Punctul pe Y / marți 20 noiembrie 2001 Nr: 478

Trenule, masina mica!

In diviziunea sociala care functiona in comunism, trenul, autobuzul sau tramvaiul simbolizau posibilitatile de miscare a celor multi si cu venituri mici. Pentru ceilalti - suspectati de tendinta de imbogatire - era 'masina mica', autoturismul, in care calatorul nu se inghesuia, nu statea pe scara si nu tremura de frica nasului. De aici si replica pe care o primeau protestatarii din mijloacele de transport in comun: 'Nu-ti place, ia-ti masina mica!' Usor de spus, greu de realizat in vremurile in care luxul acesta se platea cu infinite privatiuni in viata de fiecare zi. Trenul a continuat sa fie, dupa revolutie, apanajul celor multi si saraci. Dar intr-o varianta in care doar unii isi mai permiteau luxul de a cumpara si bilet. Marea majoritate a calatorilor se intelegeau cu nasul sau faceau, pur si simplu blatul! Chiar cu riscul ca, din cand in cand, politia sa opreasca trenul in mijlocul campului si sa-i lase sa mearga pe jos. Acest sistem haiducesc de calatorie, tolerat la inceput si apoi aproape imposibil de controlat, a facut ca societatea nationala de transport feroviar de calatori sa ajunga intr-o situatie financiara 'jenanta'. Subventiile nu mai ajungeau sa acopere pagubele. Asa incat, la presiunea sindicatelor - care vor reforma, dar nu cu pretul restructurarii - s-a ajuns la situatia in care Guvernul a aprobat ordonanta prin care se aplica, de la 25 noiembrie, cele mai drastice majorari de preturi din istoria institutiei: in medie, cu 41 la suta - iar la accelerate cu 78%. Diriguitorii institutiei sunt linistiti. Calculele lor arata ca daca numarul de calatori va ramane acelasi, vor iesi din necaz cu noile tarife. Nici nu le trece prin cap ca nu putini nu-si vor mai permite noile preturi, ca presiunea asupra nasilor va creste direct proportional cu tentatia si ca pe multe rute va apare concurenta altor mijloace de transport, mai rezonabile si mai eficiente. Si ca, cu toate scumpirile, situatia transportului de calatori va continua sa se degradeze. Si odata cu ea, cea a sindicalistilor care au impus aceasta crestere, pentru a-si salva privilegiile si increderea oamenilor. In aceste conditii, popularul cantec cu 'trenule - masina mica' incepe sa capete un cu totul alt talc.