul lui Adrian Năstase se plasează, în ierarhia Executivelor post-decembriste, pe un meritoriu loc 2, după Ciorbea, care conduce autoritar cu 28, dar înaintea lui Vasile cu 25, acesta aflându-se la egalitate cu Roman.  În 'coada' clasamentului se află Isărescu, cu numai 20 de ministere talonat, pe penultimul loc, de Văcăroiu, cu 20.  După alte statistici, cabinetul Năstase se situează pe primul loc, ca număr de ministere, între țările candidate la UE, ceea ce e o chestie care ne mai scoate din rutina locurilor modeste în diferite clasamente, între care și fotbalul. Că restructurarea guvernului 'nu e dictată de interese de partid', cum spune Dan Ioan Popescu, este suficient de clar.  Sunt interese de stat la mijloc, mai presus de stat pe loc, și este tot mai clar că fără reforme hotărâte - între care și cea a Executivului - nu vom adera în 2007 la UE, cum ne avertizează, de la obraz, delegația Comisiei Europene la București. Ce va însemna restructurarea?  În primul rând,  o manieră ceva mai elegantă de a scăpa de niște oameni care nu mai reușesc sau nu mai vor să țină pasul. Dacă remanierea avea, în cele din urmă, o conotație emoțională, lucrurile nu se mai abordează așa în cazul restructurării.  De la 'nu te mai vrea Năstase' se virează elegant spre un 'nu te mai vrea Europa' - căruia nici Daniela Bartoș, nici Georgiu Gingăraș, nici Leonard Cazan - ca să nu mai vorbim despre Silvia Ciornei - n-ar prea avea ce să-i replice.  Pentru că oamenii vor fi fericiți să se bucure în continuare de simpatia premierului, chiar dacă o pierd pe cea a Europei, iar acesta este factorul emoțional cel mai important. Până la urmă restructurarea asta ține loc și de alegeri anticipate - în care se văzuse, de asemenea, o modalitate elegantă de a schimba oameni fără a le zgândări orgoliile și sentimentele. Deocamdată e secret și nimeni nu știe câte ministere vor rămâne.  Se știu doar miniștri care nu vor mai fi miniștri...
Titlu: Dezechilibrul puterilor în stat
Nr Editie: 958 Data: Tuesday 03 June 2003
Poate că niciodată până acum, în ultimii 13 ani, nu s-a manifestat un atât de puternic dezechilibru al puterilor în stat.  Și când vorbesc despre puteri, mă refer la cele patru, tradiționale: executivă, legislativă, judecătorească și prezidențială.  Pe cea de-a cincea o las la o parte pentru că, de regulă, ea reprezintă doar o figură de stil, nefiind înzestrată cu atributele funcționale ale unei veritabile puteri constituționale - e vorba despre presă, bineînțeles. Acest dezechilibru vine, paradoxal, pe fondul unei aparențe care desemnează puterea executivă ca fiind cea care cumulează cel mai mare procent de putere din total.  Imaginea Executivului este aceea a unei instituții care face și drege totul, neomițând nimic și nelipsind de nicăieri, de la cadourile pentru copii, de 1 iunie, până la păcălelile pentru maturi, de la 1 aprilie.  În fruntea Executivului, premierul Adrian Năstase oferă imaginea personalității politice care știe tot, se pricepe la tot și nu-i scapă nimic din ceea ce ar trebui să fie în preocupările sale - uneori și ceva pe deasupra.  Executivul și premierul sunt, prin forța lucrurilor, cele mai mediatizate instituții - pozitiv sau negativ - de care se leagă cursul existenței noastre, punând în umbră importanța și semnificația altor două puteri - cea legislativă și cea judecătorească.  Dacă despre Executiv se crede în general că acolo se face și se desface totul, despre Parlament părerile sunt mult mai puțin favorabile.  Domină sentimentul că acesta este o moară de vorbe, incapabilă să dea, în timp util, instrumentele de care are nevoie Guvernul ca să funcționeze normal, acesta fiind nevoit, nu odată, să i se substituie prin popularele ordonanțe de urgență.  Cât despre puterea judecătorească, aceasta se bucură de cea mai proastă reputație și de cel mai puțin respect din partea opiniei publice, fiind considerată - nu întodeauna pe nedrept - drept un instrument al celorlalte puteri, dacă nu o 'tarabă' de sine stătătoare. Situația puterii prezidențiale rămâne cea mai complexă.  Dacă din punct de vedere constituțional președinția se bucură de puține instrumente în exercitarea puterii, influența sa reală le depășește adesea pe celelalte trei.  Acest lucru se datorează modului în care președintele Iliescu a abordat acest ultim mandat al său: decontractat, revizuindu-și, surprinzător, o serie de tabu-uri ideologice, direct și deschis în abordarea unor subiecte delicate, eliberat de stressul electoral al unui nou mandat.  Această libertate de mișcare se cuantifică într-un coeficient de autoritate și de încredere publică aproape fără precedent.  La un an și ceva de la teoretica sa ieșire din prima scenă politică, Iliescu o domină cu autoritate, nefiind nevoit să facă uz de alte argumente decât propriile sale opinii și convingeri.  Este o lecție politică de la care mulți aspiranți la fotoliile puterii au ceva de învățat, dacă doresc acest lucru și dacă nu consideră deja epuizată întreaga bibliografie...
Titlu: Grija față de oamenii noștri
Nr Editie: 959 Data: Wednesday 04 June 2003
Generosul principiu al 'grijii față de om' este adnotat sistematic de către guvernanți și adaptat nevoilor mereu crescânde ale celor care duc pe umerii lor - mai lați sau mai înguști - povara administrării țării. Dorind să compenseze veniturile 'derizorii' ale demnitarilor (un membru al Guvernului întreba, chiar, un gazetar, dacă consideră normal ca un ministru să aibe o leafă de 500 de dolari!), cei care veghează la liniștea și la condițiile de muncă ale acestora s-au gândit să le facă o surpriză: să le ofere câte o casă de vacanță! Mai exact, s-a pornit de la premisa ca fiecare demnitar - pe o scară al cărei nivel minim n-a fost precizat - să poată beneficia de un cuibușor de odihnă și relaxare!  Nu gratis, ci plătind o chirie modică.  Adică de nivelul a câteva zeci de dolari, cel mult.  Pentru asta s-a introdus, cu discreția de rigoare, o secțiune nouă în Legea Locuinței, intitulată candid 'Casa de vacanță'.  Putea să se i spună și 'căsuța' sau 'coliba', oricum n-avea importanță.  Ei bine, aceste case în care ar urma să-și refacă cheful de muncă miniștrii, primarii și alți demnitari până la rangul de consilieri, se vor construi din fonduri publice.  Adică din banii noștri, ai tuturor.  Iar ce se va încasa se va întoarce în buzunarul nostru.  Minus diferența... N-aș fi avut nimic împotriva unei astfel de prevederi, care se poate încadra în normele de civilizație spre care aspirăm.  Modul în care se încearcă să fie promovată este dubios și lasă în urma bănuiala că lucrurile nu sunt tocmai cinstite și corecte.  Și nici nu sunt, atâta timp cât costurile nu vor fi nici pe departe acoprite din venituri.  Practic, acest sector imobiliar va fi o gaură neagră care va înghiți fonduri importante, și ea se va adăuga altor astfel de găuri negre - cum este și locuința de serviciu - care, împreună, fac ca o funcție de demnitar să nu mai fie chiar atât de prost plătită cum ar putea să pară la prima vedere.  Căci, așa cum recunoștea și premierul, într-un acces de sinceritate, nu trăiesc miniștrii doar din leafă, privilegiile de care beneficiază aceștia înmulțind de câteva ori ceea ce au pe statul de plată. Repet: nu ideea de casă de vacanță pentru demnitari este susceptibilă, ci secretomania și lipsa de transparență care însoțesc aceste mișcări, datorită fricii de a se înfrunta opinia publică și întrebările firești pe care le pune aceasta.
Titlu: Bâlba ca inițiativă legislativă
Nr Editie: 960 Data: Thursday 05 June 2003
Nu e prima dată când se întâmplă.  Ba, chiar, tinde să devină o metodă care ascunde în spatele transparenței afișate, o maximă opacitate oportunistă.  Iată ultimul caz: vine dl Encuțescu, secretar de stat la Apărare și ne dă două vești: una bună, pentru cei care nu prea le au cu milităria - dacă nu vor să facă armata nu o vor mai face.  Și una proastă: ca să nu facă armata vor trebui să plătească o taxă, pe care dl Encuțescu a evaluat-o pe la vreo 4000 de Euro.  Cum a făcut calculul, ce-a luat în considerație și cum i-au ieșit taman 4000, doar dânsul știe.  După primul șoc, al bucuriei, a urmat șocul tristeții financiare și lumea a sărit în capul ministerului, precum țăranii din poezia lui Topârceanu, în capul agentului sanitar: da' de ce să dăm cu var?  De ce să plătim?  De ce să plătim atâta?  Și de unde să luăm banii? Celor care ar fi fost în stare să dea șpagă de două ori pe atâta pe la comisiile medicale ca să-și salveze odraslele de povara uniformei, au tresărit cu avânt civic: e imoral ce vrea să facă ministrul!  Să ne bage mâna în buzunar! Văzând agitația care, preluată pe aripile ziarelor tindea să devină incandescentă, a intrat în luptă însuși ministrul forțelor armate, dl Pașcu, cu un plan de retragere  în ordine bine alcătuit de statul său major: Stați puțin! - a rostit dânsul.  Puțintică răbdare, că lucrurile nu stau chiar cum credeți dvs. (și cum a zis dl Encuțescu).  Că noi s-ar putea să nici nu băgăm la aprobare chestia asta. O retragem pur și simplu.  Că nu bieții băieți au interesul să nu facă armata.  Interesul e al nostru, să reducem efectivele.  Și atunci normal că nu e nevoie să se plătească.  În avântul pledoariei, ministrul părea apt să arunce în câmpul de luptă o grenadă: poate că noi ar trebui să-i plătim pe cei care nu fac armata!  Dar a rezistat, că și-așa bugetul e vai de el. Bref.  Tehnica e următoarea: se aruncă în față un secretar de stat cu o idee mai mult sau mai puțin năstrușnică.  O înghite presa - e bună înghițită. N-o înghite?  Vine ministrul și o dă la întors. Nu știu cât la sută din situațiile de acest fel au fost bâlbe curate, și câte diversiuni șmecheriste.  Și-ntr-un caz și-n altul, de suferit are Executivul, în care cetățeanul vede o instituție nesigură pe ea, nehotărâtă și schimbătoare după cum bate vântul.
Titlu: Mânăria caselor de vacanță
Nr Editie: 961 Data: Friday 06 June 2003
Așa cum bănuiam și cum scriam și în comentariul de marți, capitolul 'case de vacanță' din Legea Locuinței pare să fie o manevră ilicită - sau cel puțin așa dau de înțeles mărimile pe care presa le-a surprins cu pantalonii în vine.  O mână 'criminală' a avut acces la seiful în care se afla legea, a sustras-o și i-a introdus acest capitol otrăvit.  În ce scop? Evident, în scopul de a compromite bunele intenții ale guvernanților și a o servi pe tavă ca subiect de cârcoteală presei.  Nu știm nimic despre acest lucru - pare să fie cuvântul de ordine ale celor solicitați să dea explicații.  Este o mânărie a unor funcționari care au introdus de capul lor în textul legii capitolul respectiv. Lucrurile se cam opresc, însă, aici.  Nimeni nu pare curios să afle cine sunt respectivii funcționari și ce anume i-a făcut să procedeze în acest fel.  Mecanismul tinde să devină clasic.  Au mai fost și alte texte de lege discutabile, asupra cărora s-a revenit concluzionându-se că a fost, de asemenea, manevra ocultă ale unor persoane rău intenționate, dornice să compromită munca și imaginea autorităților.  S-a întâmplat și în cazul listelor de medicamente compensate unde, tot așa, au apărut denumiri care nu existaseră  în documentele inițiale.  Acolo manevra era clar una ilegală, menită să favorizeze anumiți producători sau distribuitori. Cine avea, însă, interesul să legifereze statutul caselor de vacanță, la care ar fi avut dreptul doar înalții demnitari?  În mod foarte probabil cineva care a primit o indicație sau o sugestie în acest sens și care, dacă tot a ieșit scandalul și se amplifică, poate fi aruncat peste bord cu ușurință.  Cum s-a întâmplat cu omul de la Administrația Publică, pe care l-a luat gura pe dinainte să afirme că debranșații vor trebui să plătească și ei cotele de căldură ale blocului.  A fost promovat cu grăbire, după cum încă bine ne amintim, spre pensie. Mi se pare foarte interesant de văzut dacă în acest caz va fi găsit vinovatul și ce sancțiuni - legale - i se vor aplica.  Dacă cineva dorește, într-adevăr, acest lucru. Dacă nu, nu!
Titlu: Amurgul procurorilor?
Nr Editie: 962 Data: Saturday 07 June 2003
Semnalul pe care ni-l dă CEDO (Curtea Europeană a Drepturilor Omului) e unul foarte grav, iar întârzierea cu care autoritățile îl iau în considerare ne va costa scump, pe toți.  Pentru că nu Ministerul Justiției, nici ministrul, sunt cei care vor plăti zecile și sutele de mii de euro cu care sancționează CEDO încălcarea unor reguli europene, ci noi toți.  Banii aceștia nu vor mai intra în buzunarele noastre sau în beneficiul nostru comun, pentru că noi continuăm să procedăm, în materie de justiție, după vechile principii staliniste, în care procurorul este un un fel de Dumnezeu care poate dispune aproape după bunul plac de viețile oamenilor. E drept că o asemenea schimbare nu se poate face peste noapte, dar sunt mai bine de șapte ani de când s-a anunțat, cu surle și trâmbițe, reforma Justiției, finalizată de fosta guvernare printr-un pachet de propuneri legislative care nici măcar n-au apucat să fie supuse discuției, cu atât mai puțin aprobării.  Schimbarea de guvern a pus sub semnul îmtrebării multe dintre prevederile pachetului în legătură cu care viziunea social-democrată diferea de cea liberalo-țărănisto-democrată.  Între timp, mașinăria justiției a mers înainte, alimentată de același combustibil neeuropean și verificată tehnic de aceiași specialiști în dreptul comunist. Calul de bătaie al reproșurilor europene rămâne funcția procurorului, din care sistemul comunist a făcut nu doar un acuzator public, ci un super-judecător, ale cărui decizii puteau să prevaleze asupra celor ale instanței.  Mai mult, faza instrumentării cazurilor se desfășoară sub unica supraveghere a procurorului, care în virtutea tradiției, poate dispune măsuri abuzive sau chiar neconstituționale.  O eventuală modificare a statutului acestui funcționar public va avea consecințe importante și va da peste cap eșafodajul tradițional al justiției române. Vrând-nevrând vom ajunge la situația în care procurorul nu va mai dispune arestări.  Până atunci, însă, mecanismul va continua să funcționeze și Curtea Europeană a Drepturilor Omului va continua să ne amendeze într-un mod usturător.  La buzunar.
Titlu: Jeluitorii pădurii
Nr Editie: 963 Data: Monday 09 June 2003
A devenit o obișnuință chiar și pentru unii guvernanți, să deplângă soarta pădurilor românești și să înfiereze 'jaful' care lasă țara tot mai cheală. România se numără printre țările care beneficiază de suprafețe împădurite la limita procentului optim - în jur de 27 la sută.  Doar în ultimul veac procentul a scăzut de la aproximativ 75 la sută, deci cu aproape jumătate.  Pierderea pădurilor a corespuns începuturilor industrializării și capitalismului primitiv care au refuzat să accepte ideea că această resursă naturală nu se poate regenera în ritmul în care este consumată.  O bună parte din declinul pădurii se datorează și modului în care ea a fost văzută - exclusiv ca o sursă de materie primă, și nu ca un factor decisiv al echilibrului natural. În ultima sută de ani pădurea românească a suferit două asalturi brutale, cu consecințe încă greu de estimat.  Primul a fost acela al Sovrom-urilor, de după război, prin care Rusia Sovietică, învingătoare, și-a reclamat despăgubirile, fără a ține cont de altceva decât de a lua cât mai mult lemn, de cea mai bună calitate, în cel mai scurt timp posibil. Al doilea asalt s-a înregistrat imediat după revoluție și după intrarea în vigoare a legii retrocedării pădurilor.  La adăpostul vidului de autoritate de după 22 decembrie, tăierea pădurilor s-a transformat într-o veritabilă haiducie, căreia pădurarii n-au avut puterea să i se opună.  Retrocedarea a dat acoperirea legală celor care au făcut din tăierea și exportul lemnului românesc o sursă de îmbogățire rapidă.  Haiducia s-a transformat, treptat, în afacere, iar graba suspectă cu care Legea Lupu a fost împinsă de către autorități a condus la crearea tabloului dezastruos, reclamat în multe luări de poziție oficiale.  Acuzele aduse admnistratorilor pădurii statului sunt neavenite atâta timp cât jaful are loc în pădurile privatizate, guvernate de acte normative confuze și neaplicate.  Pădurea privată continuă să nu aibe un statut clar, fiind lăsată de izbeliște la bunul plac al unor proprietari lacomi sau al unor administratori veroși.  Atâta timp cât lucrurile vor continua să rămână la acest nivel, să nu ne mirăm că pădurea românească se îndreaptă, încet și sigur, spre un punct de non-retur.
Titlu: Solidaritatea de breaslă
Nr Editie: 965 Data: Wednesday 11 June 2003
Solidaritatea este, în general, un lucru bun și frumos.  Cu condiția ca ea să nu se manifeste deasupra sau dedesubtul barierelo legii și moralei. La Tg. Mureș se întâmplă acum, ceva de acest gen: o solidaritate dubioasă, a unor membri ai corpului magistraților, cu una dintre colegele lor, acuzată de luare de mită și primire de foloase necuvenite. Există, desigur, posibilitatea de a se face erori.  Judecătoarea Ciucă n-ar fi nici prima și nici ultima victimă a unei erori judiciare.  În cazul domniei sale, lucrurile par însă destul de clare: a fost surprinsă luând mită, în flagrant.  Cum ar spune poezia, 'cu rața-n gură'.  Colegii domniei sale par însă să ignore acest aspect și dau declarații oficiale în care-și manifestă 'solidaritatea' cu colega lor, pe care o consideră o victimă a unor jocuri de culise.  Evident, există tentația de a aprecia că solidaritatea asta are o cauză mai mult decât transparentă: ceea ce i se impută judecătoarei, li s-ar putea imputa și lor, mai devreme sau mai târziu.  Și de aici protestul.  Nu cred, însă, că aceasta este intenția magistraților mureșeni. Din nefericire, manifestarea lor are loc pe un sol alunecos.  Justiția și-a căpătat renumele de a fi teritoriul în care corupția se vede cel mai bine și are consecințele cele mai directe asupra existenței oamenilor.  Încrederea în justiție se clatină periculos de 13 ani încoace și refacerea ei va fi dificilă și de durată.  Pe de altă parte, cei care trebuie să lupte, în prima linie, cu corupția, sunt tocmai magistrații.  E greu să lupți cu tine însuți și cu propriile defecte. Mai ales când corupția devine și un fel de fațadă, recunoscută și chiar acceptată.  Doamna judecător Ciucă nici măcar nu se mai ferea - ne spune ancheta.  Își comanda șpaga prin fax și-i amintea protejatului său, de față cu martorii, că 'i-a băgat în buzunar un miliard'.  Din care-și reclama, bineînțeles, partea.  O astfel de comportare nu poate avea decât o singură explicație. Și anume că, în mentalitatea noastră, corupția este o stare de fapt, cu care nici măcar n-are rost să lupți.  Pentru că majoritatea o formează cei corupți și cei care pot face ca legea să arate așa cum vor ei. De aceea, protestul magistraților mureșeni mi se pare de-a dreptul imoral, ca să nu spun periculos.  Și în nici un caz folositor cuiva...
Titlu: Independența jurnalistică
Nr Editie: 966 Data: Thursday 12 June 2003
Spunea, deunăzi, un confrate de breaslă, care tocmai și-a dat demisia din postul pe care-l ocupa la un post de televiziune: 'M-am săturat să tot primesc telefoane în timpul emisiunilor prin care mi se cerea imperativ să 'o scot pe aia' de pe ecran!'  Nu e o noutate.  Astfel de lucruri se întâmplau și în vremuri de mai tristă amintire, în care vizionarea programului televiziunii naționale de către unul dintre cei doi telespectatori de elită se lăsa cu 'tăieri de capete' și cu exiluri din viața publică a celor care apăruseră pe ecran și displăcuseră asistenței. Atunci erau doi.  Acum există o sumedenie de cenzori care decid, discreționar, cine să apară și cine nu, cine să iasă și cine să rămână, după cum le dictează interesul sau toanele.  Sunt cei din ai căror bani funcționează respectivele mijloace media.  Cei care angajează gazetari mai mult sau mai puțin celebri, mai mult sau mai puțin talentați, mai mult sau mai puțin dispuși să accepte metode manageriale de tipul lui 'așa vreau eu'. Evident că în aceste condiții este o glumă bună să mai vorbești despre 'independența jurnalistică'.  O astfel de situație se mai poate întâlni doar pe la postul public, unde birocrația și cutumele nu fac posibile deciziile rapide și capitale care se iau în media privată.  Independența jurnalistică de azi, ca și cea de ieri, este un concept frumos, bun de pus în ramă, pe perete, dar complet nefuncțional într-o presă fără tradiții democratice - ca să nu mai vorbim despre faptul că într-o țară cu astfel de tradiții, un premier de calibrul lui Berlusconi îl dă afară - indirect! - pe directorul unui cotidian prestigios care se delecta comentând acuzațiile de corupție care-i fuseseră aduse. La noi nu se întâmplă (încă) așa ceva.  Există portițe preliminare care reușesc să lămurească astfel de probleme înainte ca ele să devină chestiuni fierbinți și prin care poate fi, foarte simplu și ușor, scos din spatele ecranului cel care nu se conformează să scoată ceea ce e pe ecran.
Titlu: Doctrina suveranității nelimitate
Nr Editie: 967 Data: Friday 13 June 2003
Tot mai dese și mai acide sunt criticile pe care o parte a comunității internaționale le exprimă la adresa politicii americane.  O voce care este imposibil să nu se facă auzită, mai ales pentru miliardele (de dolari!) pe care le are în spate este aceea a lui George Soros, genialul speculant la bursă și neînfricat luptător pentru o societate deschisă.  Soros este deosebit de îngrijorat de ce se întâmplă în America în acest moment, în care președintele Bush impune o nouă atitudine în relațiile internaționale: doctrina suveranității nelimitate!  America se consideră unicul factor responsabil pentru soarta lumii și, în virtutea acestor responsabilități își arogă dreptul de interveni în orice colț al acesteia pentru a readuce lucrurile scăpate de sub control pe calea cea dreaptă.  Această politică a început cu o relativă timiditate în Iugoslavia, când responsabilii americani au resimțit nevoia unei acoperiri, alegând-o pe cea a NATO.  După atentatele de la 11 septembrie, acțiunea de pedepsire a Afganistanului s-a făcut fără nici un fel de aranjamente internaționale.  Abia în cazul Irakului președintele Bush și consilierii săi au resimțit nevoia unor justificări, și pentru a le obține nu s-au dat în lături de la nici un fel de presiuni.  Principala victimă a devenit șeful inspectorilor ONU, Hans Blix, care într-un interviu recent acuză fără nici o reținere 'ticăloșia' unor colaboratori ai președintelui, care nu s-au sfiit să-l amenințe și să-l șantajeze pentru a obține calificative mai dure la adresa irakienilor.  Soros și Blix sunt doar doi dintre cei care se tem că situația actuală, de unică superputere a Americii, ar putea avea consecințe dezastruoase pentru însuși poporul american, a cărui percepție față de noțiuni precum democrația și libertatea ar putea fi serios alterate.  Este motivul pentru care Soros intenționează să-și concentreze atenția și banii spre 'educarea' populației Americii în spiritul unei societăți cu adevărat deschise, considerându-și misiunea din Rusia, practic, încheiată.  Rusia - cea care, în urmă cu peste 35 de ani, exemplifica rolul doctrinei 'suveranității limitate' prin intervenția brutală în Cehoslovacia.  Cu consicențele de imagine și credibilitate binecunoscute.
Titlu: 13 x '13 - 15'
Nr Editie: 968 Data: Saturday 14 June 2003
Se împlinesc 13 ani de la 'evenimentele din 13-15 iunie 1990' și lucrurile nu par nici astăzi, mai clare decât au fost atunci.  Persistă o percepție fracturată, care face ca pentru o parte a opiniei publice românești să existe doar '13 iunie', iar pentru alta doar '14-15 iunie'. În realitate, evenimentele consumate constituie un tot omogen, ca să-i spunem așa.  Un șir insuficient clasificat de cauze și efecte, de replici și contrareplici, ce-și au izvorul în frustrările generate de revoluția din decembrie, când unii au prins un loc în trenul noilor puteri, iar alții au rămas pe jos.  În 13-15 septembrie a avut loc, de fapt, tranșarea definitivă a partidei de către gruparea care luase revoluția pe cont propriu.  'Piața Universității', lichidată mai degrabă de violența și intoleranța proprie, decât de acțiunea punitivă a minerilor, avea să intre într-un recul istoric din care își va reveni abia în 1996, pe fondul eroziunii continue a FSN-FDSN-PDSR.  Ar fi interesant de văzut - deși istoria nu lucrează cu instrumentele prezumției - ce s-ar fi putut întâmpla dacă mecanismele fragilei puteri aflate în funcțiune de doar 6 luni, s-ar fi blocat?  Dacă atacurile asupra unor instituții precum Poliția, SRI, Guvernul, ar fi fost încununate de succes și noii lideri ai străzii ar fi avut acces la instrumentele Puterii?  Cine ar fi fost aceștia și cum ar fi administrat succesul, pe fondul unei lipse de suport la nivel național, cuantificate în scorul categoric cu care fuseseră câștigate alegerile doar cu câteva săptămâni mai devreme?  Este cert, dincolo de orice alte considerații, că 13 iunie a fost un moment de cumpănă al democrației, și că 14-15 n-au făcut decât să sublinieze criza de maturitate a noului sistem, grevat de amintiri, nostalgii timpurii și reflexe totalitare.  Până când vom putea avea o analiză obiectivă, lipsită de patimă și de simplificări interesate.
Titlu: Obiective și perspective democrate
Nr Editie: 964 Data: Tuesday 10 June 2003
Consiliul Național de Coordonare al Partidului Democrat, de la sfârșitul săptămânii trecute, a lăsat mai multe lucruri încurcate și a clarificat unul singur. Printre cele rămase în coadă de pește se numără și democrația de partid. În regimurile democratice de sorginte mai recentă, democrația internă seamănă cu cea de pe vremea lui Ceaușescu. Adică nu prea există sau, dacă există, este originală. Democrația din PD, chiar dacă a evoluat, vorba lui Băsescu, față de ceea ce era pe vremea lui Roman (dictatură curată!) nu este, totuși, în poziția de a asigura un discurs liber, mai ales în contradictoriu. Cel care a dobândit puterea, prin alegeri, o ține bine în mână, și nu slăbește deloc căpăstrul, știind că cel mai mic semn de slăbiciune va fi exploatat de cei care-i vor locul. Din acest punct de vedere, Băsescu nu face rabat nici măcar la prestigiul fostului său șef, Roman, căruia i-a taie scurt. Despre Pană, ce să mai vorbim; în momentul în care a contestat deciziile șefului (revenirea controversatului Duțu, nu doar în partid, ci și în ierarhie) a fost ca și mort! Excluderea lui n-a mai fost decât o chestiune de zile. Chiar și Roman a înțeles că nu e momentul să se pună cu el, navigând șiret prin apele opoziției față de partidul aflat la putere și față de 'servitorii' săi din PD. Ce a lămurit CNC-ul de sâmbătă? Strategia de fond pe care Băsescu are de gând să o aplice în perspectiva următoarelor scrutinuri electorale. Aceasta este axată pe câștigarea unei poziții cât mai bune în zona puterii locale. Băsescu a înțeles că Opoziția la vârf, parlamentară, este una pur decorativă atâta timp cât n-ai forța să sufli în ceafa Puterii. Obținerea unui scor cât mai bun la alegerile locale oferă nu doar perspectiva satisfacerii nevoilor clientelei politice dar și o altă bază de abordare - și de negociere - a obiectivelor ulterioare. Știm deci, de pe acum, că PD e cu ochii pe primării - Băsescu pe cea a Capitalei, Boc pe cea a Clujului, Negoiță și Boagiu, pe cele de sector - și, probabil că lista aspirațiilor se va definitiva cât de curând.